مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

اجرای ۵۰ میلیارد دلار پروژه زیربنایی جاده‌ای و ریلی در ایران

عصر ساختمان:معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۵۰ میلیارد دلار پروژه زیربنایی در زمینه راه و راه آهن با بیش از ۴۰ هزار کیلومتر طول برای نیل به اهداف توسعه پایدار منطقه در حال اجراست.

اجرای ۵۰ میلیارد دلار پروژه زیربنایی جاده‌ای و ریلی در ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، امیر امینی اظهار کرد: بر اساس برآورد آنکتاد (کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد) هزینه‌های باربری در کشورهای محصور در خشکی حدود 16 درصد و سایر کشورها حدود 11 درصد ارزش صادرات آنهاست که عبور از قلمرو  ایران هزینه‌های حمل و نقل را با توجه به کاهش تعرفه‌ها و کاهش زمان توقف در مرز و سایر اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای کشورهای همسایه و محصور در خشکی کاهش داده است.

    وی یادآور شد: در صورت تکمیل و اتصال راه آهن چین به قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان، ایران می‌تواند مسیری با توجیه اقتصادی بالا برای عبور کالاهای ترانزیتی باشد.

    وی با اشاره به جابجایی سالانه 13 میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور، بیان کرد: ایران با جاده‌هایی به طول 220هزار کیلومتر و بیش از 10 هزار کیلومتر مسیر ریلی دارای ظرفیت ترانزیت سالانه حداقل 30 میلیون تن کالا است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که حمل و نقل بین المللی فرصتی برای تعامل بهتر دیگر کشورها است گفت: ایران قصد گسترش همکاری‌های ترانزیتی به همه کشورهای منطقه را دارد. کشور ما هاب خدمات ترابری بین‌المللی در منطقه آسیا بوده و در این زمینه آماده هرگونه همکاری را با سایر شرکا است.  ایران همواره تلاش داشته تا با حمایت و اجرای برنامه‌های منطقه‌ای زمینه همکاری‌های بزرگ و توسعه‌های امید بخش را فراهم کند.

    امینی با بیان این‌که  50 میلیارد دلار پروژه زیربنایی در زمینه راه و راه آهن با بیش از 40 هزار کیلومتر طول برای نیل به اهداف توسعه پایدار منطقه توسط در حال اجراست گفت: ایران در صدد جذب سرمایه‌گذاری های متناسب در امور زیربنایی حمل و نقل است و اخیرا در نوامبر امسال کنفرانسی با عنوان معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت حمل ونقل ایران برگزار شده است.

    معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در بخش حمل و نقل ایران باید به زیربخش‌ها هدایت شود مانند بخش راه آهن چون حوزه ریلی هزینه‌های کمتری از قبیل تصادفات، مصرف انرژی یا ایجاد آلایندگی دارد. همچنین بنادر تاثیرگذاری کلان بر توسعه تجارت، توان اشتغال‌زایی و تولید دارد.

    وی یادآور شد: وظیفه دولت تنظیم بازار خدمات و زیرساخت‌های حمل و نقل است به نحوی که منافع مسافران و صاحبان کالا، شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های راهساز و دولت همزمان حفظ شود. در این راستا وزارت راه و شهرسازی به سمت رقابتی کردن قیمت‌ها حرکت کرده است.

    امینی با ارائه پیشنهاد تشویق و ترقیب سازمان‌های بین المللی مالی و اقتصادی همانند بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، بانک آسیایی و دیگر موسسات مالی توانمند برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی کشورهای عضو منطقه خواستار کمک به کشورهای عضو به منظور ارتقای استفاده از روش مشارکت عمومی- خصوصی p.p.p در سرمایه گذاری برای اجرای پروژه‌های زیربنایی حمل و نقل در همه شقوق شد.

    وی یادآور شد: در دهه اخیر خدمات حمل و نقل در ایران سهمی بالغ بر 7 درصد از تولید ناخالص داخلی را داشته است. در بین شقوق چهارگانه حمل و نقل، خدمات حمل و نقل جاده ای همواره سهمی بیش از 85 درصد ارزش اقتصادی حمل و نقل بار و مسافر را به خود اختصاص داده است.

    وی با اشاره به سهم هریک از مدل های حمل و نقل در ترانزیت گفت: 91 درصد از این سهم به حمل و نقل جاده ای و 9 درصد به حمل و نقل ریلی اختصاص دارد. ضمن اینکه 79 درصد از ترانزیت عبوری از ایران از طریق بنادر وارد قلمرو ما می‌شود.

    امینی افزود: بسیاری از کریدورهای ترانزیتی منطقه و بین المللی از جمله کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، کریدور حمل و نقلی اروپا-قفقاز-آسیا (تراسیکا)، کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی شرق-غرب، شبکه راههای آسیایی، راه ابریشم، شبکه راه آهن سراسری آسیا و طرح توسعه زیربناهای حمل و نقل زمینی آسیا نقش منحصربه فرد ایران در برقراری ترانزیت بین اروپا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوبی را تبیین کرده اند.

    وی افزود: علاوه بر آن در چارچوب سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، کریدورهای مهم اسلام آباد-تهران-استانبول، قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران، کریدور ریلی قطار کانتینری آلماتی-استانبول و در قالب توافق نامه عشق آباد بین ایران-ترکمنستان-ازبکستان و عمان، توسعه ترانزیت از کشورهای آسیای مرکزی به بنادر خلیج فارس و دریای عمان برنامه ریزی شده است.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار