مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه:

مرمت سردر باغ اکبریه بیرجند به اتمام رسید

عصر ساختمان:مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه از اتمام مرمت سردر باغ جهانی اکبریه، طی عملیات مرمتی ۴۵ روزه خبر داد و گفت: برای مرمت این سردر اعتباری به مبلغ ۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه‎های میراث جهانی هزینه شده است.

مرمت سردر باغ اکبریه بیرجند به اتمام رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، علی جنتی‌فر صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ورودی‌های مختلف عمارت اکبریه که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، اظهار داشت: نخستین ورودی این باغ مربوط به دوره زندیه است و در ضلع جنوبی باغ واقع بوده که تا اواخر دوره قاجاریه از سمت روستای اکبریه استفاده می‌شده است.

    وی تصریح کرد: این ورودی به حیاط بارانداز و اصطبل باغ دسترسی داشته و از طریق دالانی طولانی و با پیچ و خم‌های زیاد به داخل باغ راه می‌یافته است.

    مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه ادامه داد: بعد از تغییرات معماری که در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی اول در باغ به وجود می‌آید، ورودی دیگری در ضلع غربی باغ و از سمت خیابان معلم(فعلی) برای دسترسی و ورود و خروج به باغ احداث می‌شود.

    حجتی‌فر با بیان اینکه این ورودی با ویژگی‌های معماری دوره قاجاریه و با شکوهی خاص ساخته شده و بدون تغییر در ساختار باغ ایرانی، به پیشخوانی وسیع دسترسی داشته و بعد از آن، به فضای اصلی باغ راه می‌یابد، یادآور شد: در اواخر دوره پهلوی اول، تغییراتی در ساختار سردر ورودی به وجود آمده و به شیوه‌ای غیر فنی و با مصالح غیرمقاوم، تزئیناتی آجری به آن الحاق شده و در نهایت، در اواخر دوره پهلوی، اندودی از سیمان سردر ورودی را در بر گرفته و موجب در هم پیچیده شدن شکوه و عظمت آن شده است.

    وی افزود: با آغاز فصل جدید مرمت در باغ جهانی اکبریه، مرمت سردر ورودی باغ در اولویت کار قرار گرفت و در جریان عملیات لایه برداری اندود سیمان، تزئینات آجری و پیرنشین‌های سردر نیز آشکار شد.

    مدیر پایگاه میراث جهانی باغ اکبریه حذف تزئینات الحاقی، مرمت بخش‌های آسیب دیده تزئینات آجری، مرمت پیرنشین‌ها، مرمت رسمی بندی پوشش و مرمت رخبام آجری را از جمله مجموعه عملیات مرمتی سردر ورودی باغ جهانی اکبریه عنوان و خاطرنشان کرد: در نیمه آذرماه امسال و با هزینه اعتباری به مبلغ 60 میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه‌های میراث جهانی این اقدامات به اتمام رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی