مدیران خودروعصر اعتبار

رکود بازار مسکن و نقش بانک ها

عصر ساختمان- متاسفانه بانک‌ها از هدف اصلی خود که تقویت تولید و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تولیدکنندگان بوده است؛ فاصله گرفته و به برج سازی و ساخت خانه های لوکس روی آورده اند.

رکود بازار مسکن و نقش بانک ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، هر چند برخی آمارها خبر از خروج بازار مسکن از رکود می دهند اما به گفته بسیاری از کارشناسان  هنوز اتفاق جدیدی در این بازار رخ نداده و فقط رونق تابستانه مسکن کمی بازار را تکان داده است که یک امر طبیعی است. با توجه به ثبات قیمت مسکن و حجم بالای نیاز به مسکن، ادامه رکود نشان دهنده لاینحل باقی ماندن مسایل و مشکلات این حوزه است.
    رکود باعث شده تا بسیاری از واحدهای تکمیل شده به فروش نرسد و به تبع آن قدرت سرمایه گذاری مجدد توسط سازندگان در بخش مسکن به شدت کاهش یابد .نتیجه این روند کاهش صدور پروانه های ساختمانی است .
    رکود بازار مسکن قطعا دلایل مختلفی دارد که ورود بانک ها به حوزه ساخت و ساز یکی از آن هاست.
    متاسفانه بانک‌ها از هدف اصلی خود که تقویت تولید و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای  تولیدکنندگان بوده است؛ فاصله گرفته و به برج سازی و ساخت خانه های لوکس روی آورده اند.
    براساس آمار بیش از15 درصد منابع تجهیز شده بانک ها و موسسات اعتباری مجاز به جای قرار گرفتن در چرخه تولید به فعالیت های سرمایه گذاری در مسکن، مستغلات و بنگاه ها اختصاص یافته است. این موضوع باید از سوی نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و با بانک های  متخلف برخورد شود تا مجددا سرمایه بانک‌ها در مسیر تولید و رشد اقتصاد قرار گیرد.
    میزان بازپرداخت  تسهیلات ارایه شده موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد .بسیاری از متقاضیان تسهیلات بانکی مسکن، از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند که توان پرداخت ماهانه یک میلیون تومان به بانک را ندارند. به گفته عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در تمام دنیا بازپرداخت تسهیلات مسکن حتی به 5 دهه هم می‌رسد این در حالی است که بازپرداخت اقساط مسکن در ایران تنها 12 سال است پس باید در این خصوص فکری شود تا علاوه بر افزایش بازپرداخت تسهیلات حداقل به سه دهه، سود تسهیلات بانکی نیز به زیر 10 درصد برسد.
    قدیری از کارشناسان بازار مسکن در این باره معتقد است«تسهیلات مسکن برای تاثیر گذاری و ایجاد قدرت خرید در مردم، باید 30 تا 50 درصد قیمت مسکن را پوشش دهد. اگر مسکن مورد نیاز دهک های 6 و 7 و 8 را 600 تا 700 میلیون تومان قیمت گذاری کنیم، برای ایجاد تقاضای مصرفی در این دهک ها باید تسهیلات 250 تا 300 میلیون تومانی به آنها پرداخت کرد، این در حالی است که تسهیلات پرداختی کنونی فاصله زیادی با این ارقام دارند.» این در حالی است که در شرایط کنونی دولت توان پرداخت تسهیلات 600 تا 700 میلیون تومانی را ندارد.
    حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در نشستی  با اشاره به این که در دو تا سه سال اخیر، سهم مسکن از تسهیلات اعطایی بانک‌ها به 10 تا 12 درصد رسیده و بانک مرکزی تنها نقش 25 درصدی مسکن را برای اقتصاد قائل است افزود: سهم مسکن از کل گردش نقدینگی 20 تا 30 درصد و سهم دولت از سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نیم تا 3 درصد است.
    با این وجود نمی توان صرفا بانک ها را مقصر دانست. به دلیل عدم امکان پرداخت بخشی از اقساط تسهیلات ارایه شده ، منابع مالی بانک ها و موسسات مالی دچار سکون شده و دیگر منابعی برای ارایه تسهیلات ندارند. انتظار این است تا دولت به منظور تقویت بانک ها جهت خروج بازار مسکن از رکود، پرداخت اعتبارات بیشتر به بخش مسکن از محل بودجه عمومی جهت پرداخت یارانه نرخ سود تسهیلات و نیز بخشی از عوارض ساخت به خصوص در بافت های فرسوده را در الویت قرار دهد .
    همچنین سیاستگذاران پولی نیز باید نگاه بلند مدت  به این حوزه داشته باشند و شرایط را برای ارایه تسهیلات بانکی به حوزه مسکن فراهم کنند.

    آزاده کاری

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو