مدیران خودروعصر اعتبار

دولت باید ترمز دستی وام مسکن را برای مدتی بخواباند

نظر ۱۵ تن از فعالان حوزه مسکن

عصر ساختمان:اگر چه دولت تلاش خود را برای خروج مسکن از رکود انجام می‌دهد اما مثمر ثمر بودن آن در گرو رفع ایرادات است.

دولت باید ترمز دستی وام مسکن را برای مدتی بخواباند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌هاست که بحث وام مسکن در  صدر اخبار و روزنامه‌ها و رصد مسئولان قرار دارد تا شاید از این طریق سایه رکود از سر مسکن کم شود چرا که طبق آمار گردش نقدینگی در صنعت ساختمان چیزی حدود 28 درصد است و این صنعت یکی از پیش ران‌های اقتصاد محسوب می‌شود اگر از رکود درآید اقتصاد هم کمی جان می‌گیرد.

    بر اساس این گزارش دولت برای اینکه به داد این صنعت و رکود برسد از وام‌هایی با رقم‌های 40،60 و 80 میلیون تومانی آن هم فقط برای خانه اولی‌ها رونمایی کرده که با سپرده گذاری در دو دوره 6 ماهه می‌توانند دو برابر مبلغ سپرده وام دریافت کنند و مسئولان برای مقابله با  رکود فعلی بازار مسکن این اقدامات را در جهت  افزایش تقاضا و تحرک پس از یک رکود سه ساله انجام داده‌اند اما ایراداتی به آن وارد است که نیاز است پیش از اجرایی شدن برطرف شوند تا بتواند مثمر ثمر واقع شوند.

    طبق این گزارش عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت، که این وام برای اقشار متوسط به بالا طراحی شده زیرا می‌توانند مبلغی به عنوان پس انداز داشته باشند و این درحالی است که 33 درصد مردم ایران توان حداقل هزینه‌های اولیه برای محل سکونت خود را ندارند و در واقع بیش از هفت میلیون خانوار ایرانی مسکن مشخصی ندارند و این درحالی است که این قشر نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستندو نادیده گرفتن آنها بسی جای تأمل دارد. از طرفی دیگر بسیاری از فعالان صنعت ساخت و ساز نیز معتقدند که این وام تنها موجب تحرک دربخش مسکن‌های ارزان قیمت، ساختمان‌های با متراژ پایین و همچنین رونق در شهرهای کوچک می‌شود.

    علاوه بر این کارشناسان این حوزه ایرادات دیگری نیز به آن وارد می‌کنند از جمله اینکه این وام بخش قابل توجهی از قیمت مسکن را نمی‌تواند جبران کند شرایط سپرده گذاری و بازپرداخت بالاست برای اقشار کم درآمد مناسب نیست مبلغ وام با درآمد مردم تناسب نداردو...

    در عین حال بسیاری از فعالان صنعت ساخت و ساز هم معتقدند که بازار مسکن علاوه بر افزایش وام‌های خرید نیاز به وام‌هایی برای تولید دارد چرا که تورم درکشور هزینه‌های تمام شده ساختمان سازی را افزایش داده بنابراین وام‌های کنونی ساخت نمی‌توانند هزینه‌ها را پوشش دهند.

    *** وام‌ها باید به ساختمان‌ها با کیفیت تعلق بگیرد

    سید مهدی هاشمی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همان طور که وام خودرو 80 درصد هزینه راتامین می‌کند وام مسکن هم باید بتواند مبلغ قابل توجهی از خرید یا هزینه ساخت را تأمین کند.

    وی افزود: همچنین وام باید به مسکن‌هایی تعلق بگیرد که استانداردهای لازم را دارند یعنی از کیفیت ساخت یا شناسنامه دار بودن برخوردار باشند و این طور نباشد که به ساختمان‌های بی کیفیت تعلق بگیرد.

    *** وام مسکن باید به سازندگان تعلق بگیرد

    علی نعمت چهاردولی عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طبق قانون اساسی اصل 131 دولت موظف است که برای اقشار کم درآمد مسکن مناسب با تسهیلات ارزان فراهم کند و این وامی که دولت در نظر گرفته باید به سازنده مسکن تعلق بگیرد نه افرادی که به دنبال سوء استفاده و کسب درامد از طریق مسکن هستند.

    وی افزود: مبلغ وام زمانی که حدود 80 میلیون تومان است و بازپرداختی 12 تا 14 ساله دارد قطعاً اقساط سنگینی هم خواهد داشت که پرداخت این مبلغ درحد توان افراد ضعیف جامعه نمی‌باشد.

    ** وام مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مناسب نیست

    مهرداد بائوج لاهوتی عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این وام‌ها تنها برای دهک‌های میانی جامعه مناسب است زیرا تاحدودی توان سرمایه گذاری و بازپرداخت وام را دارند اما برای دهک‌های پایین جامعه مناسب نیست زیرا توان بازپرداخت را نخواهند داشت.

    وی یکی دیگر از آسیب‌های این وام را استفاده قشر پردرآمد از این تسهیلات برشمرد و گفت: این افراد نیازی به مسکن ندارند و صرفاً در جهت در آمدزایی از این تسهیلات استفاده می‌کنند که خود این امر سبب خواهد شد که دهک‌های پایین جهت تهیه مسکن همچنان به این افراد نیازمند باشند.

    **وام مسکن با قیمت مسکن تناسب ندارد

    مسعود علی نژاد کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وام مسکن هیچ‌گونه تناسبی با قیمت مسکن ندارد و تنها یک حساب ساده است و باید براساس حداقل متراژ مسکنی که یک خانوار می‌تواند داشته باشد سنجیده شود که پارامترهایی همچون مکان آن در در کلان شهر یا شهرهای کوچک، سال ساخت و .... در آن تأثیر گذار است.


    *** وام مسکن تنها برای مسکن‌های ارزان قیمت مناسب است

    کیوان شادمان کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رقمی که دولت بابت تسهیلات مسکن در نظر گرفته است تنها برای یک مسکن ارزان قیمت قابل استفاده است و می‌تواند تأثیر گذار باشد.

    وی افزود: دولت باید به صورت درصدی بخشی از قیمت ملک را وام بدهد و به صورت پله کانی مبلغ تسهیلات را افزایش بدهد که این امر می‌تواند به خانه دار شدن مردم و رونق بخشی مسکن کمک کند.

    ***شرط خروج مسکن  از رکود، بازپرداخت پایین وام است

    احمدرضا سرحدی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر بازپرداخت وام مسکن با سود پایین ارائه شود بازار مسکن از رکود نجات پیدا می‌کند البته پرداخت این وام علاوه بر استمرار باید شرایط باز پرداخت آسانی هم داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه متقاضیان این وام زیاد نخواهند بود اظهار داشت: شرط برخی از وام‌ها سپرده گذاری است و مابقی هم که شرط سپرده گذاری ندارند نرخ باز پرداخت بالایی دارند بنابراین مصرف کننده نمی‌تواند برای خرید مسکن به این وام‌ها دل خوش کند.

    سرحدی تصریح کرد: وام جدید مسکن افزایش تقاضا و قیمت را به دنبال نخواهد داشت چرا که سرمایه زیادی وارد بخش مسکن نمی‌شود پس از افزایش تورمی هم به وجود نخواهد آورد.

    این کارشناس مسکن اظهار داشت: به افرادی که شرایط سپرده گذاری و بازپرداخت وام را دارند توصیه می‌کنم که به گرفتن وام اقدام کنند.

    **وام مسکن بر رونق بازار تأثیر چندانی ندارد

    هادی نظرپور کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اعطای تسهیلات مسکن ممکن است در جهت رفع نیازهای افراد جامعه وکمک هزینه‌ای در جهت بهبود شرایط مسکن تأثیر چندانی نخواهد داشت.

    وی تصریح کرد: اگر مبلغ وام افزایش پیدا کند در شهرهای کوچک مفید است.

    نظر پور اظهار داشت: کمک هزینه خریدمسکن با توجه به اینکه افراد نیازمند خود بخشی از سرمایه مورد نیاز آن را تأمین می‌کنند میتواندتاثیری بر رونق آن داشته باشد اما بازار رکودی مسکن تاثیری نخواهد داشت.

    **هزینه مسکن کمر شکن است

    عباس فلاحی باباجان عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وام 60 و 80 میلیونی مربوط به دوران تحریم است و با نیاز برآورده شدن مسکن در کشور سازگار نیست و باید این میزان افزیاش یابد.

    وی گفت: هزینه ساخت و ساز مسکن بسیار بالا است و نباید با زور به مردم تحمیل کرد که با هشتاد میلیون تومان می‌توانید ساخت و ساز ساختمانتان را تمام کنید و اگر هزینه‌ها برخلاف تصور مردم و وعده مقامات چند برابر شود کمر مردم در برابر هزینه‌های زیاد می‌شکند.

    فلاحی باباجان اظهار داشت: در توان بسیاری از مردم نیست که مبلغی حدود بیست و پنج میلیون نزد بانک ودیعه بگذارند و خانواده‌ای که درآمدش پایین است نمی‌تواند از سفره خانواده‌اش بزند تا پول لازم برای سپرده گذاری در بانک را تهیه کند و یکسال بعد وام مسکن بگیرد.

    عضوکمیسیون عمران افزود: در آمد مردم ما در حدی نیست که بتوانند در بازپرداخت وام سودی 15 درصدی را تقبل کنند و درواقع باید سود بازپرداخت وام مسکن با درآمد مردم سنخیت داشته باشد.

    ***تسهیلات مسکن زمانی مؤثر است که درتحریم نباشیم

    محمد حسین میر محمدی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هدف گذاری باید در صنعت مسکن لحاظ شود تا تسهیلاتی ایجاد شود که در راستای نرخ مناسب برای خرید مسکن در کشور هزینه شود.

    وی با بیان اینکه تسهیلات مسکن زمان مثمر ثمر است که ما در تورم به سرنبریم ادامه داد: باید اقتصاد درحالت تعادل قرار بگیرد تا وضعیت مسکن سرو سامان یابد.

    میر محمدی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می‌تواند نرخ مسکن را سر و سامان ببخشد این است که عرضه مسکن افزایش یابد تا مصرف کننده حق انتخاب داشته باشد.

    ** با افزایش درآمد قشر ضعیف گردش مالی را به جریان بیاندازیم

    عباس سلیمیان کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: وقتی برنامه تسهیلات مسکن تدوین می‌شود باید بر این اساس باشد که مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

    سلیمیان افزود: مسئولان در حقیقت ابزاری را باید به کار بگیرند که بتوانند گردش مالی را در جامعه توسعه دهد و گردش مالی زمانی اتفاق می افتد که درآمد قشر ضعیف جامعه افزایش یابد.

    وی با بیان اینکه طرح توسعه مسکن و اعطای تسهیلات این چنینی موجب می‌شود بازار مصالح و کالای مورد نیاز ساختمانی رونق بگیرد اظهار کرد: نباید با گزینشی برخورد کردن با وام گیرندگان نسبت به پرداخت وام اقدام کنند.

    ** وام‌های فعلی مسکن جوابگوی متقاضیان نیست

    سید بهلول حسینی عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وام 80 میلیون تومانی که با شرایط خیلی دشوار به متقاضیان خانه اولی پرداخت می‌شود گفت: وام 80 میلیونی که برای خانه اولی‌ها تصویب شده نمی‌تواند مردم را خانه دار کند.

    وی گفت: وام‌های فعلی مسکن جوابگوی متقاضیان نیست ولی افزایش آن به خصوص در شرایط فعلی هیچ ضرورتی نداشت چرا که افزایش وام تأثیر مثبتی بر بخش مسکن ندارد و برای رونق این بخش می‌توان به مسکن مهر و شروع طرح مسکن اجتماعی پرداخت پرداخت و ضرورت دارد که قیمت مسکن ثبات داشته باشد چرا که مردم توان شوک قیمتی دراین بخش راندارند.

    **تسهیلات کنونی و مقطعی و غیر اصولی است

    محمد علی ربانی کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تسهیلات کنونی شورای پول و اعتبار یک مصوبه مقطعی است و غیر اصولی است گفت: مسکن برای خارج شدن از رکود به یک راه حل زیر بنایی و اساسی نیاز دارد وباید مشکل مسکن و رکودی که سال‌ها در این بازار حاکم شده را اصولی حل کنیم تا دیگر نیازی به تزریق این وام‌ها با این رقم‌های کم نباشد.

    به اعتقاد ربانی اگر صد میلیون تومان تسهیلات نیز برای خرید مسکن اعطا شود باز هم نمی‌تواند این بازار را از رکود خارج کند.

    ***تسهیلات دولت همه باشکست مواجه بوده

    حمیدرضا قدری کارشناس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هم دراین باره گفت: دولت سال‌هاست که تلاش می‌کند با اعطای وام تسهیلات مختلف بازار مسکن را به گونه‌ای مدیریت و ساماندهی می‌کند اما متاسفانه تا کنون اعمال این سیاست‌ها نتوانسته تشنج و التهاب این بازار را آرام کند.

    به اعتقاد وی اعطای تسهیلات روی اصلی نیست بنابراین رقم هر چه بالاتر باشد راهگشای رفع تورم کنونی در این بازار نیست.

    وی با اشاره به اینکه معضل  مسکن باید از زیر بنای حل شود گفت: وقتی شاهد قیمت نجومی درخرید مسکن هستیم واقعاً 60 میلیون تومان قشر ضعیف جامعه را خانه دار نمی‌کند.


    ** مبلغ وام تأثیر چشمگیری بر توانایی مردم ندارد

    احمد پور کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تأثیر وام 60 میلیونی تومانی مسکن بر توانایی خرید مردم اظهار داشت: این وام کمک چندانی به مردم نخواهد چون قیمت مسکن در تهران درمناطق مختلف بالا است و این مبلغ تاثیرچمشگیری بر توانایی مردم ندارد و تازه اگر بتواند از عهده پرداخت قسط‌هایش برآید به طور مثال هر متر مربع آپارتمان نوساز و مناطق متوسط روبه پایین شهری از متری سه میلیون تومان شروع می‌شوند و تا سه میلیون و 700 الی 800 تومان پیش می‌رود بنابراین برای خرید یک آپارتمان 100 متری باید 300 میلیون تومان پرداخت که فقط 60 میلیون تومان آن وام خواهد بود.

    وی در ادامه گفت: افرادی که توانایی پرداخت 500 الی 600 میلیون پول برای خرید مسکن را داشته باشند احتمال کمتری که وام مسکن بگیرند و چندسال خود را گرفتار پرداخت وام کنند و افرادی که درمناطق پایین شهر زندگی می‌کنند برای خرید یک واحد 40 تا 45 متری توان پرداخت اقساط وام 60 میلیون تومانی را ندارند پس سراغ این وام نمی‌روند.

    احمدپور در بخش پایانی صحبت‌هایش تصریح کرد: در؟؟؟  توسعه یافته وام مسکن حدود 80 درصد از قیمت تمام شده را پوشش می‌دهند و درحالی است که این رقم در ایران برای واحدهای کوچک 50 متری کافی است هرچند در بعضی مناطق تهران خانه‌های 40 تا 50 متری بدون پارکینگ و انباری و بدون کابینت و شوفاژ و... است که خریدار باید مبلغی اضافه بر پول خرید خانه داشته باشد تابرای خانه تازه خریداری شده‌اش امکانات اولیه زندگی از شیرآلات و کابینت تا کولرو پکیج و شوفاژ را فراهم کند.

    *** همه مردم باید بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند

    ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بعضی قوانین درعین بی قانونی است افزود: این طرح هم جز تصمیماتی است که تبعیض آشکاری است.

    وی تصریح کرد: اقشار متوسط توانایی بازپرداخت این تسهیلات را نخواهند داشت مگر اینکه تعدادی از یقه سفیدان و نورچشمی‌ها ازاین تسهیلات استفاده کنند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عدالت نیست ادامه داد: این امر موجب نگرانی و بدبینی‌ها در سطح جامعه می‌شود دراین خصوص باید شرایطی فراهم شود که تمام اقشار بتوانند از آن استفاده کنند.

    وی گفت: این طرح اگر اجرایی نشود بهتر از آن است که با شکست مواجه شود.

    به نظر می‌رسد طبق آنچه که کارشناسان درباره وام مسکن سخن گفته‌اند منظر این جریان و واکاوی و اصلاح ایرادات وارده به آن است که منجر به عبور از مشکلات مربوطه خواهد شد زیرا این نقدها که توسط کارشناسان مطرح شده است بسیار جدی هستند و با درنظر گرفتن آنها پیش از اجرایی شدن توانایی‌ها بیش از نقطه ضعف‌ها رشد خواهند کرد و احقاق این امر در گرو اقدام به موقع مسئولان ذی ربط است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار