مدیران خودروعصر اعتبار

سقفی برای خانواده‌های دارای معلول

عصر ساختمان- ۳هزار خانوار دارای ۲معلول و بیشتر در مناطق شهری و یک هزار خانوار در مناطق روستایی تا ۲ سال آینده صاحب خانه می‌شوند

سقفی برای خانواده‌های دارای معلول
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری، 10 هزار خانواده دارای 2 معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در صف انتظار مسکن قرار دارند و لازم است دولت با امضای تفاهمنامه‌هایی دغدغه مسکن را از پیش روی این خانواده‌ها بردارد.
    به‌دنبال این صحبت‌ها بهمن ماه سال گذشته تفاهمنامه‌ای فی ما بین وزارت کار و بنیاد مستضعفان به‌منظور ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای 2 معلول و بیشتر به امضا رسید و مقرر شد تا با تامین اعتبار 550میلیارد تومانی از سوی بنیاد 4هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی دارای 2 معلول و بیشتر خانه‌دار شوند. 3هزار خانوار در مناطق شهری و یک هزار خانوار در مناطق روستایی. همچنین براساس این تفاهمنامه مقرر شده بود بنیاد مستضعفان برای خرید خانه در شهرها 150میلیون تومان و برای خرید خانه در مناطق روستایی 100میلیون تومان به‌صورت بلاعوض اختصاص دهد.
    پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان درباره ساخت مسکن برای خانواده‌های 2 معلول و بالاتر می‌گوید: در سراسر کشور 4هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مستضعفان در حال ساخت است که خوشبختانه این پروژه‌ها از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.
    البته او این نکته را هم یادآور می‌شود که علاوه بر این 4هزار واحد مسکونی، بنیاد مستضعفان در تفاهمنامه دیگری با کمیته امداد ساخت 800واحد مسکونی برای مددجویان این نهاد را در مناطق صعب‌العبور و دورافتاده دنبال می‌کند که به محض اتمام این پروژه‌ها تفاهمنامه مذکور هم تکرار خواهد شد. توجه به بخش مسکن و حل مشکلات پیش روی مددجویان بهزیستی در این رابطه به‌خصوص خانواده‌های دارای 2 معلول و بیشتر، یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی است چرا که طبق اعلام کارشناسان اقتصادی، مسکن، بین 40تا 60درصد هزینه‌های هر خانواده را می‌بلعد که تحمیل این هزینه‌ها بر خانواده‌های دارای معلول در کنار سایر هزینه‌های تحمیلی به واسطه پرستاری از معلولان، چالش‌های جدی و اساسی را پیش روی آنها قرار می‌دهد.  از انجا که طبق اصل 31قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسکن، حق هر فرد و خانواده ایرانی است در رتبه‌بندی این نیاز، محرومان و افراد دارای معلولیت در اولویت هستند و حاکمیت وظیفه دارد از بیت‌المال برای کسانی که مسکن ندارند و در تهیه آن ناتوان هستند هزینه کند؛ لذا برنامه تامین مسکن برای نیازمندان براساس اولویت‌ها در دستور کار بهزیستی و کمیته امداد قرار گرفته است.

    اختصاص امتیاز‌های ویژه به معلولان ضروریست
    نشست علمی ـ تخصصی مدیران ارشد ستادی و استانی سازمان بهزیستی کشور بهانه خوبی بود تا خبرنگاران از وزیر کار و رفاه اجتماعی در این‌باره سؤال کنند. سیدصولت مرتضوی هم در پاسخ به این سؤال به شرط اینکه تعداد خانوارهای فاقد مسکن دارای چند معلولیت تحت پوشش بهزیستی افزایش نیابند قول داد ظرف یکی،2 سال آینده، این خانواده‌ها صاحب مسکن شوند؛ او همچنین گفت: ما معتقد به ضرورت اختصاص امتیاز‌های ویژه به معلولان هستیم و به این منظور پیگیری‌های خوبی را برای بهره‌مندی این قشر صورت داده‌ایم.
    او با بیان اینکه طبق توافقات صورت گرفته با نهادهای حمایتی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان امام، احداث مسکن خانواده‌های دارای چند معلول، تضمین شده است، تأکید کرد:« تعداد قابل توجهی واحد مسکونی، احداث و به خانواده‌ها تقدیم شده و مابقی آن هر تعدادی که باشد به‌صورت چندجانبه با سازمان بهزیستی و این نهادهای حمایتی تامین می‌شود؛ همچنین زمین واحدهای مسکونی با منابعی، تامین، تجهیز و تکمیل خواهد شدکه بازه زمانی آن خیلی زمان بر نیست.»
    وزیر کار البته این را هم متذکر می‌شود که تمرکز بر ساخت مسکن ویژه خانوارهای دارای 2 معلول به‌معنای تعطیلی کار تامین مسکن برای سایر معلولان نیست و تأکید کرد:« واحدهای مسکونی همزمان برای همه احداث می‌شود، مسکن مورد نیاز مددجویان تحت پوشش بهزیستی به‌صورت سنواتی و با اولویت ساخته می‌شود. به‌نظر اگر تعداد افزایش نیابد، ظرف یک تا 2 سال، منازل مسکونی‌ خانواده‌های دارای چند معلول، تامین خواهد شد.»
    او در حاشیه این نشست، برای افراد دارای معلولیت خبرهای خوب دیگری هم داشت و گفت:« برای سایر معلولان نیز، هم سازمان بهزیستی و هم حوزه معاونت تعاون وزارت کار پیگیر هستند تا تعاونی‌های مختلف، تسهیلات مناسبی را پرداخت کنند و اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.»

    مسکن گران‌ترین خدمت سازمان‌های حمایتی
    سازمان بهزیستی می‌گوید مسکن گران‌ترین خدمت این سازمان به مددجویانش است. در همین رابطه سازمان بهزیستی می‌کوشد با پرداخت کمک هزینه احداث و خرید مسکن به مددجویان دارای پروانه ساختمانی و یا سند مالکیت، کمک به تامین مسکن معلولان سرپرست خانوار دارای شدت معلولیت خیلی شدید و شدید و زنان سرپرست خانوار جزو 3 دهک آخر درآمدی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ، کمک به تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل 2 عضو معلول با مشارکت بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و سازمان ملی زمین و مسکن، کمک به تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمک به تامین مسکن خانوار دارای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن، صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه و بودجه بخشی از چالش‌های فراروی مددجویان خود را در این بخش رفع کند.
    به‌گفته علی‌محمد قادری در جمع خبرنگاران، سازمان بهزیستی تفاهمنامه همکاری ساخت مسکن مددجویان بهزیستی را با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به امضا رسانده چرا که معتقد است سازمان بهزیستی موضوع توانمندسازی را با جدیت پیگیری می‌کند و یکی از ارکان توانمندسازی، ساخت مسکن است. او با بیان اینکه گر چه ما مسکن‌ساز نیستیم و وزارت راه و شهرسازی تسهیلگری در حوزه ساخت‌وساز مسکن را دارد، اما ما اداره و دبیرخانه‌ای را داریم که این کار را چندین سال است  انجام می‌دهد.
    رئیس سازمان بهزیستی کشور معتقد است بهزیستی در حوزه تامین مسکن و کمک به تأمین مسکن افرادی که معلولیت دارند، سازمانی پیشرو است؛ اگرچه پلتفرم مسکن ملی سر جای خود بوده و افرادی که جامعه هدف سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند با ظرفیتی که در این دولت ایجاد شد آورده اولیه را (40 میلیون تومانی که برای ثبت‌نام باید پرداخت می‌کردند) اکنون پرداخت نمی‌کنند و همچنین براساس مصوبه شورای ‌عالی مسکن، کارمزد از 18 به 5 درصد تقلیل می‌یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو