مدیران خودروعصر اعتبار

گفت‌وگو با مشاور وزیر راه و شهرسازی

قانون پیش‌فروش ساختمان رونق زاست؟

شواهدی برای خروج از رکود بازار مسکن وجود دارد

عصر ساختمان- مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر تجدیدنظرهای لازم در قانون پیش‌فروش ساختمان انجام شود و اصلاحات لازم صورت گیرد، می‌توان گفت که قانون بسیار خوبی است و در رونق بازار واقعی مسکن نقش زیادی دارد.

قانون پیش‌فروش ساختمان رونق زاست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادنیوز، غلامرضا سلامی در خصوص قانون پیش‌فروش ساختمان‌ها گفت: مدت زمان زیادی از تصویب این قانون می‌گذرد. در حقیقت خود وزارت راه و شهرسازی مسوول اجرای این طرح است اما تا به حال به دلیل یک سری نواقص که در کل قانون و آیین‌نامه آن وجود دارد اجرایی نشده است و باید تجدیدنظری در آن صورت گیرد تا به موفقیت برسد.

    او افزود: اگر تجدیدنظرهای لازم در آن انجام شود و اصلاحات لازم صورت گیرد، می‌توان گفت که قانون بسیار خوبی است و می‌تواند در رونق بازار واقعی مسکن نقش زیادی داشته باشد و به میزان زیادی جلوی دعاوی که در زمینه پیش‌خرید و پیش‌فروش وجود داشته را بگیرد و مقداری هم در قیمت خرید برای مصرف‌کننده اثر مثبت داشته باشد به این طریق که خریداران در پیش‌خرید مبلغ کمتری را بپردازند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: اساس این قانون به این صورت است که هر کسی که قصد پیش‌خرید و پیش‌فروش دارد باید به دفترخانه مراجعه کند و طی قرارداد مشخصی این کار را انجام دهد تا این معامله رسمیت پیدا کند و پیش‌خرید به عنوان خرید رسمی باشد، اما در زمینه اجرایی با موانعی رو به رو شد و به دلیل ایراداتی که دفترخانه‌ها، بنگاه‌های معاملات ملکی و برخی از فروشنده‌ها گرفتند اجرای این قانون به تعویق افتاد.

    او گفت: مقداری این قانون بوروکراسی کار را زیاد کرده بود و فروشنده‌ها دیگر راقب به انجام این کار نمی‌شدند، اما باید اصلاحات روی این قانون انجام بگیرد تا به جریان بیفتد، انشاالله یکی از راه‌های رونق بخش مسکن همین باشد که این قانون را فعال کنند تا بتواند به بحث رونق واقعی بخش مسکن کمک کند.

    سلامی افزود: منظور از رونق واقعی این است که در پیش‌خرید بیشتر مصرف‌کننده و کسی که قصد سکونت دارد وارد معامله می‌شود و کمتر بحث بورس‌بازی و سفته‌بازی وجود دارد. این موضوع می‌تواند به خریدار کمک کند تا با 40درصد از قیمت ملک شروع به خریداری آن کند و مابقی را به تدریج پرداخت کند، حال در این میان خریدار می‌تواند وام نیز دریافت کند و فرصت کافی برای پس‌انداز را دارد و می‌تواند با پیش‌خرید مسکن جلوی افزایش قیمت را بگیرد.

    او در خصوص دلایل مخالفت انبوه‌سازان با این طرح گفت: انبوه‌سازان در واقع باید موافق این قضیه باشند، اما مساله اینجاست، زمانی که یک قانون سخت‌گیرانه نوشته می‌شود، انبوه‌ساز با خود احساس می‌کند که این قانون نه تنها مشکلش را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند مشکلات جدیدی را هم برای او به وجود آورد. بنابراین قانونی که ممکن است یک‌طرفه و تنها به نفع خریدار یا فروشنده باشد و تعادلی در آن قانون وجود نداشته باشد، استقبال چندانی از آن به عمل نخواهد آمد.

    سلامی گفت: بنابراین من معتقدم که باید تغییرات و اصلاحات در این قانون پیش‌فروش صورت بگیرد، البته کار زیادی روی اصلاحات این قانون صورت گرفته است، اما اینکه به صورت لایحه‌ای به مجلس رود و اصلاح شود هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن نیز گفت: آمارهای مسکن شاهد این هستند که بازار مسکن نسبت به سال گذشته بهتر است، یعنی هم تقاضا برای خرید بیشتر شده و هم در قیمت‌ها تغییراتی صورت گرفته است. همچنین تعداد کسانی که علاقه‌مند به دریافت تسهیلات از صندوق پس‌انداز یکم هستند نسبت به سال گذشته چند برابر شده است و تمام اینها می‌تواند شاهد این باشد که بازار مسکن در حال تغییر و در حال رسیدن به رونق است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی