مدیران خودروعصر اعتبار

طراحی کاخ ریشتر فرانسه نمایی از خلاقیت و نوآوری

عصر ساختمان: در اطراف شهر مون‌پلیه در فرانسه، عمارت های قدیمی از قرن هجدهم به جای مانده که folie نام دارند که به معنای “کاخ” است. این بناها از قرن هفدهم و حتی در برخی جاهای اروپا از قبل تر هم پا به عرصه وجود گذاشته اما در این شهر فرانسه بیشتر و گسترده تر به چشم می خورد و تاریخچه معماری این شهر را تشکیل می دهد. این کاخ ها که توسط تاجران ثروتمند بنا می شد با اشکال هندسی عجیب و متمایز از ساختمان های عادی ساخته می شد و اغلب باغ های زیبایی در اطراف خود داشتند.

طراحی کاخ ریشتر فرانسه نمایی از خلاقیت و نوآوری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از کدسرا، هدف از احداث طراحی کاخ صرفا نشان دادن ثروت تاجران بود و بیشتر به سبک دوران رنسانس بنا می شدند. شهر مون‌پلیه در سال های اخیر تصمیم گرفته با احداث دوازده “کاخ قرن 21” خود این کانسپت را با معیارهای امروزی مدرنیته کند. این ساختمان ها فرصتی پیش آورده تا کلان شهر بودن مون‌پلیه را ثابت کرده و تعهد خود را به خلاقیت، نوآوری و توانایی معماری نشان دهد؛ با این کار، تصویر جدیدی از شهر نمایان خواهد شد و موجب بالا رفتن سطح ارزشی شهر و نهایتا افزایش تعداد بازدید توریست ها می شود.

اینها اهدافی است که رویکرد نوآورانه شهر به سمت این بناها و طراحی کاخ را منعکس می کند. حال باید چه نوع Follieهایی در قرن 21 ساخته شود؟ این فرم ها چگونه با سایت، همسایه ها و منطقه در ارتباط باشند؟ آیا امکان طراحی کاخ و احداث چنین بناهایی در قرن حاضر وجود دارد؟
طراحی کاخ ریشتر فرانسه
برای پاسخ به این سوالات باید سطح کیفی و ارزش های اجتماعی، صوری و نسبی هر یک را بررسی کنیم. یک دسته از همسایه ها را در نظر بگیریم: خانه های پاسیو، خانه های برِ خیابان، خانه های گروهی با فضاهای عمومی، و خانه باغ ها. ما می توانیم از میان یک تا بیست خانه، یک، دو و یا سه سطح با اندازه های متفاوت را در نظر بگیریم. هر یک از آنها می توانند ظاهر متفاوت، نمای متفاوت و یا حتی باغ های متفاوت داشته باشند. این گروه انتخابی باید با توجه به میزان تقاضای بازار و جذابیت، برای قشرهای مختلف مردم قابل انعطاف باشد. این دسته از همسایه ها هم طبق برنامه انتخاب می شوند؛ این برنامه ترکیبی از فعالیت ها، سالن های مخصوص دانشجویان و واحدهای مسکونی مختلف است که همگی ترکیبی از قشرهای مختلف جامعه را در بر می گیرد.

این برنامه در بخش های منظم و مشخص دسته بندی شده و موجب پیوستگی اجتماعی وگروهی می شود. برج ساختمان، هویت هر یک از حجم ها و حالات (شکل، سطح و جهت های مختلف) را نشان می دهد. این ساختمان به یک تصویر چند نمایی از شهر مون‌پلیه تبدیل شده که خود نیز از چندین بخش کوچک تر (واحدهای مختلف در چند طبقه، باغ، تراس و فضای بیرون) تشکیل شده است. تمام این ها روی هم رفته یک دهکده عمودی را می سازند. فاصله و شکاف بین حجم ها، مسیر عبور نور آفتاب را به داخل ساختمان هموار می سازد و این خود نیز گاها باعث ایجاد تراس های دسته جمعی می شود.
واحدهای مختلف با رنگ های متفاوت رنگ آمیزی شده اند تا این اطمینان حاصل شود که هر برنامه از لحاظ ظاهری متفاوت و به راحتی قابل تشخیص باشد.

ترکیب ساختمان با محیط اطرافش یک عامل تعیین کننده در ایجاد فضای عمومی است. این برج از طریق همکف خود که شامل مغازه و ورودی ساختمان است با همسایگانش در ارتباط است. هر برجی در جلوی خو یک حیاط یا باغ دارد که با دروازه هایی از محیط بیرون و خیابان مجزا شده است. این حیاط ها و باغ ها ترکیب برنامه وار این طرح را بیان می کند. با فرض بر این که دانشکده مون‌پلیه فاصله کمی با این برج دارد، خوابگاه دانشجویی هم در طبقه پایین قرار گرفته تا تنوع گروه های جامعه و تفاوت نسل ها را به تصویر بکشد. در فضایی با متراژ 150 مترمربع در طبقه همکف یک رستوران قرار گرفته است. در طبقات بالاتر، هر حجم نیز فضای شخصی و عمومی خود را دارد.
مکان: مون‌پلیه ، فرانسه
مساحت: 9170 مترمربع
سال: 2014
کارفرما: VINCI / ADIM، فرانسه
طرح پروژه: خوابگاه دانشجویی، واحدهای مسکونی از قیمت های متوسط تا گران، رستوران و کافه

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار