مدیران خودروعصر اعتبار

اجرای کنسرت‌ در بناهای تاریخی با یک تفاهم‌

عصر ساختمان- «یک تفاهم‌نامه‌ی کلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند کنسرت در بناهای تاریخی و جهانی تهیه شده و هرکس قصد انجام این‌کار در بناهای تاریخی را دارد، باید نخست این تفاهم‌نامه را امضا کند.»

اجرای کنسرت‌ در بناهای تاریخی با یک تفاهم‌
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین ، «تخت‌جمشید»، «کاخ گلستان»، «عمارت مسعودیه»، «باغ ارم شیراز» «مجموعه گنجعلی‌خان کرمان»، «کاخ نیاوران» یا «کاخ سعدآباد» نمونه محوطه‌ها و بناهای تاریخی هستند که برای برگزاری یکی از پرسر وصداترین و در بیشتر مواقع شلوغ‌ترین رویدادهای فرهنگی انتخاب می‌شوند؛ رویدادهایی که در مرحله اول برای آزمایش و رسیدن به این شناخت باشد که آیا این محوطه‌های تاریخی و حتی جهانی اصولا در مقابل چنین رویدادهایی آسیب‌پذیرند یا خیر؟

    شناختی که به نظر می‌رسد نیازمند بخشنامه، قانون، ضابطه یا هر چیز مدونی است که می‌توان نامش را اساسنامه‌ای برای برگزاری این نوع رویدادهای فرهنگی گذاشت، رویدادهایی مانند کنسرت که گاهی به خاطر استفاده از سبک‌های موسیقی مانند راک یا کانتری و به دنبال آن بروز هیجانات بیش از حد مخاطبان می‌توانند در عین لوکس و هنری بودن، جزو آسیب‌رسان‌ترین رویدادهای فرهنگی باشند.

    فرهاد عزیزی، مدیر پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه می‌گوید: یک تفاهم‌نامه کلی تهیه شده تا گروه‌هایی که قصد برگزاری چنین برنامه‌هایی را دارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

    او تفاهم‌نامه‌ی تهیه شده را مربوط  به پایگاه‌های جهانی می‌داند و با بیان این‌که موارد آن با موزه‌ها قدری متفاوت است، اظهار می‌کند: این یک دستورالعمل کلی است، گروه‌های درخواست‌کننده در هر بنایی که قصد برگزاری چنین رویدادی در آن را دارند در فاز نخست از آن‌ها درباره‌ی طرح و اقداماتی که قصد انجامش را دارند، می‌پرسیم. در ادامه با پاسخ آن‌ها و تطبیق شرایط‌شان با تفاهم‌نامه‌ی کلی که ساعت‌ها روی آن کار شده، درخواست‌کنندگان به فضاهای جهانی و به مرور ملی وارد می‌شوند و پس از امضای این تفاهم‌نامه، آن‌ها به مرحله‌ی اجرا می‌رسند.

    وی تاکید می‌کند: در ادامه با توجه به مقتضیات سایت تاریخی مورد نظر ، شرایط ، تعداد و یک تفاهم‌نامه کلی و متناسب با هر بنا براساس ضوابط خاص موجود اعلام می‌شود. به عنوان مثال نوع کار، تعداد بلیت‌هایی که به فروش می‌رسد، مسایل حقوقی و الزامات موسسه یا گروه در سایت‌های جهانی و همچنین ضوابط و مقررات کلی سازمان میراث فرهنگی باید در همه‌ی سایت‌ها رعایت شوند.

    او با بیان این‌که اگر قصد تصویربرداری در کنسرت را دارند قاعدتا باید با مجوز و در محدوده‌ خاصی باشد، ادامه می‌دهد:ضوابط حفاظتی، انطباقی و فنی باید رعایت شوند تا این نوع گروه‌ها بتوانند چنین رویدادهائی را اجرائی کنند ‌تا از سوی دیگر برای ما نیز مسئولیتی نداشته باشد.

    «عزیزی» همچنین پوشش کلیِ گروه، سایت، نبودِ وسایل نقلیه، وسایلِ ارتعاشی را از مواردی می‌داند که باید در این زمینه به آن‌ها توجه شود و ادامه می‌دهد: معمولا این نوع رویدادها بیشتر در فضای باز و شرایطی برگزار می‌شوند که بسته به خود موقعیت‌هاست.

    او ادامه می‌دهد: باید چنین رویدادهایی را در فضاهای برگزار کنیم، چون جامعه فرهنگی و هنری نیز  اعتراض دارند که آثار تاریخی مکان‌های خوبی برای این رویدادهای فرهنگی است و باید این آثار با این مکان‌ها ماندگار باشند.

    به اعتقاد او، این نوع اقدامات را باید از یک نقطه آغاز کرد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو