مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز مسکن اجتماعی بعد ازپروژه مسکن مهر

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی از رایزنی با بانک مسکن برای افزایش عرضه اوراق حق تقدم مسکن تا دو هفته آینده خبر داد و درباره طرح مسکن اجتماعی گفت: اکنون افزایش طرح مسکن اجتماعی بعد از پایان طرح مسکن مهر آغاز خواهد شد.

آغاز مسکن اجتماعی بعد ازپروژه مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادایران،" عباس آخوندی" در خصوص مصوبه دولت برای فروش واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی برای تامین منابع مالی خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر گفت: برخی از واحدهای مسکن مهر در جاهایی ساخته شده که فاقد متقاضی بوده‌اند بنابراین مناطقی که دارای متقاضی هستند با دریافت تسهیلات اکثر آنها روند خوبی برای ساخت گرفته‌اند اما عمده مشکلات تأسیسات زیربنایی واحدهای مسکن مهر است.
    وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت بتواند واحدهای فاقد متقاضی را بفروشد می‌تواند به واحدهای مسکن مهر دارای متقاضی که در تأمین خدمات زیربنایی مشکل دارند کمک کند گفت: در حال حاضر 117 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی داریم که در نقاطی احداث شده‌اند که فاقد متقاضی هستند در هر صورت وقتی اعلام می‌شود واحدهای فاقد متقاضی فروش آنها نیز مشکل خواهد بود.
    وی افزود: بخش اعظم واحدهای مسکن مهر به اتمام رسیده و پیشرفت واحدها به طور متوسط 93 درصد است.
    وی در پاسخ به سوال مجری برنامه پیک بامدادی که چه زمانی پرونده مسکن مهر به اتمام می‌رسد خاطرنشان کرد: مسکن مهر بیش از 200 پروژه است که به نوبت و شهر به شهر به اتمام می‌رسد بنابراین برخی واحدها چون مسأله‌دار بودند و اگر بحث مالکیت و اراضی آنها به اتمام برسد آنها نیز واگذار می‌شوند.
    به گفته وی، 49 هزار واحد مسکونی داریم که به همین دلیل در دادگاه مشکل مالکیت آنها در حال بررسی است.

    مسکن مهر به اتمام برسد مسکن اجتماعی آغاز می شود
    آخوندی در پاسخ به این سوال که در طرح‌های جایگزین مسکن مهر مثل مسکن اجتماعی آیا این طرح به مرحله اجرایی نزدیک شده است گفت: عمده مسأله مسکن در کشور این است که براساس ابلاغ سیاست‌های اصل 44 در اختیار بخش خصوصی بوده اما متأسفانه مسکن مهر یک نوع مداخله گسترده دولت در مسکن بود اما برنامه ای که ما از ابتدا داشتیم این بود که از طریق سیستم پس‌انداز بتوانیم به تولیدکنندگان مسکن کمک کنیم.
    وی ادامه داد:در حوزه پس‌انداز در سمت تقاضا هم تلاش ما بالا بردن قدرت خرید بود بطوریکه تعداد کسانی که در صندوق پس‌انداز یکم تاکنون سپرده‌گذاری کرده‌اند از 60 هزار واحد عبور کرد و بیش از 1000 میلیارد تومان تجهیز منابع شده است.
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:امسال در 4 ماهه اول سال رشد تسهیلاتی که برای متقاضیان خرید و ساخت داده شده 91 درصد بوده است و به همان سیاست خروج غیر تورمی از رکود در بخش مسکن بازگشتیم پس متقاضیان می‌توانند با دریافت وام 80 میلیونی واحدی که خودشان می‌خواهند خریداری کنند.
    آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای مسکن اقشار کم درآمد دارید؟ گفت: فعلاً باید مسکن مهر به اتمام برسد چرا که این پروژه تمام منابع دولت را به خود اختصاص داده تا طرح مسکن اجتماعی را آغاز کنیم پس نیاز داریم که ابتدا مسکن مهر را به پایان برسیم تا دولت بتواند منابعی را آزاد کند چرا که تامین منابع همزمان برای دو پروژه سخت است.
    آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا برای مسکن اجتماعی اقداماتی صورت گرفته و آیا مکان‌هایی برای احداث این واحدها در نظر گرفته شده است، گفت: اگر به اندیشه‌های امام با راه‌اندازی حساب 100 امام و فرمان امام برای خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد توجه کنید با محتوای مسکن اجتماعی برابر است و ما برابر این کار با بنیاد مسکن هماهنگیهای اولیه را صورت داده ایم اما فعلاً اعلام نمی‌کنیم تا بعد از اتمام مسکن مهر و تامین اعتبار لازم آنرا اعلام کنیم.

    افزایش سقف تسهیلات مسکن اقدام خوبی بود/سقف وام 80 میلیونی فعلا افزایش نمی یابد
    وی در پاسخ به این سوال که افزایش سقف تسهیلات مسکن از 25 میلیون به 80 میلیون تومان یک اقدام بسیار مناسبی بود که انجام شد آیا احتمال اینکه سقف تسهیلات افزایش می‌یابد، گفت: پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز خانه یکم 80 میلیون تومان است و برای زوجین خانه اولی هم این مبلغ به 160 میلیون تومان افزایش یافته است پس به نظر می‌رسد چون در 3 سال گذشته تورم قیمت مسکن اندک بوده است این افزایش سقف تسهیلات اقدام خوبی بود.
    وی افزود: تصور نمی‌شود که به این زودی سقف تسهیلات بخواهد افزایش یابد چرا که باید به فکر بازپرداخت تسهیلات هم باشیم چرا که این رقم 80 میلیون تومان برای سایر شهرها رقم خوبی است.

    افزایش عرضه اوراق مسکن تا 2 هفته آینده و کاهش قیمت آن
    وزیر راه و شهرسازی  در پاسخ به این سوال که مردم گلایه می‌کنند که قیمت اوراق حق تقدم که در فرابورس به فروش می‌رسد بالا است و برای تهیه 50 میلیون تومان اوراق باید متقاضی 10 میلیون تومان هزینه کند، گفت: دو سیستم در حال حاضر برای خرید مسکن وجود دارد که یک سیستم، سیستم پس‌انداز است که رقم آن 80 میلیون تومان با نرخ سود 11 درصد است و متقاضی سپرده‌گذاری می‌کند و آنرا دریافت می‌کند.
    وی افزود: در مورد سیستم دوم که تهیه اوراق حق تقدم است در پی این هستیم که میزان عرضه را افزایش دهیم و تا 2 هفته آینده با رایزنی که با بانک مسکن انجام خواهم داد عرضه را افزایش می دهیم تا قیمت اوراق در فرابورس مجدداً کاهش یابد.

    300 هزار خانه خالی از سکنه در تهران
    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش صدور پروانه ساختمانی آیا احتمال اینکه سیستم تقاضا و عرضه مسکن به هم بریزد و احتمال افزایش قیمت مسکن وجود دارد، گفت: مجموعه صدور پروانه‌های ساختمانی و واحدهای خالی از سکنه را اگر در نظر بگیرید فعلا هنوز در مرحله عرضه با مشکل مواجه نیستیم و در تهران 300 هزار واحد خالی از سکنه داریم و امکان عرضه وجود دارد.

    فعلاً افزایش قیمت پیش‌بینی نمی شود
    وی در پاسخ به این سوال که پس افزایش قیمت مسکن در کار نخواهد بود، گفت: برآورد بنده و اکثر افرادی که پیگیر بازار مسکن هستند فعلاً افزایش قیمت را پیش‌بینی نمی‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو