مدیران خودروعصر اعتبار

در پروژه «یکصد معمار، یکصد انتخاب» معرفی شد

ورزشگاه آزادی در میان آثار برتر معماری

عصر ساختمان- دهمین نشست «یکصد معمار، یکصد انتخاب» در «خانه گفتمان شهر و معماری» برگزار شد.

ورزشگاه آزادی در میان آثار برتر معماری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست که عصر 25 مردادماه برگزار شد، بهروز مرباغی - مدیر این پروژه - دلیل تغییر مکان برگزاری نشست‌ها از موزه هنرهای دینی امام‌ علی (ع) به «خانه گفتمان شهر و معماری» را امکانات بیشتر این مکان دانست و توضیح داد: برای تکمیل‌ شدن فهرست یک‌صد اثر برتر، احتمالا دو یا سه نشست دیگر باید تشکیل شود. پس از معرفی یکصد اثر، دو نشست دیگر تحلیلی برای تعمیق بحث‌های انجام‌شده در نشست‌ها و رسیدن به «اصول حاکم بر معماری معاصر» برگزار می‌شود.

    او افزود: امیدواریم تدوین کتاب «یکصد معمار، یکصد انتخاب» هم‌زمان با برگزاری نشست‌های اخیر پیش برود تا امکان انتشار آن، پیش از نوروز 96 فراهم شود.

    در نشست دهم این رویداد، محمدسعید ایزدی مجموعه مسکونی ولنجک اثر مهوش عالمی را به‌عنوان مصداق کامل خانه مدرن ایرانی معرفی کرد. سیروس بزرگ گرایلی، با بیان مقدمه‌ای درباره چگونگی استفاده از معماری سنتی و قدیم ایران در معماری جدید، مجموعه ورزشی تفریحی ونک را معرفی کرد که 35 سال پیش توسط شهریار ایزدی و اسماعیل طلایی طراحی شده‌ است.

    آرش بصیرت کاری از نشید نبیان و رامبد ایلخانی، به نام «ایل خانه» را ارائه کرد. سامان سیار نیز با ارائه گراف‌ها و سه‌بعدی‌هایی، ساختمان همایش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی اثر دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان را به‌عنوان اثری مدرن و ایرانی معرفی کرد که با ساده‌ترین هندسه توانسته بیشترین پاسخ‌ را به نیازها بدهد.

    فرزانه عطاء‌اللهی مجموعه ورزشگاه آزادی، اثر دیگری از دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرماییان را معرفی کرد. به اعتقاد او، این یکی از شاخص‌ترین آثار معماری معاصر ایران است که هنوز پس از گذشت چند دهه، پاسخگوی نیازهاست.

    محمدمنصور فلامکی هم در توصیف بانک ملی شعبه خیابان فردوسی اثر محسن فروغی، گفت در این بنا، حرمت انسان هم در درون ساختمان و هم در برون آن رعایت می‌شود و این نشانه معماری اصیل و معاصر است. محمد مجیدی نیز ساختمان اداری خیابان خالداسلامبولی اثر شامل محمدزاده را به‌خاطر نوع اجرا و شاعرانگی آن، اثری برتر و مدرن نامید.

    مهمان ویژه این برنامه، لیلی گلستان - مجموعه‌دار، مترجم و منقد هنری - بود. او تصاویری از «خانه محمدرضا مقتدر» در خیابان پاسداران را نشان داد که ظرایف فراوانی داشت و محیطی دلنشین برای زندگی بود. بنایی شاخص با نمایی از گچ و کاهگل، با نقاشی‌هایی از ابوالقاسم سعیدی بر کف استخر حیاط و کاشی‌نگاری‌هایی بر دیوار حیاط اندرونی. این خانه، متأسفانه چند سال پیش تخریب و آپارتمانی به‌جای آن ساخته شد. گلستان عکس این آپارتمان را هم نشان داد، تا عمق نزول سلیقه را نشان دهد.

    محمدسعید ایزدی در این نشست، مژده‌ای هم برای جامعه معماران داشت و گفت: شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی بافت‌های شهری (معاونت وزارت راه و شهرسازی)، کارخانه ریس‌باف اصفهان را خریده و قصد دارد آن را به نماد و مرکزی برای «معماری صنعتی» ایران تبدیل کند.

    نشست یازدهم «یکصدمعمار، یکصد انتخاب» 29 شهریورماه برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو