مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش تقاضا، عرضه کنندگان مسکن را امیدوار کرد

بساز بفروش ها باز می گردند

عصر ساختمان- هرچند نمی توان انتظار داشت دیواره سخت رکود مسکن که در طول سال های گذشته به وجود آمده و در مقابل هر تغییری مقاومت کرده است در مدتی کوتاه فرو بریزد، اما تنها تحولاتی کوچک در بازار کافی است تا امید بسیاری برای به چرخش در آمدن دوباره چرخ بزرگ ترین حوزه اقتصادی ایران به وجود آید.

بساز بفروش ها باز می گردند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فرصت امروز، بازار مسکن که در طول تمام سال های گذشته به نوعی باردیگر بخش های اقتصاد ایران را نیز به دوش کشیده و در کنار ارتقای آمار رشد اقتصادی، سرآمد تخصیص فضای جدی برای حضور بخش خصوصی بوده است پس از دورانی طولانی از رکود در طول هفته های گذشته نشانه هایی جدید از رونق را تجربه کرده است.

     آمارهای ارائه شده از سوی بانک مسکن نشان می دهد در طول ماه های ابتدایی امسال، میزان تسهیلات ارائه شده به متقاضیان، رشدی حدود 60درصدی را پشت سر گذاشته است و در این میان در حوزه وام خرید خانه آمار افزایشی 12درصدی را نشان می دهد. در صورتی که این ارقام را در کنار صحبت های رئیس اتحادیه مشاورین املاک قرار دهیم که از امید برای رونق گرفتن دوباره بازار مسکن سخن گفته بود آن گاه می توان از آغاز دوره ای جدید سخن گفت که شاید بار دیگر افزایش رشد اقتصادی ایران را تضمین کند.

    با رشد آمار خریدوفروش در بازار، حالا نوبت به منحنی به عرضه و تقاضا رسیده تا بازار مسکن را در محوری دیگر نیز دوباره به روزهای خوش نزدیک کند. با بالا رفتن تقاضای فعال برای خرید واحدهای مسکونی جدید، شاید زمان آن برسد که بار دیگر خانه سازان و بساز بفروش ها نسبت به سرمایه گذاری های جدید در این حوزه اعلام آمادگی کنند. سرمایه گذارانی که به دلیل نامشخص بودن شرایط بازار در طول سال های گذشته، ترجیح داده اند شانس خود را در دیگر حوزه ها امتحان کنند و این امر خود را به خوبی در آمار صدور پروانه جدید برای ساخت و ساز نشان می دهد.

    با وجود این شرایط نه چندان مثبت، اما صحبت های مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی نشان از آغاز تغییری مثبت در این حوزه دارد. وی گفته هرچند هنوز آمارها در حوزه عرضه مسکن و صدور پروانه های جدید مثبت نشده، اما روند کاهشی ماه های گذشته تا حد زیادی متوقف شده است و این امید وجود دارد که در صورت تداوم افزایش تقاضا در بازار، شرایط برای سرمایه گذاری های جدید نیز فراهم شود، موضوعی که فعالان و کارشناسان عرصه مسکن نیز روی آن تأکید دارند.

    امیدوار به آینده نامعلوم

    یک کارشناس مسکن معتقد است برای عبور از دوران طولانی رکود باید شرایطی فراهم شود که در کنار تحریک تقاضا، عرضه کنندگان بازار مسکن نیز بار دیگر به حوزه های جدید ورود کنند، زیرا در غیر این صورت دوره رونق، طولانی نخواهد شد.

    ابوالحسن میرعمادی، مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تینا فرآیند، در گفت وگویی تصریح کرد: با توجه به آنکه در بازار مسکن ایران، بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری ها و فعالیت ها از سوی بخش خصوصی انجام می گیرد، طبیعی ترین گزینه برای تداوم شرایط مثبت، به وجود آوردن اوضاعی است که در آن سود حاصل از سرمایه گذاری مشخص باشد.

    به گفته وی وقتی در طول سال های گذشته، حضور در بسیاری از بازارهای جانبی و کاذب سود بیشتری از فعالیت در بازار مسکن داشت و حتی آنچه پیش از این نیز سرمایه گذاری شده بود در بازار بلوکه شد، این امری طبیعی خواهد بود که سرمایه گذاران از فعالیت در طرح های جدید طفره روند.

    میرعمادی ادامه داد: هرچند اتفاقات مثبتی که در طول هفته های گذشته در بازار مسکن افتاده هنوز نسبت به رکود طولانی مدت سال های گذشته، اتفاق بزرگی به حساب نمی آید، اما می توان سخن از آن گفت که در صورت بازگشت رونق، سرمایه گذاران نیز دوباره امیدوار خواهند شد البته این بار با این تفاوت که به دلیل عدم وجود سودهای کلان سال های قبل، کسانی باقی می مانند که در این حوزه تخصص دارند و اگر از این فضا استفاده درستی شود، می توان با حضور این سرمایه گذاران به دغدغه ها کیفی بازار مسکن نیز اندیشید.

    ایمان معصومی، سرمایه گذار و فعال بازار مسکن نیز  از دغدغه های خانه سازان برای بازگشت به این عرصه سخن گفت و افزود: متأسفانه در طول سال های گذشته شرایطی بر بازار حاکم شد که نه تنها امکان سود آوری وجود نداشت که حتی برخی سرمایه گذاران مجبور شدند خانه های خود را با ضرر به فروش برسانند.

    به گفته وی هرچند در طول هفته های گذشته برخی نشانه ها از بر هم خوردن شرایط سال های گذشته حکایت دارد، اما همچنان میزان تقاضای فعال در بازار به حدی نیست که بتوان با اطمینان از بازگشت سرمایه گذاران سخن گفت. در صورتی که تسهیلات جدید کارگشا شوند و روی قدرت خرید مردم اثر گذارند و این امر به نیاز به ساخت خانه های جدید منجر شود، قطعاً سرمایه گذاران بار دیگر به این بخش روی خوش نشان خواهند داد، اما اگر بنا باشد که شرایط همچون گذشته بوده و حداقل حاشیه سود نیز دیده نشود، شاید خانه سازان با تردیدی جدی بر سر جای خود باقی بمانند.

    صحبت از بازگشت رونق به بازاری که بر اساس گفته های معاون آخوندی بیش از 97درصد از آن در اختیار بخش خصوصی است قطعاً موضوع امیدوارکننده به نظر می رسد که می تواند در طول ماه های آینده شوک مثبت بزرگی به اقتصاد ایران وارد کند. این شوک بزرگ، اما خود به برخی مقدمه چینی ها احتیاج دارد که یکی از اصلی ترین گزینه های آن بازگرداندن اعتمادسرمایه گذاران بخش مسکن است. کاهش سود بانکی از یک سو و افزایش تقاضای خرید خانه از سوی دیگر باعث شده فعلاً سرعت قهر خانه سازان با بازار کمتر شود و اگر همین رویه با قدرت بیشتری ادامه یابد، یک نتیجه متصور خواهد بود و آن اینکه بساز بفروش ها باز می گردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو