مدیران خودروعصر اعتبار

در دهه فجر صورت می‌گیرد

واگذاری ۴۴۸ واحد به مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان مرکزی

عصر ساختمان:معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی از خانه‌دار شدن ۴۴۸ مددجوی بهزیستی در ایام‌الله دهه فجر امسال خبر داد.

واگذاری ۴۴۸ واحد به مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان مرکزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس،احمد حاج‌دایی اظهار داشت: طرح تأمین مسکن ویژه مددجویان زیر پوشش بهزیستی استان از سال 89 به مرحله اجرا در آمد که تاکنون عملیات احداث یک‌هزار و 319 واحد در مناطق روستایی و شهری اجرایی شده است.

    وی تصریح کرد: در سازمان بهزیستی کشور از سال 1389 طرحی با عنوان «نهضت مسکن معلولین و زنان سرپرست خانوار» مطرح شد تا بر مبنای آن افرادی که فاقد سرپناه هستند، خانه‌دار شوند.

    معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح در کشور، سازمان بهزیستی استان مرکزی نیز از همان سال اقدامات خود را در راستای اجرای این مهم با ثبت نام از واجدین شرایط زیر پوشش بهزیستی آغاز کرد.

    حاج‌دایی با اشاره به اینکه معلولین و زنان سرپرست خانوار و فرزندان شبانه‌روزی واجد شرایط گروه‌های هدف این طرح به شمار می‌روند، گفت: حدود دو سال است که معتادین بهبود یافته نیز شامل این طرح شده‌اند.

    وی با بیان اینکه این واحدها از سه طریق تفاهم‌نامه سه جانبه، خود مالکی و در قالب تعاونی‌ها  در اختیار افراد زیر پوشش بهزیستی قرار می‌گیرد، بیان داشت: واحدهایی که از طریق اجرای تفاهمنامه سه جانبه احداث شده‌اند، طی قراردادی فی‌مابین بین شرکت هسا وابسته به خاتم‌الاوصیاء، بانک سینا و اداره کل راه و شهرسازی در اختیار واجدین قرار گرفت.

    معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی افزود: در طرح نهضت مسکن معلولین و زنان سرپرست خانوار طرحی به نام خود مالکی نیز وجود دارد که طی آن به افرادی که دارای زمین برای ساخت و ساز است، اما توان مالی ندارند؛ از طرف سازمان بهزیستی تحت حمایت مالی قرار می‌گیرند، در این راستا برخی از افراد زیر پوشش بهزیستی که توان مالی نداشتند، تحت حمایت خیرین حامی سازمان قرار گرفته و صاحب خانه شدند.

    حاج‌دایی افزود: در راستای واگذاری یک‌هزار و 319 واحد به معلولان زیر پوشش 75 میلیارد ریال کمک بلاعوض از طرف سازمان بهزیستی به افراد واجدالشرایط پرداخت شده است، 16 میلیارد ریال نیز توسط خیرین حمایت مالی شده و مابقی مبلغ مسکن از طریق وام‌های بانکی تأمین شده است.

    به گفته وی از مجموع یک‌هزار و 319 واحد 82 مورد در مرحله اسکلت و 56 مورد در مرحله پی‌ریزی و 577 مورد آماده واگذاری است که 390 مورد آن در شهر جدید مهاجران است که پیش‌بینی می‌شود تا  قبل از 22 بهمن ماه سال جاری در اختیار افراد قرار گیرد.

    معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی با اشاره به مسکن مهر شهر مهاجران تصریح کرد: از آنجایی که افراد زیر پوشش بهزیستی یا افرادی هستند که دارای معلولیت ضایعه نخاعی و تحت درمان بوده و مشکل آنان در اراک رفع می‌شود و یا زنان سرپرست خانواری هستند که در اراک شاغل هستند، سعی داشتیم در سطح شهر اراک اقدام به تهیه مسکن برای آنان کنیم، اما در طی مکاتباتی که داشتیم به دلیل نبود زمین در شهر اراک مجبور شدیم در مهاجران واحدهای مسکونی را احداث کنیم.

    حاج‌دایی افزود: طرح مسکن مهر که در مهاجران کلید خورده بر اساس تفاهمنامه سه جانبه بین شرکت عمران شهرهای جدید مهاجران با مجری شرکت هسا و بانک مسکن برنامه‌ریزی شده و قرار بود در سال 92 واگذار شود، اما به دلیل افزایش قیمت‌ها در پی تورم سال‌های اخیر به تعویق افتاد که امیدواریم با حل برخی مشکلات آن تا 22 بهمن سال جاری به افراد تحویل داده شود.

    وی گفت: طرح مسکن مهر شهر مهاجران 520 واحد است که با متراژهای 70 تا 83 در نظر احداث شده که تلاش می‌شود با رایزنی‌هایی که برای تغییر صدور پروانه ساخت صورت گرفته 220 واحد با حذف  پارکینگ و پیلوت احداث شوند که این اقدام به طور تقریبی 80 میلیون ریال کاهش سهم آورده مددجویان را به دنبال داشته است.

    معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: برای این پروژه در شهر مهاجران 30 میلیارد ریال از طریق وزارت راه و شهرسازی در قالب تهاتر زمین کمک بلاعوض شد و 8 میلیارد و 440 میلیون ریال نیز از طریق یارانه به مددجویان بهزیستی مساعدت و بین 250 تا 300 میلیون ریال تسهیلات نیز به مددجویان پرداخت شده است.

    حاج‌دایی گفت: این واحدها در حال حاضر آماده واگذاری است، البته مشروط به حل مشکلی که در زمینه انشعابات برق پیش آمده است، در زمینه انشعابات گاز و آب نیز  مشکلات وجود داشت که خوشبختانه با همکاری ارگان‌ها برطرف شد، اما در زمینه انشعابات برق نیز چالش‌هایی وجود دارد.

    وی تاکید کرد: بر اساس قانون افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای  یک بار می‌توانند از پرداخت حق انشعابات آب، برق، گاز معاف شوند، اما شرکت برق با این توجیه که سهمیه استانی تنها 60 مورد را پشتیبانی می‌کند، همکاری لازم را در زمینه برق‌رسانی به این واحدها نداشته است.

    معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی  ادامه داد: در سال جاری نیز طرحی مبنی بر مسکن مهر خانواده‌هایی که دارای دو معلول به بالا هستند، مطرح شد که طی آن 118 خانواده دارای دو معلول به بالا شناسایی شد که از این تعداد 91 مورد در شهرها و 27 مورد در روستاهای استان مرکزی سکونت دارند که اقدامات لازم برای زیر پوشش قرار گرفتن این افراد در دست انجام است.

    حاجی‌دایی با اشاره به اینکه بیشترین گروه هدف در طرح «نهضت مسکن معلولین و زنان سرپرست خانوار» شهرستان اراک ساکن هستند، گفت: در شهرستان‌های ساوه، دلیجان و خمین نیز اقدامات شایان توجهی صورت گرفته است.

    وی بیان داشت: در کنار طرح ذکر شده طرح خانه‌دار شدن معلولین نیز وجود داشت که طی آن 48 واحد از طریق خود مالکی در نظر گرفته شده و در حال اتمام است و برای نابینایان نیز مسکن مهر واگذار شده است.

    معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان مرکزی تاکید کرد: پروژه در دست اقدام سال جاری، مسکن خانواده‌های دو معلول به بالا است که با در نظر گرفتن 300 میلیون ریال کمک بلاعوض در نقاط شهری و 180 میلیون ریال در نقاط روستایی کمک بزرگی به معلولین خواهد شد.

    به گفته وی بخشی از این کمک‌ها توسط بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و بخشی توسط خیرین مسکن‌ساز صورت می‌گیرد.

    حاج‌دایی افزود: این طرح اقدامی است که از هر سه طریق تفاهمنامه، خود مالکی و ورود خیرین در حال اجراست، تعدادی شروع به کار شده، هشت مورد به انتها رسیده و امیدواریم تا پایان نیمه اول سال 95 همه واحدها را تحویل داده شوند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی