مدیران خودروعصر اعتبار

رشد بورس همگام با رونق مسکن

عصر ساختمان- مسکن همیشه به عنوان یک بازار و صنعت با بهرهگیری از نیروی انسانی زیاد شناخته شده است. به طور کلی بیش از ۲۵۰ شغل و حرفه با این بخش به طور مستقیم و غیر مستقیم ارتباط دارند و حرکت این بخش بر کل وضعیت اقتصادی کشور تاثیر فراوانی را خواهد داشت.

رشد بورس همگام با رونق مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از عصربازار، با کاهش نرخ سود بانکی و کاهش نرخ تسهیلات از سوی بانک‌ها طی ماه‌های اخیر، مسکن وضعیت خروج از رکود را شاهد است. طی سالیان گذشته با وجود نرخ بهره بالای بانکی و انتظار عدم افزایش نرخ مسکن، میل به خرید مسکن در بین  اقشار مختلف مردم از جنبه های مختلف از جمله، سرمایه گذاری و مصرفی وجود نداشته است. در عین حال، شواهد خروج از این وضعیت را نشان می دهد.

    از تابستان سال 1392 بازار مسکن وارد دوره رکود عمیقی شد که از دلایل اصلی آن میتوان به نرخ رشد پایین اقتصادی و نرخ بالای سود بانکی اشاره کرد. کاهش نرخ نفت نیز به این رکود دامن زد. از سویی، طی این سال‌ها کاهش در حجم پروانه های ساختمانی محسوس بوده است اما به دلیل وجود ساختمان های تکمیل شده یا نیمه تکمیل، شواهدی از کاهش عرضه مشاهده نشده و به طور کلی رونق در مسکن بیشتر در گرو نرخ رشد اقتصادی است.

    از سویی، با تصمیمات بانک ها مبنی بر کاهش نرخ بهره و کاهش نرخ تسهیلات تقاضا در این بخش افزایش یافته است اما این افزایش تقاضا بیشتر جنبه مصرفی بوده و به دلیل عرضه فراوان با افزایش قیمت همراه نیست. افزون بر این،  انتظار می رود که مسکن در سال جاری شاهد افزایش قیمت باشد و این افزایش قیمت کمتر از نرخ سود بانکی است و به افرادی با فرصت خرید مناسب و به منظور مصرف و نه به انگیزه سفته بازی و سرمایه گذاری توصیه به خرید می‌شود.

    خروج از رکود مسکن به بهبود وضعیت برخی از شرکت های فعال در بورس می‌انجامد. برخی از شرکت های بورسی به طور مستقیم یا غیر مستقیم در حوزه مسکن فعالیت می کنند. صنعت انبوه سازی از خروج مسکن از رکود به صورت مستقیم  منتفع خواهد شد و با افزایش فروش و پیش فروش واحدهای خود می تواند سود پیش بینی شده را محقق سازد و حتی  با افزایش آن پروژه های نیمه کاره خود را به اتمام برساند.

    برخی از شرکت های بورسی نیز به طور غیر مستقیم از این اتفاق سود خواهند برد که از آن جمله می توان به شرکت های سیمانی، فلزی، کاشی و سرامیک و... اشاره کرد که با بهبود بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز در این حوزه مصرف تولیدات این شرکت‌ها نیز افزایش می یابد.  به طور کلی خروج از وضعیت مسکن به بهبود رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و افزایش درآمد منجر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو