مدیران خودروعصر اعتبار

از امیدواری وزیر به آینده تا خواسته های مدفون سرمایه‌گذاران

سایه روشن‌های سرمایه‌گذاری در یک صنعت

عصر ساختمان:صنعت حمل و نقلی ریلی ایران در هفته حمل و نقل سال ۱۳۹۴ پس از سال ها رخوت و درجا زدن خبرهای خوبی را به خود دیده است؛ خبرهایی که هرچند نشان دهنده یک تغییر مثبت در فضای ریلی هستند اما هنوز تا عملیاتی کردن اولویت های ریلی کشور راهی طولانی در پیش دارند.

سایه روشن‌های سرمایه‌گذاری در یک صنعت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، هفته حمل و نقل کشور برای قطارها روز گذشته با دفاع همه جانبه وزیر راه و شهرسازی از آنها آغاز شد.

    آخوندی که به شدت نسبت به موضع گیری سازمان حمایت در قبال جلوگیری از افزایش نرخ بلیت قطار اعتراض داشت، این اعتراض را در صحبت های خود مخفی نکرد تا چند روز پس از ورود سازمان حمایت به ماجرا آخوندی به تندی آنها برخورد کند تا جایی که رسما اعلام کرد: باید با داشتن یک شهامت بسیار بزرگ در برنامه ششم توسعه، برای همیشه بساط سازمان‌هایی مانند سازمان حمایت و دیگر نهادهایی که قیمت‌گذاری را پیگیری می‌کنند، جمع شود.

    وزیر راه ادبیات حمایتی خود از سرمایه گذاران ریلی را به مراسم امروز نیز آورد. جایی که با مشارکت بخش خصوصی، قرارداد ساخت 200 واگن جدید بسته شد.

    این مراسم با توجه به حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی به محلی برای اعلام آرا و نظرات و البته انتقادات بدل شد.

    هرچند در گوشه و کنار این برنامه انتظارات بخش خصوصی از وزارت راه و شهرسازی خطاب به وزیر و معاونش مطرح شد، اما شاید اصلی ترین صحبت ها را مدیرعامل شرکت ریل‌ترابر سبا مطرح کرد و خواستار ایجاد تغییر در برخی فرایندها شد.

    فخاری دریافت مالیات بر ارزش افزوده، طولانی بودن زمان دریافت مجوز و شروع به کار و دوره طولانی بازگشت سرمایه ها را بخشی از مشکلات صنعت ریلی کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به هزینه بسیار بالا برای ورود به این عرصه و البته دوران نسبتا طولانی بازگشت سرمایه‌ها در حال حاضر برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح بر آن است که پول خود را به بانک داده و سر ماه سود‌ش را به شکل نقد دریافت کنند.

    این مسئله شاید عمده ترین نگرانی هایی باشد که آینده سرمایه گذاری ریلی در ایران را تحت تاثیر خود قرار می دهد. هرچند وزارت راه و شرکت راه آهن اعلام کرده اند تمام تلاش خود را برای حمایت از سرمایه گذاران انجام خواهند داد و تغییرات جدی که در عملکرد سرمایه گذاران به وجود آمده به عملیاتی شدن بخشی از انتظارات آنها بر می‌گردد اما هنوز راهی طولانی برای حمایت از بخش غیر دولتی و میدان دادن به آنها در پیش است.

    لزوم تداوم این راهبرد در صحبت های امروز رییس شرکت راه آهن به خوبی روشن است. پورسیدآقایی در این باره گفت: سرمایه گذاری های جدید نشان از آن موفقیت ابتدایی ما در جذب سرمایه گذاران جدید دارد. سیاست‌های ما در حمایت از این بخش با قدرت بیشتری دنبال می‌شود و حضور بخش خصوصی ما را امیدوار می‌کند که در آینده صنعت ریلی را با قدرت بیشتری پیگیری کنیم

    وزیر راه نیز در صحبت های امروز یکشنبه خود اذعان کرد هرچند بستن قراردادهای جدید در عرصه راه آهن به خوبی نشان می دهد تغییراتی عملی در این عرصه اتفاق افتاده و آینده روشن است اما هنوز کارهایی باقی مانده که باید پیگیری شود.

    به گفته آخوندی"برای حفظ و ارتقای حقوق شهروندی نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری داریم و این در شرایطی است که در سال‌های گذشته به دلیل قیمت‌گذاری‌های دستوری سرمایه‌گذاری را سرکوب کرده‌ایم."

    وزیر راه باردیگر لزوم عبور از نظام قیمت گذاری را اصلی ترین محور برای گسترش نفوذ بخش خصوصی دانست و گفت: این قیمت‌گذاری باعث شده سرمایه‌گذاری در ایران سرکوب شود و به جای شکل‌گرفتن فضای رقابتی تنها انحصارها شکل پیدا کند.

    قرار گرفتن این صحبت ها در کنار هم یک سایه روشن مهم را در آینده صنعت ریلی نشان می دهد. صنعتی که از یک سو با توجه به قرار گرفتن در صدر اولویت های دولت توجه بیشتری را به خود گرفته و با اقدامات وزارت راه تعداد بیشتری سرمایه گذار را در کنار خود می بیند و البته انتظار دارد در فضای پسا تحریم، سرمایه های خارجی را نیز با سرعتی بیشتر دریافت کند و از سوی دیگر با توجه به شرایط خاص اقتصادی ایران و موانع گسترده ای که در سال های گذشته بر سر راه فضای کسب و کار قرار داشته، هنوز مشخص نیست تا چه حد می تواند سرمایه های سرگردان در اقتصاد ایران را به سمت خود بکشد. سود بالا و تضمین شده بانک ها به شدت سرمایه گذاری در عرصه زیرساختی کشور را تهدید می کند و همان طور که آخوندی اعلام کرده اگر ایران امروز تصمیمی جدی برای آن نگیرد شاید فردا دیر باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار