مدیران خودروعصر اعتبار

بحران وام مسکن به مجلس رسید

عصر ساختمان- به‌دنبال افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن نماینده‌های مجلس به رشد بی‌رویه قیمت این وام‌ها اعتراض کردند و خواستار تدابیر جدید از سوی دولت برای ساماندهی بازار مسکن شدند.

بحران وام مسکن به مجلس رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، قیمت وام مسکن در نتیجه اعمال سیاست‌های جدید دولتی برای تحریک تقاضا در بخش مسکن در حال افزایش است. قیمت این اوراق روز دوشنبه از مرز 100هزار تومان عبور کرد و دیروز به 101هزارو 600تومان رسید.با رشد قیمت این اوراق اکنون نرخ سود اوراق تسهیلات مسکن به 25درصد رسیده است ضمن اینکه متقاضیان باید 20میلیون تومان نقد برای خرید این اوراق پرداخت کنند که با محاسبه نرخ سود به تناسب تورم و بازپرداخت 12ساله این اوراق می‌توان گفت نرخ بهره وام مسکن به 35درصد رسیده است. دولت در تلاش است بازار مسکن را از رکود خارج کند و به همین دلیل سقف وام مسکن را افزایش داد و این موضوع دلیل اصلی افزایش قیمت این اوراق است.

    این در حالی است که کارشناسان به‌شدت انتقاد می‌کنند که در این مدت کاری در زمینه تولید در بخش مسکن انجام نشده است.محمدحسین ادیب اقتصاددان، راه‌حل مشکل مسکن را فقط در استفاده از تکنولوژی نسل سوم می‌داند که هزینه ساخت مسکن را در تهران به یک چهارم و مدت زمان ساخت را به یک پنجم کاهش می‌دهد و منجر به کاهش شدید قیمت در شهر‌های بزرگ مانند تهران می‌شود.

    قبلا فردین یزدانی کارشناس مسئول طرح جامع مسکن هم با اشاره به جزئیات طرح جامع مسکن گفته بود در سال92 خانواده‌های دهک اول جامعه پس از 36سال انتظار، دهک دوم 25سال و دهک سوم 21سال می‌توانستند خانه دار شوند.
    بر همین اساس به‌دنبال افزایش قیمت وام مسکن صدای اعتراض‌ها به مجلس رسید.

        نرخ سود وام مسکن گران است

    دیروز محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، گفت: گرانی اوراق مسکن و همچنین نرخ بالای سود تسهیلات آن سدی در برابر خانه دار شدن مردم شده است. او افزود: قیمت خرید اوراق در روزهای گذشته با افزایش شدیدی روبه‌رو شده است.

    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از خانوارها برای تأمین وام مسکن مجبور هستند علاوه بر سود وام، هزینه تأمین تسهیلات را در قالب خرید اوراق پرداخت کنند؛به‌طور مثال برای اخذ یک فقره وام 100میلیون تومانی حدود 20میلیون تومان هزینه اوراق پرداخت می‌شود که این با توان مالی اقشار ضعیف و متوسط جامعه همخوانی ندارد.

        دولت باید طرح جامع داشته باشد

    کچویی همچنین با تأکید بر نقش دولت درکاهش هزینه مسکن گفت: دولت باید طرح جامعی برای خانه‌دار شدن مردم همسو با توان مالی آنها داشته باشد.این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص تسهیل شرایط ازدواج جوانان، تصریح کرد: با در نظرگرفتن تسهیلات گران‌قیمت در بحث مسکن به هیچ وجه کمکی در راستای خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه صورت نمی‌گیرد. وی با انتقاد از بالا بودن میزان اجاره بهای مسکن در کشور و رشد هرساله آن بدون هیچ ضابطه و قانونی، گفت: با توجه به رکود فعلی بازار مسکن باید شرایط خانه‌دار شدن مردم برای شکستن بازار آشفته اجاره‌بها فراهم شود.

        خرید خانه با این وام‌ها ممکن نیست

    در همین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تأکید برضرورت ورود دولت به موضوع وام مسکن گفت: درنظر گرفتن پیش‌شرط‌هایی چون خرید اوراق مسکن با نرخ‌های بسیار بالا برای خانه دار شدن مردم منطقی نیست.زهرا سعیدی با انتقاد از وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت:

    خانه‌دار شدن مردم با پیش شرط‌هایی چون نرخ سود بالا و همچنین خرید اوراق تسهیلات گران قیمت ممکن نیست. نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید تسهیلات دهی به متقاضیان خرید مسکن با توان مالی آنها همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: هرچند نرخ تسهیلات مسکن کاهش یافته اما هنوز به نرخ معقول و همسو با توان مالی اقشار مختلف جامعه نرسیده است.

    وی ادامه داد: متأسفانه به تازگی فروش اوراق تسهیلات خرید مسکن با قیمتی بالاتر از سال‌های قبل باب شده که این موضوع خود معضلی برای خانه دار شدن مردم تلقی می‌شود. دولت باید طرح جامعی برای خانه‌دار شدن مردم همسو با توان مالی آنها داشته باشد.

    سعیدی تأکید کرد: دولت برای خانه دار شدن مردم باید به تسهیل شرایط اقدام کند؛زیرا با درنظرگرفتن پیش شرط‌هایی چون اوراق تسهیلات مسکن با نرخ بالا، اقشار کمی از مردم موفق به خرید خانه خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو