مدیران خودروعصر اعتبار

منظر فرهنگی روستای «نایبند» در طبس ثبت ملی شد

عصر ساختمان- منظر فرهنگی روستای «نایبند» در شهرستان طبس با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منظر فرهنگی روستای «نایبند» در طبس ثبت ملی شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، روستای "نایبند" در بخش جنوبی شهرستان طبس و در کنار جاده طبس- راور و در 134 کیلومتری نزدیکترین شهر «دیهوک»، پس از تهیه مستندات پرونده برای ثبت منظر فرهنگی روستا توسط بنیاد مسکن شهرستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

    «علی شریعتی منش»، معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه روستای تاریخی نایبند یکی از جاذبه‌ها و واحه‌ای بر ساحل دو کویر پهناور لوت و دشت کویر است، گفت: نایبند یک اتفاق و یک لحظه مکانی در دل کویر است که همواره برای در راه‌ماندگان و گم‌شدگان در بیابان، بهشت را تداعی می‌کرده است، به طوریکه موقعیت ممتاز روستا به گونه‌ای است که تا شعاع 200 کیلومتری این روستا، آبادی پیدا نمی‌شود.

    وی با بیان این‌که استقرار روستا بر بلندی کوه و کمبود زمین برای ساخت‌وساز، معماری روستا را دارای فرم خاصی کرده است، افزود: چاره‌اندیشی ساکنان روستا برای بهره‌وری بیشتر از فضاهای معماری باعث ساخت بناهایی با مساحت محدود و چند طبقه شده است که از جمله ویژگی‌ها و ارزش‌های معماری روستا محسوب می‌شود.

    به گفته شریعتی‌منش، کوچه‌های پیچ در پیچ همراه با فرم چند طبقه‌ای بناها بر بلندای کوهی که اطراف آن را باغات و نخلستان‌ها در بر گرفته است، منظر فرهنگی قابل ارزشی را در میانه کویر ایجاد کرده است.

    معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی معتقد است: در مستندات و کتب تاریخی قرون اولیه تاریخ اسلام، نام «نایبند» به همراه تعریف آن به عنوان استراحتگاه و مأمنی در حاشیه کویر برده شده است که از آن جمله می‌توان به «اصطخری» و «ابن حوقل» اشاره کرد.به عبارت دیگر، وجود چشمه‌های آب سرد و گرم منحصر به فرد در دو ناحیه معروف به زردگاه و دیگ رستم، شاید مهم‌ترین عامل پیدایش آبادی در این نقطه از کویر بوده است.

     وی گفت: این چشمه‌ها در نتیجه فعالیت فرآیندهای زمینی شکل گرفته‌اند که تاکنون مورد توجه ساکنان و رهگذران از روستا بوده‌اند.

    همچنین استقرار نایبند بر میانه کویر و شکل‌گیری بستر مناسب برای ایجاد باغات و نخلستان‌ها در زمین‌های مجاور روستا، باغات چند طبقه (نخلستان، مرکبات و سبزیجات) را در اطراف روستا شکل داده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو