مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی

مدرسه نادر دیوان بیگی در شهر «بخارا»

عصر ساختمان: مدرسه «نادر دیوان‌بیگی» یکی دیگر از آثار تاریخی و معماری بخارا است که در سال‌های ۱۶۲۲ و ۱۶۲۳ میلادی ساخته شده است.

مدرسه نادر دیوان بیگی در شهر «بخارا»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مدرسه «نادر دیوان‌بیگی» یکی دیگر از آثار  تاریخی و معماری شهر «بخارا» است.

مدرسه نادر دیوان‌بیگی توسط نادر دیوان‌بیگی با دستور وزیر بخارا به نام «امام قلی‌خان» در سال‌های 1622 و 1623 میلادی ساخته شده است.

این مدرسه در سمت شرق مجموعه لب حوض واقع است که در ابتدا به عنوان کاروان‌سرای ساخته شده است. بعدا بنا به فرمان امیر به مدرسه تبدیل شده است.

در این ساختمان ایوان، مسجد و کلاس بزرگ وجود ندارد،اطراف حیاط از چهار طرف با حجره‌های کوچک دو طبقه‌ای احاطه شده است.

به حجره‌ها درهای تزئین شده به سبک حکاکی و بالای درها نرده‌ها نصب شده است. روی حیاط آجر فرش شده است.

روبرویی مدرسه نادر دیوان‌بیگی حوض موجود است. پیشطاق آن بسیار با عظمت و زیبا است. مدرسه نادر دیوان‌بیگی طبق نمونه مدرسه شیردار در سمرقند ساخته شده است. ولی به جای شیرهای معروف در پیشطاق مدرسه مرغ‌های افسانه‌ای هما به تصویر کشیده است.

در بین نقش و نگارهای گیاه‌ مانند در آن تصویر کاشی‌کاری مرغ هما افسانه‌ای در حال پرواز به سوی خورشید و تصویر گوزن در حال چریدن با رنگ‌های براق منعکس شده است.

روی حاشیه‌ها کتیبه‌های عربی نوشته است. 3 تا پیش‌ایوان 2 طبقه‌ای در 2 طرف پیشطاق مدرسه نادر دیوان‌بیگی خیلی زیبا تزئین شده است.

2 گلدسته با نقش‌های روی طاق هم‌آهنگ است. عرض مدرسه 52 متر در 49 متر، اندازه حیاط آن 34 در 30 متر است.

مدرسه نادر دیوان‌بیگی چند بار مورد تعمیر قرار گرفته، رطوبت در گنبد، طاق و دیوارهای مدرسه از بین برده، حجره‌های آسیب‌دیده بازسازی شده است.

با تلاش‌های هنرمندان سمرقند و بخارا نمای اساسی مدرسه دوباره زیبای اصلی خودرا کسب کرده است. مدرسه نادر دیوان‌بیگی درسال 1993 میلادی همزمان با دیگر یادگاری‌های تاریخی مرکز بخارا در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو