مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان:

۵۰ درصد جمعیت کردستان در ۵ محله هدف بافت فرسوده ساکن هستند

عصر ساختمان- رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان گفت: در سند ملی بازآفرینی شهری در قالب بهسازی بافت فرسوده، ۵ محله به عنوان محلات هدف در کردستان شناسایی شده‌اند که ۵۰ درصد جمعیت استان در این مناطق ساکن هستند.

۵۰ درصد جمعیت کردستان در ۵ محله هدف بافت فرسوده ساکن هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، مصطفی رضایی ظهر امروز در نشست کارگروه بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری در قروه اظهار داشت: در سند ملی بازآفرینی شهری در قالب بهسازی بافت فرسوده، 5 محله به عنوان محلات هدف در کردستان شناسایی شده‌اند که 50 درصد جمعیت استان در این مناطق ساکن هستند.

    وی افزود: شکل‌گیری برخی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد.
    به گفته رضایی، این بافت به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تاسیسات شهری آنها نیز فرسوده شده و کارکردهای شهری خود را از دست می‌دهند.

    وی به معضلات این مناطق اشاره کرد و افزود: ریزدانگی، تراکم بالای جمعیت و نفوذناپذیری در کنار نبود خدمات عمومی مناسب بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی در این محلات دامن زده است که تا افق 1404 باید این مناطق نیز از خدمات عمومی مساوی و عادلانه برخودار شوند.
    رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان افزود: بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد.

    وی افزود: این محلات و بافت‌ها از یک سو دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و از طرف دیگر به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنایی و زیرساختی هستند.
    به گفته این مسئول، شهرهای سنندج، سقز، مریوان و بانه بیشترین حجم بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را دارند که  با تعریف پروژه‌های ملی و استانی در قابل سند بازآفرینی از طریق مشارکت مردمی و اعطای تسهیلات مناسب بهسازی و نوسازی، 900 واحد سهمیه استان در سال جاری این امکان را دارند.

    رضایی با بیان اینکه میزان تسهیلات برای مرکز استان 400 میلیون ریال و برای شهرستان‌ها 300 میلیون ریال با کارمزد 18 درصد و بازپرداخت 12 ساله است، گفت: کسانی که در پلاک‌های تجمیعی اقدام به ساخت و ساز کنند، از تسهیلات ودیعه مسکن نیز برخوردار خواهند شد.
    وی با بیان اینکه جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد در شهر سنندج، 49.8 درصد، در سقز 58.6 درصد، در بانه 58.2 درصد، مریوان 43.7 درصد، بیجار 45.3 درصد و کامیارن 56.2 درصد است، افزود: در شهرستان قروه نیز 39.4 درصد جمیعت این شهر در بافت‌های ناکارآمد ساکن هستند.

    رضایی افزود: این تعداد جمعیت در قروه در 16.8 درصد از مساحت کل شهر ساکن هستند که حاکی از تراکم بسیار بالای جمعیت در این منطقه است.
    وی با اشاره به اینکه سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کنار دیگر اصول مختلف قانون اساسی و سند چشم انداز افق 1404بر دستیابی به عدالت اجتماعی تأکید دارد افزود: در همین راستا مبارزه با فقر و محرومیت از اولویت‌های دولت است.

    رضایی افزود: توجه به سرنوشت بخشی از شهرنشینان کشور که از مسکن نامناسب، کمبود خدمات و زیرساخت‌های شهری و فقدان محیط اجتماعی سالم رنج می‌برند و با فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند، فاقد هرگونه توجیه منطقی است و به همین دلیل دولت جمهوری اسلامی ایران گام‌های بلندی در زمینه احیا، بهسازی و نوسازی شهری برداشته است.
    رئیس اداره عمران و بهسازی کردستان از پیشنهاد 30 طرح به منظور استفاده از تسهیلات مناسب در راستای طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی با استفاده از کمک بانک جهانی در استان خبرداد و افزود: احداث و بازسازی مدارس، کانون‌های فرهنگی، روشنایی معابر، ایجاد مجتمع‌های آموزشی و تولیدی، توسعه و حمایت کارگاه‌های صنایع دستی، ایجاد فضای سبز و دیگر امکانات زیرساختی از جمله این طرح‌هاست.

    رضایی گفت: از این تعداد 17 طرح با اعتباری بالغ بر 128 میلیارد ریال اجرایی و یا در دست اجراست.

    وی افزود: از سال 88 تا پایان 94 تعداد سهمیه استان در زمینه بازآفرینی واحدهای مسکونی ناکارآمد 3 هزار و 361 واحد بوده که 2 هزار و 350 واحد اجرایی و دو هزار و 100 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو