مدیران خودروعصر اعتبار

ضربه ای که اقتصاد از رکود مسکن خورد

خروج از رکود مسکن؛ آری یا خیر؟

عصر ساختمان- تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که «وضعیت معاملات نشان می‌دهد که بازار مسکن در دوران پیش‌رونق قرار دارد و رشد معاملات نشانگر فاز اول خروج از رکود است.»

خروج از رکود مسکن؛ آری یا خیر؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، بازار مسکن چند سالی است که در رکود عمیق به سر می‌برد؛ تا جایی که به‌تازگی معاون اول رییس‌جمهور از ضربه‌ای که رکود مسکن به اقتصاد کشور زده، رونمایی کرده است.

    اسحاق جهانگیری گفته است: «بخش مسکن، بخشی بسیار تعیین‌کننده در اقتصاد کشور است که متاسفانه در سال‌های گذشته رکود در این بخش لطمه‌ای جدی به میزان اشتغال و تولید کشور وارد کرد. بر این اساس، هم‌اکنون نیز اگر به دنبال رونق اقتصادی، افزایش تولید و پاسخ‌گویی به نیاز اشتغال کشور هستیم، باید بخش مسکن را فعال کنیم.»

    اما بازار مسکن در بهار سال 92 به خواب عمیقی فرو رفت. تحلیلگران اقتصاد مسکن می‌گویند: «حجم بالای صدور پروانه‌های ساختمانی طی سال‌های 1390 تا 1392 به همراه نرخ بالای سود بانکی و نیز نرخ منفی رشد اقتصادی، مهم‌ترین عوامل در طولانی شدن رکود بخش مسکن بودند.»

    با این وجود، سیاست‌هایی مانند اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، بهبود نرخ رشد اقتصادی، افزایش تسهیلات مسکن و نیز حجم پایین پروانه‌های ساختمانی در سال‌های 1393 و 1394 موجب شد که به مروز کفه نیروهای فزاینده مسکن سنگین‌تر شود.

    بر این اساس، بنا گفته وزیر راه و شهرسازی، «مسکن وارد دوره خروج از رکود شده است.» استدلالی که عباس آخوندی در این خصوص آورده، افزایش 14 درصدی تسهیلات خرید و افزایش 34 درصدی تسهیلات ساخت نسبت به سال گذشته بوده است. به گفته وی، «این ارقام نشان می‌دهد که در بخش مسکن اتفاقاتی دارد رخ می‌دهد و وارد دوره خروج از رکود شده است؛ نه این‌که بخواهد منتظر آینده باشد.»

    آخوندی عنوان می‌کند: «در بخش مسکن نکته مهم این است که بحث عرضه و تقاضا را با هم داشته باشیم که آمارها نشان می‌دهد این اتفاق رخ داده است؛ چراکه تسهیلات ساخت و تسهیلات خرید با رشد بسیار خوب پیش می‌رود.»

    معاون اول رییس‌جمهور نیز به تازگی به اشاره به گزارش مدیرعامل بانک مسکن مبنی بر افزایش تسهیلات‌دهی این بانک در سال‌جاری گفته است: «افزایش ارائه تسهیلات بانک مسکن و مجموعه اتفاقاتی که در معاملات مسکن رخ داده، نشان‌دهنده ایجاد تحرک در بخش مسکن است.»

    در همین حال و هوا، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک، از افزایش حجم معاملات مسکن در مردادماه امسال نسبت به سال گذشته خبر داده؛ به طوری که از ابتدای مرداد تا 19 مرداد تعداد قراردادهای انجام شده در شهر تهران به 11 هزار و 348 قرارداد خرید و فروش رسیده است. این در حالی است که در 19 روز اول مرداد سال گذشته 10 هزار و 145 قرارداد خرید و فروش به ثبت رسید. آمارهای کشوری نیز حاکی از آن است که 37 هزار و 35 قرارداد خرید و فروش در 19 روز ابتدای مرداد به ثبت رسیده است.

    به گفته حسام عقبایی، «وضعیت معاملات نشان می‌دهد که بازار مسکن در دوران پیش‌رونق قرار دارد و رشد معاملات نشانگر فاز اول خروج از رکود است، اما هنوز تعداد معاملات به اندازه‌ای نیست که بگوییم از رکود خارج شده‌ایم، اما پیش‌بینی افزایش حجم معاملات وجود دارد.»

    وی متذکر شده است: «در 3 ماهه پایانی سال 95 وضعیت معاملات بازار مسکن بهتر می‌شود و امیدواریم بازار مسکن در سال 96 وضعیت بهتری پیدا کند. البته این‌که به دوران رونق باز می‌گردیم یا نه، بستگی به سیاست‌های دولت، تزریق نقدینگی و سیاست‌های پولی و بانکی دارد، اما در نیمه دوم امسال حجم معاملات نسبت به نیمه اول رشد بیشتری خواهد داشت.

    محمد امیرزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز درباره سیاست کاهش نرخ سود بانکی و اثر آن روی بازار مسکن گفته است: «کاهش نرخ سود بانکی در حوزه ساخت و خرید و فروش مسکن باعث رونق می‌شود و توان خرید افزایش پیدا خواهد کرد.»

    در این میان، علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ضمن اشاره به نقش مسکن در رونق اقتصادی کشور، پیش‌بینی کرده است: «تا پایان پاییز و نهایتا اواسط زمستان امسال شرایط در بخش مسکن، حوزه کسب‌وکار، فعالیت، تولید و مبادلات تا حدودی بهبود می‌یابد. بنابراین تصور بنده این است که این رخداد در بخش مسکن می‌تواند تا حدودی به رونق اقتصادی کمک کند.»

    به گفته وی، «مجموعه اقتصاد به هم پیوسته است و برای رسیدن به رونق کامل بخش مسکن این ضرورت وجود دارد که کل مجموعه کلان اقتصادی به تحرک افتد.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی