مدیران خودروعصر اعتبار

سردرگمی بازار مسکن برای خروج از رکود ادامه دارد

عصر ساختمان- رونق بازار مسکن در فصل تابستان تا حدودی موجب شده تا رکود حاکم بر بازار بهبود یابد ولی در واقع باید محرک اساسی برای رونق مسکن وجود داشته است.

سردرگمی بازار مسکن برای خروج از رکود ادامه دارد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان ، بازار مسکن و فصل نقل و انتقالات با نزدیک شدن هر چه بیشتر به پایان تابستان داغ‌تر از قبل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود زیرا خانواده‌ها با توجه به تعطیلی مدارس فرصت را مقتنم شمرده و نقل مکان می‌کنند.

    این در حالی است که بازار مسکن در رکود چندین ساله به سر می‌‌برد و تنها شرایط اجاره نشینی در فصل‌های خاص موجب تکان اندک در این بازار می شود زیرا در واقع دلیل عمده‌ و اساسی برای رونق وجود ندارد.

    علاوه بر این افزایش وام مسکن در سال‌های گذشته یکی از راهکارهای اساسی دولت برای رونق بازار مسکن بوده که این روش نیز نتوانست تاثیر چندانی داشته باشد زیرا تمامی افراد توانایی دریافت وام‌های بانکی با گذشتن از هفت خان رستم را ندارند و به اجاره نشینی بسنده می‌کنند به همین خاطر همیشه روند رشد بازار اجاره نشینی در بازار مسکن بیشتر از رونق اساسی در آن است.

    همچنین موضوع کاهش نرخ سود بانکی یکی دیگر از عواملی است که موجب شده تا شرایط اجاره نشینی برای مستاجران سخت‌تر شود زیرا موجران تا قبل از این موضوع بیشتر مایل به دریافت ودیعه بودند تا اجاره ولی با این طرح شرایط اجاره نشینی سخت‌تر از گذشته شده و افراد مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری اجاره‌بها در ماه هستند.

    با تمام این تفاسیر و سخت شدن شرایط برای اجاره نشین‌ها بازهم با توجه به واجب بودن سرپناه برای زندگی شاهد رونق هر چه بیشتر بازار اجاره در فصل تابستان هستیم.

    در کنار شرایط مسکن خوب نبود شرایط مسکن مهر برای دریافت کنندگان موجب شده تا افراد تمایلی به سکونت در این واحدها نداشته باشند به همین خاطر با توجه به مالکیت بازهم اجاره نشینی را ترجیح می‌دهند و تمام این عوامل در کنار هم شرایط رونق بازار اجاره نشینی را در فصل تابستان بیش از بیش فراهم آورده است.

    با این تفاسیر سرحدی کارشناس بازار مسکن ، نزدیک بودن دوره انتخابات دوازدهم را دلیل دیگر برای دور جدید رکود در بخش مسکن دانست و اظهار کرد: مردم با توجه به وعده ها و به امید کاهش قیمت مسکن در دولت جدید برای خرید مسکن دست نگه‌می‌دارند تا منتظر اتفاقات تازه ای در این حوزه باشند.

    وی کاهش قیمت خانه را در آستانه انتخابات طبیعی دانست و افزود: این کاهش قیمت در هنگام نزدیکی انتخابات کاملا عادی است و بعد از انتخابات نیز تا مستقر شدن کامل دولت جدید ادامه خواهد داشت.

    رونق موجود در بازار مسکن که از رشد بازار اجاره نشینی نشات می‌گیرد نمی‌تواند تغییر اساسی را در این بازار ایجاد کند زیرا مسکن برای رشد و رونق نیاز به محرک‌های قویی چون آسان شدن شرایط دریافت وام، کاهش میزان ودیعه و اجاره، فراهم شدن شرایط برای دریافت مسکن‌های مهر از جمله عواملی است که می‌تواند به روند بازار مسکن را تا حدودی رونق ببخشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی