مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان قم:

رکود در بازار مسکن استان قم حاکم است

افزایش غیرطبیعی قیمت آپارتمان به دلیل بالا رفتن نرخ عوارض

عصر ساختمان- رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان قم گفت:‌ هنوز وضعیت رکود در بازار مسکن استان حاکم است، اگرچه که معاملات خرید و فروش مسکن رشد اندکی داشته است.

رکود در بازار مسکن استان قم حاکم است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، مهدی رهنمابا اشاره به وضعیت بازار مسکن در این شهر اظهار کرد:‌ هم اکنون مسکن در شهر قم با یک شیب بسیار آرامی در حال خارج شدن از وضعیت رکود است، البته بدون اینکه تورم در این بازار به وجود بیاید. یکی از دلایل این اتفاق، کاهش نرخ سود سپرده گذاری در بانک‌ها است.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان قم ادامه داد:‌ با کاهش نرخ سود در بانک‌ها کم کم شاهد هستیم که مردم پول خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند و با خرید منزل سرمایه خود را در بازار مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته در ماه‌های اخیر میزان قراردادهای خرید و فروش مسکن درصد بسیار کمی رشد کرده است.

    وی افزود: در بحث قیمت هم ما تنها در برخی از مناطق خاص شهر قم شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم که آن هم به دلیل موقعیت برخی از مناطق یا اجرای برخی از طرح‌های عمرانی است. اما این مسأله را در سراسر قم شاهد نیستم و به صورت کلی می‌توان گفت که قیمت مسکن در شهر قم پایین‌تر آمده، اما هنوز رکود در این بازار حاکم است.

    رهنما با اشاره به رکورد در بازار ساخت و ساز استان قم اظهار کرد:‌ در این حوزه رکود شدیدی را شاهد هستیم و این مسأله بر روی میزان صدور پروانه‌های ساخت و ساز از سوی شهرداری قم اثر گذاشته و آن را بسیار کاهش داده است، علاوه بر آن هم بسیاری از ساختمان‌های در حال ساخت در سطح شهر قم به صورت نیمه کاره رها شده است. این مسأله هم به دلیل کاهش شدید سرمایه در گردش سازندگان مسکن و مردم بوده است.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان قم ادامه داد:‌ همه مسائل دست به دست هم داده است تا پیش بینی آینده بازار مسکن بسیار سخت شود اما معتقد هستم که بازار مسکن بالاخره رونق پیدا خواهد کرد، اما ما دیگر تورم سال‌های گذشته را در آینده شاهد نخواهیم بود و افرادی وارد بازار مسکن می‌شوند که مصرف کننده اصلی این بازار هستند.

    وی افزود: با توجه به پروانه‌های صادر شده ساخت مسکن در شهر قم طی سال‌های گذشته، ما شاهد منازل بسیاری در این شهر هستیم و کمبودی در این حوزه نداریم،‌ اما آن چیزی که موجب افزایش قیمت آپارتمان در شهر قم شده است و نرخ آن به صورت غیرطبیعی بالا برده،‌ افزایش نرخ عوارض و جریمه شهرداری در شهر قم بوده است.

    رهنما با اشاره به گرانی عوارض شهرداری گفت:‌ شهرداری قم طی سال‌های اخیر با کم کردن تراکم در این شهر،‌ نرخ عوارض را افزایش داده است و جریمه‌های اضافه بنا هم در شهر قم به صورت تصاعدی بالا رفته است و این مبالغ بسته به مناطق مختلف شهر، رقم بسیار بالایی می‌شود.

    رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان قم ادامه داد:‌ افزایش نرخ عوارض و جریمه شهرداری در قم موجب شده که قیمت آپارتمان‌ها در این شهر هم افزایش یابد. سازندگان مسکن در شهر قم باید آپارتمان‌های خود را گران بفروشند تا بتوانند هزینه‌های شهرداری را بدهند و این در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی است و برای او مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

    وی افزود:‌ در سال‌های گذشته ما شاهد افزایش قیمت منازل در برخی از مناطق از شهر بودیم که این به دلیل بحث‌های زیربنایی و رشد آن مناطق بوده است و چنین مناطقی به دلیل داشتن متقاضی خرید زیاد، رشد قیمت داشته‌اند. البته رشد قیمت در آن مناطق در سال‌های گذشته واقعی نبود و به همین دلیل هم ما شاهد کاهش قیمت منازل در برخی از این مناطق هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی