مدیران خودروعصر اعتبار

صد متری‌های بی‌مشتری!

عصر ساختمان- در شرایطی که حدود ۶۵ درصد واحدهای عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را آپارتمان‌های بالای ۱۰۰ متر تشکیل می‌دهند، سهم این خانه‌ها از معاملات قطعی فقط ۲۸ درصد است.

صد متری‌های بی‌مشتری!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، آپارتمان‌های بالای 100 متر تحت تاثیر کسادی معاملات مسکن در شهر تهران دچار رکود در رکود شده‌اند. اگرچه به لحاظ فاصله گرفتن توان طرف تقاضا با سطح عمومی قیمت‌ها در بازار مسکن، واحدهای متوسط و کوچک متراژ، کم‌مشتری هستند اما آپارتمان‌های با متراژ بیش از 100 متر گرفتار وضعیت بدون مشتری شده‌اند.

    مرداد امسال از 7825 معامله مسکن در تهران، سهم آپارتمانهای بالای 100 متر 2235 فقره و واحدهای بالای 200 متر فقط 166 فقره بود. این نشان می‌دهد شانس فروش واحدهای بین 100 تا 200 متر در مقایسه با آپارتمان‌های کوچکتر تقریبا یک به سه است. بررسی‌ها گویای آن است حدود 65 درصد واحدهای عرضه شده به بازار مسکن شهر تهران را خانه‌های با متراژ بیش از 100 متر تشکیل داده‌اند. این در حالی است که مردادماه امسال رتبه اول از نظر تعداد معاملات قطعی به خانه‌های 60 تا 70 متر تعلق داشت و آپارتمان‌های 50 تا 60 متر در جایگاه دوم قرار داشتند.

    واحدهای مسکونی بالای 100 متر در مردادماه امسال تنها 28 درصد از معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند و سهم واحدهای بالای 200 متر فقط 2.1 درصد بود.

    از سوی دیگر شکاف ایجاد شده بین قیمت مسکن با توان طرف تقاضا باعث کاهش دائمی معاملات واحدهای نوساز و افزایش خرید و فروش آپارتمان‌های قدیمی شده است. مرداد امسال واحدهای با عمر بنای بیش از 20 سال 21 درصد قراردادهای خرید و فروش مسکن در شهر تهران را در بر گرفتند؛ در حالی که سال گذشته سهم این آپارتمان‌ها از کل معاملات 11 درصد و سال 1392 به میزان 5.8 درصد بود.

    به دلیل فشار تقاضایی که برای واحدهای کوچک و متوسط وجود دارد، همچنین کسادی معاملات واحدهای بزرگ متراژ، قیمت هر متر مربع از آپارتمانهای کوچک، بیش از خانه‌های بزرگ متراژ است.

    طبق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر خانه در مردادماه 1401 در شهر تهران 42.7 میلیون تومان در هر متر مربع بود که در مقایسه با ماه گذشته 2.5 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 38 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    اما بازار مسکن در سال جاری پس از رونق نسبی در ماههای اردیبهشت و خرداد، از ابتدای تیرماه به تدریج با افت معاملات مواجه شد. مرداد امسال 7825 فقره خرید و فروش مسکن در تهران انجام شد؛ در حالی که خردادماه معاملات 13 هزار و 874 فقره بود که نشان می دهد خرید و فروش ملک در تهران تقریبا نصف شده است. بر این اساس سرعت رشد ماهیانه قیمت نیز در مقایسه با دو ماه قبل تقریبا به یک چهارم رسیده است.

    یک کارشناس بازار مسکن معتقد است که در نیمه دوم سال بازار به نسبت آرامتری را شاهد خواهیم بود. رامین گوران درباره پیش‌بینی بازار مسکن در شش ماهه دوم سال 1401 به ایسنا گفت: معتقدم در شش ماهه دوم سال، تورم چندانی در بازار مسکن رخ نمی‌دهد؛ زیرا اتفاقاتی که می‌توانست منجر به رشد قیمت‌ها شود مثل افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها اتفاق افتاده است. تنها مولفه‌ای که می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد هجوم یکباره بورس‌بازان و بخر و بفروش‌ها است که با توجه به رکود معاملات مصرفی بعید به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو