مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان:

ارائه خدمات شهری به بافت‌ فرسوده دشوار است

عصر ساختمان- مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: ارائه خدمات شهری، ایمنی و امدادی به بافت‌ فرسوده شهری بسیار دشوار است.

ارائه خدمات شهری به بافت‌ فرسوده دشوار است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، غلامحسین شیری صبح امروز در نشستی با موضوع بررسی وضعیت بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس اظهار کرد: از حدود 7 هزار هکتار وسعت شهر بندرعباس، بالغ بر یک هزار و 372 هکتار بافت فرسوده و حدود یک هزار و 700 هکتار بافت ناکارآمد شهری یا سکونت‌گاه غیررسمی است.

    وی با بیان اینکه باید در مورد معضلات این بافت‌ها و چالش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و شهرنشینی آنها چاره‌اندیشی کرد، افزود: در جمهوری اسلامی ایران مالکیت احترام ویژه‌ای دارد و نمی‌توان منازل مردم را تخریب و یا آنها را از محل زندگی‌شان بدون رضایت جابه‌جا کرد، بنابراین اجرای هر برنامه‌ای باید با محوریت و در مشورت با مردمی باشد که در این بافت‌ها ساکن هستند.

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد: ارائه خدمات شهری و خدمات ایمنی و آتش‌نشانی و یا خدمات امدادی در زمان بروز حوادث در این محلات به دلیل عرض کم معابر و نوع بافت و ساخت منازل وجود ندارد.

    شیری افزود: بندرعباس بر روی کمربند زمین‌لرزه در کشور قرار گرفته و نگاهی به تعداد زمین‌لرزه‌ها در تاریخ این شهر نیز گواهی بر اهمیت چاره‌جویی در خصوص بافت‌های فرسوده است و این امکان بدون مشارکت و همکاری شهرداری، شورای شهر و مردم ساکن در این مناطق فراهم نخواهد شد.

    وی با اشاره به مشکلات مربوط به سنددار کردن واحدهای مسکونی موجود در این بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، اضافه کرد: عمده قطعات در این مناطق 70 تا 100 متری هستند و سنددارکردن آنها منتهی به درخواست برای صدور پروانه ساختمانی خواهد بود که عملاً با توجه به قوانین حاکم بر تراکم در شهرها، امکان ساخت منازلی مناسب و با کیفیت و ایجاد معابری مناسب در دل این محلات وجود ندارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در این زمینه ایجاد شرایط تشویقی برای تجمیع چند قطعه و ساخت منازلی سه تا چهار طبقه است که اجرای آن به اعتبارات حمایتی نیاز دارد.

    شیری گفت: به مشوق‌هایی فراتر از مشوق‌های موجود برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیاز داریم و اگر امکان ساخت 500 تا 600 واحد مسکونی برای فاز اول به منظور جابه‌جایی بخشی از مردم ساکن در بافت‌های فرسوده فراهم شود، می‌توان به طور تدریجی و در قالب چند برنامه مداوم، از حجم نابسامانی‌های موجود در بافت‌های فرسوده کاست.

    وی از عزم شورای شهر بندرعباس در این زمینه تقدیر کرد و عنوان داشت: در نشستی که طی هفته آینده در وزارت راه و شهرسازی خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم تا اعتبار ویژه‌ای را برای این منظور از وزارتخانه دریافت کنیم تا با همکاری شهرداری بندرعباس، فرآیند بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس را آغاز کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی