مدیران خودروعصر اعتبار

استاد دانشگاه هاروارد:

لرستان پنج هزار و ۵۰۰ سال پیش به مرحله شهرسازی رسیده است

عصر ساختمان- استاد دانشگاه هاروارد گفت: برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان امروز در موزه‌های شخصی و غیرشخصی خارج از کشور نگهداری می‌شوند.

لرستان پنج هزار و ۵۰۰ سال پیش به مرحله شهرسازی رسیده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، پرفسور سکندر امان الهی بهاروند در همایش هفته فرهنگی اجتماعی استان با اشاره به اینکه لرستان از استان‌های باستانی ایران بوده و با قدمت 40 هزار ساله سابقه‌ای درخشان دارد، اظهار کرد: 11 هزار سال پیش لرستان به اهلی کردن حیواناتی نظیر  بز و میش و کشت گندم و جو پرداخته است.

    وی با بیان اینکه اگر در منطقه‌ای کشاورزی و دامداری وجود نداشت تمدنی شکل نمی‌گرفت، بیان کرد: لرستان 5500 سال پیش به مرحله شهرسازی رسیده و از معدود نقاطی بوده که به این مرحله دست یافته است.

    وی گفت: لرها شعبه‌ای از پارس‌ها بوده اند که ابتدا در ارومیه، سپس در لرستان و بعد از آن در مسجد سلیمان ساکن شدند. زبان لری دنباله زبان فارسی باستان بوده به‌طوریکه در کتیبه بیستون 20 لغت لری نوشته شده است.

    این استاد دانشگاه هاروارد بیان کرد: آثار مختلف نشان می‌دهد که در دوره پیش از اسلام لرستان همیشه یکی از مناطق آباد ایران بوده است.

    این محقق و جامعه شناس برجسته لرستانی با اشاره به قدمت غار کلماکره لرستان اظهار کرد: غار کلماکره بزرگترین گنجینه دنیای باستان در لرستان بوده  و از قدمت این غار همان بس که  یک قطعه از آثار کلماکره  در موزه ژاپن نگهداری می‌شود.

    وی با تاکید براینکه برخی آثار باستانی و تاریخی لرستان امروز در موزه‌های شخصی و غیرشخصی خارج از کشور نگهداری می‌شوند، یادآور شد: این درحالیست که این آثار باید در موزه قلعه فلک الافلاک نگهداری شوند.

    این پروفسور بیان کرد: لرستان در دوره اسلامی حکومت محلی تشکیل داد به‌طوریکه این استان در طول 800 سال حکومت محلی داشت.

    وی با اشاره به اینکه لرها هیچ وقت تجزیه طلب نبوده و نیستند اما  در دوره قاجار این منطقه به منظور تضعیف قوم لر تجزیه شد، گفت: در حکومت قاجار بزرگترین ضربه به لرستان وارد شد و سبب تجزیه این حکومت شد. در این دوره  لرستان به دو منطقه پشت‌کوه و پیش‌کوه تبدیل شد به‌طوریکه در زمان پهلوی نام پشت‌کوه را ایلام  و پس‌کوه  لرستان فعلی شد و این کارها باعث شد لرستان ویران شده و به هرج و مرج کشیده شود. تجزیه لرستان همزمان شد با شروع پیشرفت در شهرهایی نظیر تهران و متاسفانه لرستان عقب ماند و هنوز که هنوز است با این مهم مواجه‌ایم.

    وی با بیان اینکه لرستان اولین استان بیکار کشور است، افزود: امروز نظام اقتصادی به گونه‌ای است که باید نفوذ برای جذب بودجه داشته باشیم. با همه این مسائل لرستانی ها زیرک هستند و 125 هزار تحصیل کرده دانشگاهی دارند، امروز 65 درصد مردم لرستان شهرنشین هستند که این نشان می‌دهد تولیدکننده‌ها به مصرف‌کننده تبدیل شده‌اند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار