مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی:

تسهیلات موجود تحرکی در بازار مسکن ایجاد نمی‌کند

مردم بدون تسهیلات قادر به خرید خانه نیستند

عصر ساختمان- اسماعیل کاظمی گفت: وام‌هایی که در حال حاضر برای خرید مسکن وجود دارد نمی‌تواند پاسخگوی قشر اصلی متقاضیان باشد و تحرک لازم را در این حوزه ایجاد کند.

تسهیلات موجود تحرکی در بازار مسکن ایجاد نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، رئیس اتحادیه گچ و آهک و مصالح ساختمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد رکود در بخش ساخت و ساز کشور گفت: رکود شدید بخش مسکن تاثیر خود را بر فروشندگان مصالح گذاشته به طوری که میزان فروش به شدت کاهش داشته است.

    اسماعیل کاظمی در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن و تاثیر آن در بازار گفت: تسهیلات باید منطقی و به نفع سازنده باشد. از تسهیلاتی که اثر سوء داشته باشد و به سبب افزایش ساخت و ساز برای فروش واهمه ایجاد کند، از آن استقبال نخواهد شد.

    وی افزود: یکی دیگر از عوامل رکود عدم جانمایی صحیح برای انبوه‌سازی است. همین امر سبب شده که اکنون ساختمان‌های خالی زیادی وجود داشته باشد و آینده‌ای نیز برای فروش آنها نمی‌توان متصور شد.

    کاظمی تصریح کرد: دولت برای دادن تسهیلات باید تدابیری بیاندیشد که سبب ایجاد رانت نشود و این وام‌ها مستقیما در بخش مسکن در جریان قرار گیرد. ضمن آنکه کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند در این حوزه تاثیر مثبت بگذارد.

    وی ادامه داد: منطقه 17 تهران یکی از فرسوده‌ترین بافت‌ها را دارد و نهادهای مسئول در این حوزه اعم از شهرداری و وزارت راه و مسکن می‌توانند با جانمایی دقیق و فاز به فاز نسبت به احیای این مناطق اقدام کنند.

    کاظمی تصریح کرد: اگر تسهیلات در حوزه خرید مسکن نباشد ما همچنان شاهد ادامه رکود خواهیم بود زیرا اگر سازنده هم پول نقد داشته باشد، هراس از فروش دارد و بر همین اساس نقدینگی خود را وارد این حوزه نخواهد کرد.

    وی ادامه داد: واحدهای زیر 100 متر که پایین‌تر از خط انقلاب، تهرانپارس و آزادی ساخته می‌شوند، افرادی متقاضی خرید آن هستند که توان مالی تعریف شده‌ دارند و برای خرید خانه نیازمند مساعدت مالی هستند. آن هم در قالب وامی که سود و بازپرداخت آن نسبت به حقوقی که دریافت می‌کند توجیه پذیر باشد.

    کاظمی ادامه داد: وام‌هایی که در حال حاضر برای خرید مسکن وجود دارد نمی‌تواند پاسخگوی قشر اصلی متقاضیان باشد و تحرک لازم را در این حوزه ایجاد کند.

    وی تصریح کرد: کمیته‌ای مرکب از بانک‌ها ، وزارت راه و شهرسازی، انبوسازان ، وزارت صنعت و کارشناسان باید تشکیل شود تا یک راهکار عملی برای حل این موضوع ارائه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی