مدیران خودروعصر اعتبار

چاره کنترل بازار اجاره مسکن چیست؟

عصر ساختمان- نرخ اجاره در کل کشور ۲.۴ برابر نسبت به سقف مجاز افزایش پیدا کرد و این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی در انفعال ساخت و ساز و تعلل چهار ماهه در انتقال سامانه کد رهگیری به سر می‌برد.

چاره کنترل بازار اجاره مسکن چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، تلاطمات بازار اجاره، دولت را به شناسایی عوامل رشد بیش از حد قیمت‌ها واداشته است. شهریور امسال مطابق آمار بانک مرکزی اجاره بها در تهران 41 درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار در کل کشور 36 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در حالی که ستاد تنظیم  بازار سقف مجاز افزایش اجاره در تهران را 25 درصد، دیگر کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرها را 15 درصد اعلام کرده بود.

    البته از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور، دولت قبل نیز در سال‌های 1399 و 1400 برای اجاره بها سقف 25 درصد تعیین کرد که آمارها نشان می‌دهد در عمل با موفقیت همراه نبوده است.

    در سال جاری نیز رشد 2.4 برابری اجاره بها در کل کشور نسبت به نرخ مصوب، عوامل مختلفی دارد که موضوع تورم، رکود بازارهای رقیب، مقایسه بازدهی اجاره نسبت به سود بانکی، کسادی بازار خرید و فروش مسکن که منجر به فشار بر بازار اجاره شده، کاهش 46 درصدی ساخت و ساز در تهران و 13 درصدی در کل کشور، بی‌توجهی به دریافت قرارداد با کد رهگیری، جبران عقب‌ماندگی بازار اجاره نسبت به قیمت مسکن و البته کم‌کاری دستگاه‌های متولی درخصوص تحقق مصوبات دولت در قراردادهای تمدید از جمله این عوامل است.

    روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با بررسی موضوع افزایش غیرمجاز اجاره‌بها در تابستان امسال، دستگاه‌های مسئول در این زمینه را موظف کرد به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود.

    از سوی دیگر کارشناسان معتقدند بازار اجاره به دلایلی همچون اثرپذیری از اقتصاد کلان و فراگیری گسترده با دستورالعمل و بخشنامه قابل کنترل نیست. هم‌چنین هر نوع دخالت دستوری در این بازار می‌تواند به امتناع مالکان از اجاره دادن خانه‌های خود منجر شود و فشار به بازار اجاره را افزایش دهد.

    اواخر خردادماه امسال، رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی در نشست با نمایندگان اصناف و مشاوران املاک با اشاره به مصوبات سران قوا درخصوص ساماندهی بازار مسکن اعلام کرد که وظیفه ارایه کد رهگیری معاملات مسکن از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی منتقل می‌شود. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز سرورهای مربوط به سامانه کد رهگیری در وزارت صمت قرار دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنترل قیمت اجاره بها با معطل ماندن وظایف بین دو وزارتخانه صمت و شهرسازی، بلاتکلیف مانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو