مدیران خودروعصر اعتبار

سازندگان مسکن چشم انتظار سیاست‌های تشویقی هستند

عصر ساختمان- بخش ساخت و ساز بازار مسکن در خواب زمستانی به سر می‌برد و بسیاری از سازندگان چشم انتظار سیاست های تشویقی دولت هستند.

سازندگان مسکن چشم انتظار سیاست‌های تشویقی هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند ماه پیش آقای رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد که برنامه‌ای را برای افزایش حجم میزان ساخت وساز در کشور به کار خواهیم گرفت و با تحویل 100 هزار واحد مسکونی در کشور رونق را به بازار مسکن بازخواهیم گرداند. اما آمار‌ها وبررسی‌های اخیر حاکی از آن است که خبری از تسریع ساخت و ساز در کشور نیست و به نظر می‌رسد فعلا این بازار هم به خواب زمستانی رفته است.

    کاهش تعداد پروانه های ساختمانی به 736 فقره
    طبق گزارش آماری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری کشور، در بهار امسال تعداد 31 هزار و 497 پروانه ساختمانی در سطح کشور صادر شده، که بر اساس گزارش مرکز آمار تنها 736 پروانه از این تعداد توسط شهرداری تهران صادر شده، یعنی در بهار امسال  شاهد آن هستیم که شهرداری تهران برای اولین بار در طول ده سال گذشته در یک فصل زیر هزار پروانه ساختمانی صادر کرده و سهم تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری تهران در بهار سال 1401 به 2.3 درصد از کل پروانه‌های ساختمانی صادره در کشور رسیده است.

    این در حالی است که در بهار سال 1399 و اوج کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن شاهد صدور تعداد 1 هزار و 680 پروانه ساختمانی در شهر تهران بوده ایم.

    آمار‌های مرکز آمار هم حاکی از کاهش حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور است که طبق بررسی‌های صورت گرفته این حجم از روند کاهشی در حوزه ساخت وساز از سال 97 بی سابقه بوده است.

    بسیاری از کارشناسان این میزان از روند کاهش ساخت وساز را زنگ خطری برای بازار مسکن عنوان می‌کنند و اعلام کرده اند که اگر دولت سیاست‌های تشویقی در این بازار را به کار نگیرد در آینده نزدیک این بازار با مشکلات بسیار زیادی روبرو خواهد شد.

    بی توجهی به هشدار در رابطه با رکود ساخت وساز
    فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: از ابتدای امسال هشدار‌هایی را در رابطه با مشکلات بازار مسکن  به مسئولان داده ایم، اما به نظر می‌رسد این موضوعات چندان جدی گرفته نشده است بنابراین هم اکنون آثار آن را در کاهش حجم ساخت وساز شاهد هستیم.

    او می‌گوید: دولت باید در این بخش سیاست‌های تشویقی را در دستور کار خود قرار دهد تا در آینده این بازار به سمت رونق هدایت شود.

    بسیاری از سازندگان هم از کاهش انگیزه برای ورود به حوزه ساخت وساز خبر می دهند .

    افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی و رکود در بازار مسکن
    اولیایی یکی از سازندگان در حوزه مسکن می‌گوید: افزایش چشم گیر قیمت مصالح ساختمانی و همچنین افزایش چشم گیر عوارض‌ ساختمانی  باعث شده که این بازار به سمت رکود هدایت شود .

    او گفت: دولت باید در این حوزه اقدامات لازم را در جهت حمایت از بخش‌خصوصی و سازندگان در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد انگیزه سازندگان برای ورود به این بازار باشیم.

    براساس این گزارش بازار مسکن همواره لوکوموتیو اقتصاد کشور به شمار می‌رود و در صورتی که این بازار در آینده نزدیک تقویت و حمایت نشود نمی‌توان روی آن به عنوان یکی از محرک‌های مهم  اقتصاد کشور حساب کرد. اگر چرخ ساخت و ساز مسکن به حرکت در آید، در آینده بازار مسکن و در نتیجه اقتصاد کشور تقویت خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو