مدیران خودروعصر اعتبار

روایت آخوندی از«مسکن مهر»

عصر ساختمان- مسکن مهر یکی از بزرگ‌ ترین پروژه‌های هزینه بر تاریخ معاصر ایران است که با هدف کمک به قشرهای فرودست جامعه برای دسترسی آسان تر به یکی از مهم‌ترین ضروریات زندگی اجتماعی یعنی سرپناهی برای زیستن آغاز شد.

روایت آخوندی از«مسکن مهر»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین، اگر چه آغاز این طرح از همان ابتدا منتقدان زیادی داشت و بسیاری از کارشناسان ورود دولت به این مقوله و هزینه کرد ده‌ها هزار میلیارد تومان در این راستا را متضمن ایجاد یک کار کارشناسی دقیق و گسترده می‌دانستند، با این حال این پروژه آغاز شد. نداشتن جانمایی مناسب و ساخت اغلب این واحدها در مکان‌هایی بیرون از سکونتگاه‌های شهری و همچنین نداشتن کیفیت مناسب ساخت و ساز و بی‌توجهی به استانداردهای معمول و در نهایت  برخوردارنبودن این واحد‌ها از زیرساخت‌های مناسب زندگی اجتماعی مانند مدرسه و مسجد و خدمات شهری و... مسائلی بود که از همان ابتدای ساخت این پروژه خودنمایی می کرد.
    آخوندی همچنین در پاسخ به این سؤال که مسکن مهر هم اکنون در چه وضعیتی است و چه موقع به اتمام می‌رسد، می‌گوید: تقریباً یک میلیون و900 هزار واحد تمام شده  و 300 هزار واحد باقی مانده است. پروژه مسکن مهر را نباید یک پروژه درنظر گرفت، هر شهری پروژه دارد، هر کدام یک وضعیت دارد. الان وارد هسته سخت می‌شویم. 117 هزار واحد اصلاً مشتری ندارد، اینها دیگر تکمیل کردن ندارد، چون مشتری ندارد. 49 هزار واحد هم در دادگاه مسأله دعوی دارد و تا دادگاه رسیدگی نکند و قاضی حکم ندهد، کاری برای آن نمی‌شود انجام داد. اینها 166 هزار واحد می‌شود. بنابراین چیزی که باقی می‌ماند و ما باید آن را جمع کنیم، رقم زیادی نیست و امسال آن را به اتمام می‌رسانیم.

    با این حال در دولت یازدهم ضمن تأکید بر اتمام این پروژه تلاش شد که واگذاری واحدهای جدید با امکانات زیرساختی و خدماتی کامل همراه باشد و همچنین واحد‌های قبلی و پروژه‌هایی که در دوران دولت قبل واگذار شد نیز مشمول تجهیز به خدمات محیطی و شهری مناسب شد. در این خصوص عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران» به بیان دلایل مخالفت‌ها و اعتراض ها به این پروژه پرداخته و همچنین در خصوص عملکرد دولت های دهم و یازدهم در خصوص مسکن مهر نیز آمارهای مقایسه‌ای ارائه داد.
    وی در خصوص دلیل مخالفت خود با کلیت این پروژه می‌گوید: اینکه کسی در وزارتخانه بنشیند برای دیگران سقف زندگی تعریف کند، کار صحیحی نیست و نداشتن زیربنا،  توجه  نکردن به مسائل فرهنگی و اجتماعی که زندگی مردم را مختل می‌کرد مشخص بود که اشتباه است. سیستم حمل و نقل آن از اول معلوم بود که مشکل دارد، تأمین آب همین طور. اصلی‌ترین مسأله‌ این پروژه این بود که هیچ تعریفی از شهر نداشت. فکر می‌کردند که شهر ساختمان و خیابان و معبر است، در صورتی که شهر سازمان اجتماعی است.

    اصلاً به عنصر انسان در شهر توجه نداشتند. در واقع شهر را انبار آدم درنظر می‌گرفت، به جای آنکه کالا داخل آن بریزند، آدم داخل آن می‌ریختند و از همان اول معلوم بود دارای مشکلات عدیده‌ای است که اکنون این مشکلات مشخص شده است. 117 هزار واحد داریم که حتی یک متقاضی هم ندارد. اینها را از کجا ساختند؟ از پول متقاضیان آن را ساخته‌اند و پول مردم را در بیابان حرام کرده‌اند.
    آخوندی در پاسخ به اینکه برخی انتقادات شما از پروژه‌های مسکن مهر ممکن است از سوی ساکنین این واحدها نوعی بی‌احترامی تلقی شود هم گفت: اتفاقاً من معتقدم باید حقوق شهروندی رعایت شود. من از روز اول در صدا و سیما و همه جا گفتم که به عنوان میراثدار این پروژه از دولت قبل به تمام تعهدات نسبت به شهروندان پایبند هستیم و موظف هستیم این واحدها را ساخته و تحویل دهیم و هرچقدر هم بتوانیم خدمات زیربنایی و روبنایی این پروژه‌ها را تأمین کنیم. ولی این موجب نمی‌شود به کسانی که هزاران میلیارد تومان از اموال مردم این کشور را به روش بسیار بدی هزینه کرده‌اند، انتقاد نکنیم. این دفاع از حقوق شهروندی و عزت مردم است. وضعیت پروژه‌های مسکن مهر حتی از پروژه‌های ساخت و ساز دولت‌های اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم هم که دهه‌ها نابسامانی در محیط شهرهای این کشورها را در پی داشت، بدتر و نابسامان‌تر است.
    وزیر راه و شهرسازی: اجرای «مسکن مهر» قیمت زمین را 9برابر و قیمت ساختمان را 6 برابر کرد سازمان بازرسی در دولت قبل گزارش داد اغلب واحدهای تحویل داده شده به متقاضیان تکمیل نبوده اند انتقاد به مسکن مهر بی احترامی به ساکنان آن نیست، من معتقدم باید حقوق شهروندی و عزت مردم رعایت شود

    وی در خصوص پیامدهای این پروژه بر کلیت اقتصاد می‌گوید: در نتیجه این پروژه چه اتفاقی رخ داد؟ قیمت زمین 9 برابر شد، قیمت ساختمان 6 برابر شد. اقتصاد را با یک تورم 40 درصدی مواجه کرد، ضمن اینکه به دسترسی مردم به مسکن هیچ کمکی نکرد. آخوندی در زمینه شمار واحد‌های افتتاح شده در دولت سابق و دولت یازدهم می‌گوید: تقریباً دو میلیون و 300 هزار واحد در دولت قبل شروع شد که از این شمار یک میلیون واحد را تحویل دادند و مابقی به دولت یازدهم رسید. در دولت یازدهم هم 700 هزار واحد تا کنون تحویل داده شده است و حدود 210 هزار واحد هم تکمیل شده که در آستانه تحویل است و البته می‌خواهیم  با امکانات زیرساختی و خدماتی کامل تحویل متقاضیان شود.

    نکته مهم این است که در همان پروژه‌هایی که دولت قبل واگذار کرده، مسجد، مدرسه و درمانگاه ساختیم، پاسگاه ساختیم، سیستم جاده‌ها و حمل و نقل آنها را درست کردیم. وی در خصوص مشکلات واحدهای تحویل داده شده نیز با بیان اینکه واحدهایی که با عنوان صد درصد به مردم تحویل داده شد اغلب بیشتر از 80 درصد تکمیل نشده بودند گفت: در یکی از گزارش‌هایی که سازمان بازرسی کل کشور قبل از دوره ما نوشته است بیان شده که واحدهایی که صد درصد تحویل مردم شده، اغلب نه نما دارند و نه تکمیل شده‌اند و گرفتاری زیادی دارند. از اینها مهم‌تر سند است. واحدها بدون سند تحویل مردم شده است. از این یک میلیون حتی فکر نمی‌کنم برای 400 هزار واحد آنها سند به مردم تحویل شده باشد.
    آخوندی همچنین در پاسخ به این سؤال که مسکن مهر هم اکنون در چه وضعیتی است و چه موقع به اتمام می‌رسد، می‌گوید: تقریباً یک میلیون و900 هزار واحد تمام شده  و 300 هزار واحد باقی مانده است. پروژه مسکن مهر را نباید یک پروژه درنظر گرفت، هر شهری پروژه دارد، هر کدام یک وضعیت دارد. الان وارد هسته سخت می‌شویم. 117 هزار واحد اصلاً مشتری ندارد، اینها دیگر تکمیل کردن ندارد، چون مشتری ندارد. 49 هزار واحد هم در دادگاه مسأله دعوی دارد و تا دادگاه رسیدگی نکند و قاضی حکم ندهد، کاری برای آن نمی‌شود انجام داد. اینها 166 هزار واحد می‌شود. بنابراین چیزی که باقی می‌ماند و ما باید آن را جمع کنیم، رقم زیادی نیست و امسال آن را به اتمام می‌رسانیم.
    وی در پاسخ به اینکه ایده مسکن اجتماعی به کجا رسیده است هم ضمن تأکید بر پیگیری این پروژه بعد از اتمام مسکن مهر، اذعان کرد: من در گروه بسیار کم‌درآمدها ایده‌ای که داشتم و دارم، همین مسکن اجتماعی است که با ایده فرمان امام در حساب 100 هم خیلی سازگار است. نظریه‌ای که من داشتم این بود که بنیاد مسکن و سازمان تأمین اجتماعی باید متولی مسکن کم درآمدها باشند و دولت مداخله‌ای نکند.
    سازمان تأمین اجتماعی و بنیاد مسکن باید هر کدام برای زیرمجموعه‌های خودشان مسئول ایجاد مسکن اجتماعی شوند. هماهنگی‌های کلی‌ این طرح هم انجام شده است و مشکلی که اکنون وجود دارد این است که با توجه به اینکه مسکن مهر هنوز به اتمام نرسیده است و بسیارهم هزینه‌بر است، در این خشکسالی منابع پروژه دیگری را نمی‌توانیم شروع کنیم. بعد از اتمام مسکن مهر پروژه مسکن اجتماعی کلید خواهد خورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو