مدیران خودروعصر اعتبار

هفت راه برای خرید خانه ارزان

عصر ساختمان- بازار مسکن همچنان گرفتار رکود است اما همین مسئله می تواند در نهایت به سودتان تمام شود و صاحب خانه شوید.

هفت راه برای خرید خانه ارزان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از گروه وبگردی 20:30، گزارش های تازه از افزایش حجم و تعداد معاملات مسکن خبر می دهد. حسام عقبایی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اوضاع بازار مسکن در ماه های اخیر می گوید: «در پنج ماه نخست سال حجم معاملات انجام گرفته مسکن رو به رشد بوده.» وقتی این خبر را می شنویم، بلافاصله گوش های مان تیز می شود و فکر می کنیم کسی می خواهد فریب مان بدهد.

    واقعیت این است که وقتی از افزایش تعداد و حجم معاملات حرف می زنیم، منظورمان فقط افزایش ناچیز در قراردادهای ثبت شده است و هنوز تا رونق واقعی فاصله داریم. شاید به همین خاطر است که عقبایی بدون مکث و تعلل جمله اش را ادامه می دهد: «اما میزان افزایش به گونه ای نیست که بگوییم بازار مسکن از رکود خارج شده است.»

    قرار نیست در این نوشته راهکارهایی برای خروج از رکود ارائه دهیم یا دلایل گرانی مسکن را مرور کنیم. نکته اینجاست که عقیده داریم از بعضی جهت فرصت خوبی برای خرید خانه دست داده است. در شرایطی که همه چیز به رکودی سنگین گره خورده، می توان بعضی مالکان را که به پلو احتیاج فوری دارند، برای تخفیف های بیشتر متقاعد کرد. علاوه بر آن بعضی خانه ها هستند که کمتر از معمول قیمت خورده اند.

    املاکی های حرفه ای فایل هایی از این دست زیر دست شان دارند. به عنوان مثال واحدی 115 متری و سه سال ساخت در محله هنگام با قیمت هر متر مربع یک میلیون و 560 هزار تومان به فروش می رسد در حالی که حداقل قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این محله 2.5 میلیون تومان است؛ چرا؟
    گاهی اوقات واحدهایی به دلیل نقاط ضعف شان با قیمتی بسیار ارزان تر به فروش می رسند. واحدی هم که هر متر مربع آن یک میلیون و 560 هزار تومان قیمت گذاری شده است دو نقطه ضعف دارد؛ یکی موضوع سند ملک است. این واحد دارای قولنامه است و سند شخصی ندارد. چنین خانه هایی را در میان آگهی های فروش می توان با اسم رمز «سند در دست اقدام» جستجو کرد.

    موضوع دوم نیز واقع شدن واحد مسکونی در طبقه زیر همکف است که از ارزش ملک می کاهد. واحدهای زیاد دیگری در مناطق مختلف تهران وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله قولنامه ای بودن، واقع شدن واحد در طبقه زیر همکف، قدیمی بودن ملک، نیاز فوری مالک به پول و حتی نداشتن پارکینگ یا نورگیر مناسب با قیمتی ارزان تر به فروش می رسند.

    اول؛ خرید خانه در طبقه زیر همکف

    عوامل زیادی وجود دارند که در قیمت ملک اثرگذار هستند؛ برای مثال واحدهای قولنامه ای بسیار ارزان تر از واحدهای دارای سند شخصی هستند. همچنین داشتن آسانسور، پارکینگ و سایر امکانات اینچنینی در قیمت ملک اثرگذار است اما از دیگر مواردی که سبب کاهش قیمت واحد مسکونی می شود، واقع شدن آن واحد در طبقه زیر همکف است.

    در میان فایل واحدهای فروشی، واحدهای زیادی وجود دارند که در طبقه زیر همکف یا همان زیرزمین واقع شده اند و از قیمت های پیشنهادی آنها کاملا مشخص است که قرار گرفتن این واحدها در طبقه زیر همکف اثر زیادی در قیمت آنها گذاشته است.

    برای مثال در میان آگهی های موجود، ارزان ترین واحدی که در طبقه زیر همکف واقع شده، مربوط به واحدی 115 متری و سه سال ساخت در محله هنگام است که این ملک با قیمت هر متر مربع یک میلیون و 560 هزار تومان آگهی شده است که دلیل فاصله قیمتی زیاد این ملک با سایر ملک های واقع شده در این محله، سند قولنامه ای و واقع شدن آن در طبقه زیر همکف است. همچنین در میان آگهی این خانه های زیرزمینی، واحدی 106 متری و نوساز با قیمت هر متر مربع 12 میلیون تومان در محله سعادت آباد از گران ترین ها به شمار می رود.

    دوم؛ خرید خانه در شهرهای حاشیه ای

    رکود سنگین بازار مسکن در شهر تهران موجب شده که شهرهای جدید هم از رونق بیفتند و خرید و فروش در این شهرها به پایین ترین حد خود برسد. شهرهای جدید اطراف تهران در چند سال گذشته تحت تاثیر رکود بازار مسکن تهران قرار گرفته اند و به شدت در رکود قرار دارند، به طوری که خرید و فروش مسکن در این شهرها با کندی بیشتری انجام می گیرد و حتی می توان گفت متقاضیان کمی هم در این شهرها حضور دارند.

    این شرایط باعث شده که حتی در میان آگهی های خرید و فروش مسکن، کمتر اثری از واحدهای شهرهای جدید اطراف تهران باشد که نشان می دهد متقاضی خرید و فروش این واحدها وجود ندارد و یا اینکه در حد بنگاه های املاک در سطح شهر باقی مانده است. در حالی که در سال های گذشته پای ثابت آگهی های فروش املاک بود.

    ایرج رهبر، یکی از اعضای انجمن انبوه سازان استان تهران هم در گفتگو با خبرگزاری مهر این موضوع را تایید می کند. رکود بازار مسکن در تهران، تاثیر زیادی را در شهرهای جدید گذاشته و کاهش قیمت بسیاری را داشته است. او می گوید در حال حاضر به طور رسمی خرید و فروش مسکن مهر هم انجام نمی شود. البته به صورت غیررسمی در بنگاه های املاک، خرید و فروش می شود اما در مجموع متقاضیان بسیار کمتری نسبت به سال های گذشته برای خرید مسکن در شهرهای جدید وجود دارد.


    همچنین یکی از مشاوران املاک در این شهر، با بیان اینکه قیمت مسکن در شهر پردیس به شدت کاهش یافته است، می گوید: «قیمت ها نسبت به سال های گذشته، تغییر زیادی داشته، ضمن آن که استقبال از خرید هم کم شده است.» این فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه خرید مسکن مهر از واحدی 34 میلین تومان هم وجود دارد می گوید: «قیمت واحدها به شدت کاهش یافته و همین موضوع یکی از نشانه های رکود در بازار شهرهای جدید است.»

    سوم؛ خرید خانه های نوساز به شکل قولنامه ای

    بازار مسکن چند سالی است که در رکود به سر می برد. با این حال به گفته بسیاری از مشاوران املاک، هنوز هم خانه های متراژ پایین طرفداران خاص خود را دارد و وام های مسکن بیش از همه برای خرید این خانه ها مصرف می شود. بر اساس فایل های موجود، می توان دریافت که به صورت حدودی قیمت هر متر مربع از واحدهای 40 تا 50 متری نوساز در شهر تهران، با توجه به موقعیت مکانی از دو میلیون تومان شروع شده و تا 13 میلیون تومان ادامه دارد و به طور کلی قیمت کل این واحدها از 85 میلیون تومان شروع می شود و تا 624 میلیون تومان ادامه دارد.

    ملکی که 85 میلیون تومان آگهی شده، واحدی 40 متری در محله جشنواره است که به دلیل قولنامه ای بودن، ارزان تر از سایر ملک های آن منطقه به فروش می رسد.

    چهارم؛ خرید خانه در منطقه پنج تهران

    در میان واحدهای آگهی شده در منطقه پنج تهران، واحدهای زیادی با قیمت های کمتر از 200 میلیون تومان به فروش می رسند که اکثر آنها دارای متراژی کمتر از 60 متر مربع هستند. در میان این واحدها برخی به دلیل اینکه دارای سند شخصی نیستند، با قیمتی به مراتب پایین تر از سایر واحدهای مشابه خود در آن محله به فروش می رسند؛ برای مثال در محله کن سولقان، واحدی نوساز و 55 متری با قیمت هر متر مربع دو میلیون تومان آگهی شده و این در حالی است که واحدهای مشابه آن با قیمت های بالاتری به فروش می رسند و دلیل ارزان بودن این واحد، قولنامه ای بودن آن است.

    پنجم؛ خرید خانه با 40 میلیون تومان

    در کنار فایل هایی که با شرایط فروش نقدی به بازار مسکن عرضه شده اند، پکیج هایی برای دریافت چند مرحله ای قیمت آپارتمان های فروشی از سوی مالکان و مشاوران املاک به متقاضیان خرید توصیه می شود. در این پکیج ها پرداخت قیمت واحد به شکل پرداخت پولی که بابت رهن آپارتمان از مستاجر دریافت می شود به اضافه وامی که مالک جدید می تواند در زمان خرید واحد از بانک بگیرد، عمده ترین این روش ها است.

    به این ترتیب می توان با 40 میلیون تومان هم در تهران صاحب خانه شد. قیمت کلی بیشتر سوئیت و تک خوابه های 30 تا 40 متری در بیشتر مناطق تهران بیش از 100 میلیون تومان نیست. برخی از این واحدها نسبت به قیمت شان کیفیت خوبی نیز دارند. اگرچه متراژ این واحدها شاید در نگاه اول مورد پسند زوج ها نباشد اما برای اول زندگی از بهترین گزینه ها محسوب می شوند. مناطق جنوب شهر مملو از واحدهای 30 و 40 متری هستند که برخی از این واحدها حتی یک اتاق کوچک هم دارند. بیشتر این واحدها قدیمی ساز و بازسازی شده اند و برخی از این سوئیت ها دارای پارکینگ هم هستند که قیمت بالایی هم ندارند.

    مثلا در سبلان، سوئیت 25 متری نوساز در یک آپارتمان چهار طبقه با پارکینگ، خواب، کف پوش، سرامیک و آشپزخانه وجود دارد که با هزینه پارکینگ و نقل و انتقال حدود 90 میلیون تومان خرج بر می دارد و مالک آن در ابتدای معامله تنها 40 میلیون می خواهد.

    ششم؛ اگر می خواهید بی خیال پارکینگ شوید

    برای افرادی که سن و سالی از آنها گذشته، آسانسور یکی از مهم ترین فاکتورها در هنگام خرید یا رهن و اجاره یک واحد آپارتمان در طبقات چهارم یا پنجم است؛ ملاکی که حتی برای جوان ترها هم در خرید و فروش آپارتمان در نظر گرفته می شود. مشاوران املاک می گویند افرادی که می توانند از پله ها رفت و آمد کنند و بیماری استخوانی مانند دیسک های مختلف گردن و زانو و ... ندارند ، می توانند به قیمت تحمل رنج عبور از پله، با مبلغ کمتری صاحب یک آپارتمان در منطقه مورد نظر خود شوند.

    اختلاف قیمت در خرید و فروش واحدهای طبقات چهارم و پنجم ساختمان های بدون آسانسور با طبقات اول و دوم در بعضی موارد به متری 500 هزار تومان هم می رسد و شما در این گونه موارد می توانید در خرید یک آپارتمان 70 متری با این شیوه، 35 میلیون تومان صرفه جویی کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو