مدیران خودروعصر اعتبار

۲۰ هزار واحد مسکن مهر خوزستان فاقد متقاضی است

عصر ساختمان-مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به پیشرفت بیش از ۶۰ درصدی پروژه مسکن مهر استان، گفت: برای ۲۰ هزار از واحدهای مسکن مهر باقی مانده متقاضی موثر وجود ندارد.

۲۰ هزار واحد مسکن مهر خوزستان فاقد متقاضی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از  ایسنا، منوچهر رحمانی در شورای مسکن استان که یک‌شنبه 24 مردادماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: میزان شهرنشینی در کشور 53.6 درصد جمعیت است و در خوزستان این رقم به 71 درصد می‌رسد یعنی تنها 39 درصد از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند؛ همچنین متوسط رشد سالانه جمعیت در کشور 1.29 و در استان 1.17 است.

    وی تصریح کرد: تراکم نسبی جمعیت در کشور 46 نفر در هر کیلومتر مربع و در خوزستان 71 نفر در هر کیلومتر مربع است؛ همچنین متوسط زیربنای واحد مسکونی شهری در کشور 102 مترمکعب و در استان نزدیک به 114 مترمربع است. مطابق آخرین سرشماری ملی در سال 90 یک میلیون و 105 هزار خانوار در خوزستان ساکن بود که برای این تعداد خانوار تنها 959 هزار واحد مسکونی وجود داشت؛ بنابراین شورای مسکن استان در سال 90 به این نتیجه رسید که باید 146 هزار واحد مسکونی احداث کند تا پاسخگوی نیاز تمام خانوارهای استان شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان عنوان کرد: در خصوص پروژه مسکن مهر در استان برای احداث 103 هزار واحد قرارداد منعقد شد که از این نظر پنجمین استان کشور هستیم. همچنین از نظر تعداد واحدهای مسکن مهر در شهرهایی با 25 هزار نفر جمعیت حائز رتبه دوم و از نظر تعداد مسکن مهر در شهرهای کمتر از 25 هزار خانوار حائز رتبه هشتم در کشور هستیم، یعنی حدود 75 درصد از واحدهای مسکن مهر در خوزستان در شهرهایی با جمعیت 25 هزار خانوار تعریف و احداث شده اند.

    رحمانی بیان کرد: واحدهای مسکن مهر یا به‌صورت خودمالک یا به‌صورت دولتی احداث می‌شوند. در واحدهای مسکن مهر دولتی انجام خدمات زیرسازی، زیربنایی و روبنایی در قالب تعاونی‌ها و مشارکت‌هایی صورت می‌گیرد که دارای مسائل حقوقی بسیار پیچیده‌ای هستند؛ تاکنون زحمات بسیار سنگینی در خصوص احداث پروژه‌های مسکن مهر بر دوش اعضای شورای مسکن استان و به‌ویژه فرمانداران بود و از این به بعد نیز برای تکمیل این پروژه‌ها باید زحمات سنگین‌تری را تقبل کنند.

    وی عنوان کرد: تاکنون اجرای عملیات اسکلت فلزی در 92 هزار واحد مسکن مهر، اجرای عملیات سفت‌کاری در 86 هزار واحد مسکن مهر و همچنین اتمام عملیات نازک‌کاری در 64 هزار واحد مسکن مهر انجام شده است که این امر به معنای پیشرفت بیش از 60 درصدی پروژه مسکن مهر است؛ همچنین تاکنون 60 هزار واحد مسکن مهر به متقاضایان تحویل داده شده‌اند و احداث 40 هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده است که از این رقم 14 هزار واحد دارای متقاضی مؤثر هستند و اگر در سال جاری خدمات زیربنایی و روبنایی این واحدها تسریع داده شود می‌توانیم تا پایان امسال کار این واحدها را به پایان برسانیم. برای واحدهای باقی‌مانده نیز باید به بررسی مشکلات پیش رو پرداخت.

    مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان بیان کرد: از میان 64 هزار واحد مسکن مهر که عملیات نازک‌کاری آن‌ها به اتمام رسیده تنها 42 هزار واحد دارای دفترچه فروش اقساط هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که رؤسای بانک‌های عامل باید در ارائه تسهیلات مسکن مهر و صدور دفترچه اقساط واحدهای مسکن مهر شتاب گیرند تا به جریان تزریق پول به پروژه مسکن مهر نیز کمک شود و هم پول بانک‌ها برگردد.

    رحمانی با بیان این‌که مشکلات مسکن مهر استان نیاز به بسیج تمام دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و بانک‌های عامل در تسهیلات مربوطه دارد، اظهار کرد: باید پذیرفت که حل این مشکلات در درون استان امکان‌پذیر است و عزم تمام نهادهای مربوطه برای پیگیری این پروژه باید جدی باشد تا بتوانیم شاهد به سرانجام رسیدن پروژه مسکن مهر استان شویم.

    مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان افزود: اکنون 20 هزار از واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی مؤثر هستند یعنی ابتدا فردی با تصور این‌که با مبلغ یک میلیون تومان می‌تواند مسکن خریداری کند، برای خریداری واحد مسکن مهر ثبت‌نام کرد و سپس با آگاهی از بقیه شرایط، دیگر پیگیر تقاضای خود نشد اما خوشبختانه هیأت دولت در شرایط ثبت‌نام واحدهای مسکن مهر تسهیلات بسیاری ایجاد کرد و برای واحدهایی که متقاضی آن‌ها دیگر پیگیر نیست چاره‌ای اندیشید تا اختیار تصمیم‌گیری این واحدها به شورای مسکن استان واگذار شود.

    وی گفت: هیأت دولت و وزارتخانه با اخذ تمهیداتی اختیاراتی به شورای مسکن استان‌ها برای پروژه مسکن مهر تفویض کرد تا استان‌ها بتوانند از تمامی ظرفیت‌های ممکن برای به سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن مهر خود استفاده کنند و اکنون شرط تأهل از شرایط تقاضا و خریداری واحدهای مسکن مهر حذف شده است و حتی فردی می‌تواند برای خریداری سه واحد مسکن مهر به‌صورت هم‌زمان در یک سایت مسکن مهر متقاضی شود.

    رحمانی گفت: حتی اگر فردی متقاضی خریداری 100 واحد مسکن مهر باشد، شورای مسکن مهر استان می‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند؛ بنابراین مشاهده می‌شود که دولت دست شورای مسکن را برای تکمیل و تصمیم‌گیری در خصوص پروژه مسکن مهر باز گذاشته است.

    مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان بابیان این‌که تکمیل پروژه مسکن مهر وظیفه قانونی همه ما است، تصریح کرد: از فرماندارن به‌عنوان رؤسای شورای مسکن شهرستان‌ها خواستار کمک به تکمیل و اتمام پروژه‌های مسکن مهر شهرستان‌ها هستیم؛ تصمیمم دولت بر به سرانجام رساندن مسکن مهر است و همه ما به عنوان کارگزاران دولت باید در مسیر تصمیمات و مصوبات دولت گام برداریم.

    رحمانی تصریح کرد: اگر تمام دستگاه‌های استان و فرمانداران کمک کنند می‌توانیم 14 هزار از واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده که دارای متقاضی موثر هستند را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم و برای 20 هزار واحد باقی‌مانده دیگر نیز باید در هر حوزه و شهرستان برای منشاء‌یابی و علل‌یابی مشکلات پیش رو بررسی‌هایی صورت گیرد. فرمانداران باید انرژی مضاعفی به شورای مسکن شهرستان‌ها تزریق کنند.

    همچنین در این نشست احمد سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان، با انتقاد از عدم تشکیل جلسه شورای مسکن در پنج ماه اخیر، اظهار کرد: در ابتدای روزهایی که دولت فعلی بر سر کار آمد، برخی می‌گفتند که سیاست‌گذاری‌های تیره و تاری در حوزه مسکن توسط دولت اتخاذ شده اما در هفته‌های آغازین دولت، رئیس‌جمهور عنوان کرد که ما مکلف به اتمام پروژه‌های مسکن مهر هستیم. در مقطعی از زمان وزارت راه و شهرسازی معتقد بود که تمام مسائل مربوط به مسکن مهر باید توسط این وزارت حل شود اما این موضوع امکان‌پذیر نبود و سیاست‌های جدیدی در این زمینه اتخاذ شد.

    وی با تأکید بر لزوم بررسی مشکلات و موانع موجود در پروژه‌های مسکن مهر هر شهرستان، تصریح کرد: برخی پروژه‌های مسکن مهر که دارای پیشرفت فیزیکی 80 درصد هستند، رها شده‌اند. این‌ها سرمایه مردم و مملکت هستند و قلب هر فردی از مشاهده این صحنه به درد می‌آید، بنابراین حیف است که این پروژه‌ها تکمیل نشوند.

    همچنین در این نشست محمد راستگو معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان، با قدردانی از همکاری بانک‌های عامل در ارائه تسهیلات مسکن مهر گفت: تقریباً 80 درصد قراردادهای اعطای تسهیلاتی که توسط بانک مسکن منعقد شد، اکنون انجام شده و بیشترین عملکرد را در این زمینه بانک مسکن داشته است؛ سایر بانک‌ها هر چند دارای مشکلاتی هستند اما عملکرد خوبی در زمینه پرداخت مسکن مهر ندارند و طبق آمار تنها 44 هزار واحد مسکن مهر به‌صورت فروش اقساطی به انجام رسیده است.

    وی تصریح کرد: 100 هزار واحد مسکن مهر به مرحله بهره‌برداری رسید اما تنها 44 هزار واحد به مرحله فروش اقساطی رسیدند یعنی استعدادی معادل 21 هزار واحد مسکن مهر هنوز وجود دارد که سرمایه محسوب می‌شوند و در صورت بازگشت به سیستم بانکی ضمن کمک به بانک‌ها، به مردم نیز در زمینه عدم افزایش جریمه مشارکت‌شان کمک خواهد کرد.

    راستگو عنوان کرد: فرمانداران باید پروژه مسکن مهر را در اولویت و دستور کار شورای مسکن مهر شهرستان خود قرار دهند و تعاونی‌های مسکن مهر، شهرداری‌ها و ادارات ثبت اسناد را به تسریع در پیگیری پروژه مسکن مهر ترغیب کنند تا فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر محقق شود.

    وی خاطرنشان کرد: بانک ملی بانک عامل شهرهای شیرین شهر و آبادان در پرداخت تسهیلات مسکن مهر است که وضعیت به‌سامانی در خصوص پرداخت این تسهیلات ندارد. اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان آمادگی دارد تا به روش اقساطی واحدهای مسکن مهر و تعیین تکلیف پروژه‌ها کمک کند.

    معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به افزایش دوران ساخت مسکن مهر به 60 تا 72 ماه، تصریح کرد: از نظر طول دوره تمدید این مدت زمان بلامانع است اما باید مشخص شود که آیا تمدید زمان دوران مشارکت فایده‌ای هم دارد و تا کی قرار است که این تمدید زمان‌ها صورت گیرد.

    به گزارش خبرنگار ایسنا؛ در این جلسه مصوب شد تا پروژه‌های مسکن مهر هر شهرستان توسط هیأتی از اداره راه و شهرسازی استان مورد بازدید قرار گیرند و مشکلات، موانع و چالش‌های موجود در مسیر پروژه‌های مسکن مهر هر حوزه به تفکیک مورد بررسی و بحث قرار گیرند.

    همچنین فرمانداران شهرستان‌های خرمشهر، امیدیه، بهبهان، شوش، کارون و رامشیر در جلسه امروز به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر شهرستان‌های خود و موانع و چالش‌های موجود در این پروژه‌ها پرداختند. تشکیل و به‌روز رسانی مجامع تعاونی‌های مسکن مهر، لزوم توجه به قانون پیش‌فروش مسکن و استفاده از ظرفیت‌های استانی از مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در گزارش‌های فرمانداران بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی