مدیران خودروعصر اعتبار

سوخت جدید در موتور تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- مدیرعامل بانک مسکن با اعلام آمادگی بانک مسکن برای کاهش نرخ سود تسهیلات به ۹درصد از رشد ۹۱درصدی تسهیلات ساخت خبر داد و پیشنهاد راه‌اندازی موسسات پس‌انداز تسهیلات منطقه‌یی را نیز مطرح کرد.

سوخت جدید در موتور تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، طرح پیشنهادی بانک مسکن برای کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم درحالی صورت می‌گیرد که نرخ سود در ابتدا 14درصد سپس به 13 و در تیرماه به 11درصد رسید.محمدهاشم بت‌شکن افزود: نخستین اقدام بانک مسکن پرداخت تسهیلات 200هزار واحد مسکونی برای سال جاری بوده، این در‌حالی است که برای تسهیل پرداخت تسهیلات لازم است تمهیداتی درنظر گرفته شود تا بانک مرکزی در افتتاح حساب‌های صندوق پس‌انداز یکم، مجوز تک‌تک افتتاح حساب‌ها را مطالبه نکند.

    بت‌شکن که در دیدار اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور با مدیران وزارت راه‌وشهرسازی گزارش می‌داد، گفت: تا سال94، در صندوق پس‌انداز مسکن یکم که مکانیسم سپرده‌گذاری دارد، روزانه 170فقره افتتاح حساب انجام می‌شد اما با پایین آمدن نرخ سود تسهیلات که در حال حاضر 11درصد است، در سال جاری به‌صورت میانگین روزانه 400نفر سپرده‌گذاری می‌کنند. وی تاکید کرد: بانک مسکن آمادگی دارد تا نرخ سود تسهیلات را تا 2واحد درصد کاهش دهد و اگر این اقدام صورت بگیرد برای نخستین‌بار نرخ سود تسهیلات به 9درصد خواهد رسید که این گام، پیام خیلی مناسبی برای فضای تامین مالی مسکن است.

    2پیشنهاد برای رونق‌گیری ساخت‌وساز

    مدیرعامل بانک مسکن بااشاره به اقدامات این بانک برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی بافت فرسوده یادآور شد: در سال گذشته قرار بود برای 55هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده حدود 200میلیارد تومان یارانه تعلق بگیرد. وی ادامه داد: درخواست بانک مسکن این است که این تسهیلات پرداخت شود و اگر در حال حاضر پرداخت این تسهیلات امکان‌پذیر نیست، پیشنهاد دیگر بانک مسکن این است که امکان افتتاح و تمرکز حساب‌های وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان‌های تابعه در بانک مسکن فراهم شود تا بتوانیم قیمت تمام شده منابع را کاهش دهیم و اگر دولت یارانه‌یی ندارد حداقل بانک مسکن با تمرکز حساب‌هایی که دارد بتواند نرخ سود را کاهش دهد. بت‌شکن انجام این کار را مستلزم برنامه‌هایی دانست که بانک مسکن در صورت قبول دولت در دستور کار قرار دهد و ادامه داد: برنامه‌هایی را با بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داریم که امیدواریم انجام شود.

    افزایش 91درصدی اعطای تسهیلات

    این مقام ارشد بانک مسکن به ارائه آماری از عملکرد این بانک در 4ماهه نخست سال پرداخت و گفت: آمار عملکرد بانک در 4ماهه نخست سال نشان می‌دهد که حجم تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی بانک مسکن نسبت به 4ماهه سال قبل 91درصد افزایش پیدا کرده و از جهت تعداد واحدهای مورد مشارکت نیز 44درصد نسبت به دوره مشابه افزایش داشته و این آمار نشانگر این است که بخش ساخت درحال تقویت است و رشد 91درصدی داشته است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، وی ادامه داد: از جهت خرید هم بانک مسکن از نظر مبلغ، رشد 61درصدی و از نظر تعداد، رشد 12درصدی داشت که مجموع آنها نشان می‌دهد که بانک مسکن در 4ماهه نخست سال، 75درصد تسهیلاتش نسبت به ماه مشابه افزایش پیدا کرده است. مدیرعامل بانک مسکن بااشاره به 400هزار واحد فروش اقساطی که توسط بانک مسکن برای مسکن مهر تخصیص داده شد، افزود: قرار است به 100هزار واحد، تسهیلات ساخت بدهیم که یکی از راه‌های تامین مالی آن اوراق رهنی مسکن بود که خوشبختانه 300میلیارد تومان آن به فروش رفت و برنامه بانک مسکن این است که 1000 میلیارد تومان دیگر اوراق رهنی مسکن را به فروش برساند و برای این کار نیاز به مجوز از بانک مرکزی و بورس دارد که درصورت دستور دولت، این امر سرعت خواهد گرفت.

    نهادسازی در دستور کار بانک مسکن

    بت‌شکن در بیان دیگر برنامه‌های بانک مسکن برای بازگرداندن رونق بازار معاملات به نهادسازی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند به رونق بخش مسکن کمک کند نهادسازی و راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌یی است که می‌تواند به‌ویژه برای شهرهای جدید در سواحل مکران همچنین در بافت ‌فرسوده بسیار موثر باشد.

    وی بااشاره به تشکیل جلسه‌یی در همین رابطه (راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌یی) در شورای پول و اعتبار افزود: از آنجا که نهادهای مالی منطقه‌یی یک نهاد پولی است باید شورای پول و اعتبار آن را تصویب کند و دستور دولت مبنی بر راه‌اندازی آن می‌تواند به تصویب آن سرعت دهد.

    مدیرعامل بانک مسکن، برنامه‌های دیگر این بانک را به ارائه تسهیلات برای مسکن مهر مرتبط دانست و گفت: طبق آمار کل واحدهای مسکن مهر 2میلیون و 371هزار واحد است که تا امروز برای احداث و تکمیل و بهره‌برداری از آن حدود 50هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده، حدود 47هزار میلیارد تومان پرداخت شده و یک‌میلیون و 673هزار واحد مسکن مهر نیز تحویل و فروش اقساطی شده که حدود 36هزار میلیارد آن فروش اقساطی شده است. بت‌شکن عمده مشکل مسکن مهر را زیرساخت واحدها عنوان کرد و افزود: مشکل مسکن مهر واحدهایی است که عموما زیرساخت ندارند و اگر این زیرساخت‌ها توسط حوزه‌های مرتبط تکمیل شوند بانک مسکن می‌تواند تسهیلات‌دهی را سرعت بخشیده و کار را به سرانجام برساند.

    راهکارهایی برای آبادسازی شهرها

    مقام سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر بانک مسکن در بیان دیگر اقدامات بانک مسکن به آبادسازی شهرها اشاره کرد و گفت: اقدام دیگر بانک مسکن، راهکار تامین مالی برای آبادسازی شهرها و خدمات مدیریت دارایی‌هاست. در این رابطه باید بانک مرکزی وام کوتاه‌مدتی دراختیار بانک مسکن قرار دهد که نیاز به مجوز بانک مرکزی دارد و در این مورد، عاملیت انتشار اوراق مشارکت دولت است. بانک مسکن، سال گذشته 3هزار میلیارد تومان را برعهده گرفت و تقریبا همه آن را به پیمانکاران پرداخت کرد یعنی 3هزار میلیارد تومان به پیمانکاران مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی پرداخت شد.

    بت‌شکن ادامه داد: درمورد انتشار صکوک برای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی، طبق ضوابط بورس باید سند تک‌برگی در دفترخانه داشته باشیم درحالی که بسیاری از سازمان‌های دولتی این سند را ندارند تا بانک مسکن بتواند به پشتوانه آن صکوک را منتشر کند، درخواست این است که این موضوع جزو موارد اصلاحی در سازمان بورس انجام شود تا بتوانیم صکوک را برای شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به وزارت راه‌وشهرسازی انجام دهیم.

    مدیرعامل بانک مسکن افزود: اصلاح ساختار مالی بانک با افزایش سرمایه برنامه بعدی بانک مسکن است. در این موضوع بانک، ظرفیت 8برابری را درنظر گرفته است، همچنین درمورد پیشنهاد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی مبنی بر تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌یی در این مورد اساسنامه بانک نیز باید اصلاح شود.

    بت‌شکن گفت: نگاه بانک مرکزی به همه بانک‌ها نگاه تجاری است درحالی که باید برای بانک توسعه‌یی مقررات خاصی وجود داشته باشد بدین معنا، دقیقا همان مکانیسم‌هایی که برای بانک‌های تجاری وجود دارد درمورد بانک‌های توسعه‌یی نیز مصداق دارد که به نظر می‌رسد نیازمند اصلاح است. مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: لیزینگ مسکن هم جزو دستور جلسه‌های شورای پول و اعتبار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی