مدیران خودروعصر اعتبار

تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن با اولویت مسکن کارگری

عصر ساختمان- در راستای حل مشکل مسکن کارگران در این دولت۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن با اولویت مسکن کارگری تخصیص یافت.

تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن با اولویت مسکن کارگری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم،در راستای سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، مقام معظم رهبری تأکیدات ویژه ای بر رشد و توسعه بخش تعاون و افزایش سهم آن در اقتصاد داشته اند.

    ایجاد تعاونی ها درجهان به شکل امروزی آن که در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد، نهضتی انسانی، اخلا‌قی و تربیتی است که بر مبنای آن نظام اقتصادی خاصی برای رفاه و ایجاد اشتغال در جامعه پی‌ریزی می‌شود.

    امروزه سازمان‌های جهانی، توسعه را بدون مشارکت عمومی‌مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند. به همین جهت است که نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزارهای مهم و مؤثر در امر توسعه شناخته شده است. اگر رشد و توسعه تعاونی‌ها به‌اندازه‌ای باشد که اکثریت مردم را در بر گیرد، توزیع عادلا‌نه ثروت و ریشه‌کن کردن فقر و اختلا‌ف طبقاتی محقق خواهد شد. به عبارت دیگر، اشاعه فرهنگ مشارکت در بین جوامع و کشورها و حضور مردم در صحنه‌های اقتصادی و اجتماعی و مشارکت فکری و مالی آنها بهترین تضمین برای افزایش آگاهی‌ها، کاهش ضایعات، افزایش بهره‌وری تولید و توزیع، کاهش توقع ها و انتظارهای کاذب و بهینه‌سازی تعادل بین نیازها و امکانات است.

    یکی از مزیت های توسعه تعاون سطح زندگی مردم به مراتب بهتر و سریع‌تر از شرایط بخش خصوصی ارتقا می‌یابد، به عبارت دیگر فرهنگ تعاونی، اساس دموکراسی و مشارکت مردمی‌را استحکام می‌بخشد و تمام اقدام‌ها در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی را برای منافع افرادی که  در تعاونی عضو هستند را تعمیم می دهد.

    *جزییات بخش تعاون

    مهدی مسکنی, معاون تعاون وزارت کار طی یادداشتی اقدامات بخش تعاون طی یک سال گذشته را تشریح کرد.

    مطابق گزارش ارائه شده از سوی معاونت تعاون وزارت کار توسعه کمی و کیفی تعاونی ها،افزایش 3.5 درصدی تعداد شاغلین در شرکت های تعاونی در سال 1401 نسبت به سال قبل،  افزایش 2.5 درصدی تعداد شرکت های تعاونی در سال 1401 نسبت به سال قبل،حمایت از تشکیل 2458 تعاونی جدید، تشکیل 30 تعاونی فراگیر ملی با عضویت 2486 نفر و تشکیل 17 تعاونی کاریابی  با عضویت گروه های جهادی و مردمی در 6 استان کشور با موضوع اشتغال و گسترش فرهنگ تعاون  و همچنین تشکیل 10 تعاونی آموزشگاهی با عضویت معلمان و دانش آموزان مدارس در جهت گسترش فرهنگ تعاون از جمله این اقدامات است.

        صادرات 115 میلیون دلاری شرکت های تعاونی در سه ماهه اول سال 1401 با محوریت کشورهای عراق، روسیه ،افغانستان ، پاکستان و ترکیه این نتایج تنها گوشه‌ای از خدمات انجام شده در یک‌سال اخیر است.
        457 طرح تعاونی در هفته تعاون 1401 با سرمایه‌گذاری بیش از چهار هزار میلیارد تومانی افتتاح می‌شود.

        با بهره‌برداری طرح‌های تعاونی آماده افتتاح در هفته تعاون امسال، بیش از 11 هزار شغل ایجاد می‌شود.

    تشکیل 4 تعاونی توسعه عمران شهرستانی با عضویت 5400 نفر و 110 فرصت شغلی جدید،تشکیل 29 شرکت تعاونی حمل و نقل با عضویت 520 و اشتغالزایی 508 نفر،تشکیل 318 تعاونی مسکن، اعتبار و تامین نیاز مصرف کنندگان با عضویت 25000 و اشتغالزایی 25000 نفر،      تشکیل 21تعاونی دانش بنیان با عضویت 498نفر و ایجاد فرصت شغلی برای 350نفر،تشکیل و توسعه 100 واحد تعاونی ها برای سه دهک پایین درآمدی،تشکیل تعاونی در گرایش های مختلف ، 2115مورد با عضویت 54947نفر و اشتغالزایی 56531 نفر،انعقاد تفاهم نامه جهت توسعه  ضریب نفوذ و پوشش بیمه ای با صندوق بیمه روستائیان و عشایر،انعقاد تفاهمنامه با شرکت مادرتخصصی توسعه گردشگری ایران وجهان با هدف حمایت از تشکیل تعاونی های گردشگری و صنایع دستی،تهیه و تدوین طرح توانمند سازی تعاونیهای دانش بنیان؛ اشتغال آفرین و مردمی  و همچنین   تشکیل 31 تعاونی دانش بنیان جدید جهت ایجاد فرصت شغلی 19532 نفر با تأمین منابع مالی به میزان 10000 میلیارد تومان و انعقاد تفاهم نامه با بنیاد علوی با هدف تشکیل و توسعه 1000 تعاونی کانون پیشرفت در سطح روستا و مناطق کمتر توسعه یافته کشور در دولت سیزدهم صورت گرفته است.

    یکی از تفاهم نامه های مفید در راستای حمایت از روستاهای محروم انعقاد تفاهم نامه با مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت با هدف محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی و تشکیل 1100 تعاونی در سطح روستاهای محروم کشور روستا است و همچنین همکاری با قرارگاه مهر امارضا جهت تشکیل و توسعه 1000 تعاونی جدید در مناطق روستایی و تشکیل ستاد ملی احیای اقتصاد مردمی تعاون از دیگر اقدامات است.

         از آنجایی که مشاغل خانگی نقش مهمی در ایجاد اشتغال به خصوص در روستاها دارد،انعقاد توافقنامه با معاونت توسعه کارآفرینی واشتغال  در خصوص تسهیل فرآیند وحمایت از تشکیل تعاونیهای تامین نیاز استانی و اتحادیه ملی مشاغل خانگی و   تشکیل 4 تعاونی مشاغل خانگی با عضویت88 نفر و با ایجاد 88 فرصت شغلی  در 14 استان کشوراز دیگر اقدامات در این حوزه است.

    بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک توسعه اى، تخصصى و صد در صد دولتى بخش تعاون در چارچوب ماموریت، مسئولیت و وظایف محوله و با هدف حمایت، گسترش و تقویت بخش تعاون و تعاونگران و همچنین رونق بخشیدن به فعالیت هاى اقتصادى شرکت هاى تعاونى تولیدى و کمک به ارتقاء کمى و کیفى فعالیت آنان اقدام به تهیه بسته رونق تعاون، ویژه تعاونى هاى تولیدى دارد. از جمله اقدامات حمایتی و تامین مالی ارائه شده از سوی معاونت تعاون در این حوزه افزایش 81درصدی اعطای تسهیلات بانک توسعه تعاون ،افزایش 15 درصدی سقف صدور ضمانتنامه های صندوق ضمانت سرمایه گذاتری تعاون از 21 میلیارد ریال به بیش از 24 میلیارد ریال بوده است.

         با توجه به اینکه مسکن یکی از دغدغه های اصلی کارگرن است،تعاونی های مسکن بهترین فرصت برای تحقق امر خانه دارشدن کارگران است که در این دولت اختصاص 400 میلیارد تومان خط اعتباری برای تعاونی های مسکن با اولویت مسکن کارگری وجذب حدود 15 میلیارد تومان مشوق بیمه ای جهت اجرایی شدن تأمین منابع مالی موضوع از محل تبصره 18 قانون بودجه سنواتی کشور با بهره برداری 1174 تعاونی و 10هزار و 730 شاغل و همچنین پرداخت بیش از 5/5 میلیارد تومان مشوق بیمه ای از دیگر اقدامات است.

    پرداخت تسهیلات طرح های روستا تعاون که به منظور ایجاد اشتغال است از اقداماتی است که می توان گفت حدود اعطای تسهیلات به 25 طرح روستا تعاون به مبلغ  حدود 47 میلیارد تومان از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با هدف ایجاد اشتغال برای 316 نفر ،       ایجاد خط اعتباری به مبلغ 2 هزار میلیارد تومان به منظور مانع زدایی و پشتیبانی از کسب و کارهای تعاونی با تصویب 641 طرح تعاونی و با پیش بینی 20134 فرصت شغلی و اعطای تسهیلات به مبلغ 1911 میلیارد تومان،پرداخت 49 میلیارد ریال معادل حدود یک درصد از خط اعتباری موضوع تفاهم نامه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و صندوق کارآفرینی امید به تعاونی ها،       پرداخت به 1171 تعاونی مشمول جهت تخفیف 20 درصدی حق بیمه سهم کارفرمای 10730 شاغل در تعاونی‌ها،  برگزاری اولین نشست تخصصی توانمندی های تعاونی های زنان در توسعه اقتصادی ، اجتماعی و اشتغال کشور به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن با حضور بیش از 200 نفر کارآفرین زن تعاونگر صورت گرفته است.

    بر اساس این گزارش آغاز طرح مسکن محرومین با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و  بانک توسعه تعاون،ایجاد خط اعتباری 3 هزار میلیارد تومانی با هدف توسعه اشتغال پایدار روستایی و با پیش بینی 20134 فرصت شغلی ، ثبت نام 34 طرح نعاونی در سامانه کارا جهت بهره مندی از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی،   انعقاد قرارداد عاملیت با بانک قرض الحسنه رسالت به منظور اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکت ها و اتحادیه های تعاونی به مبلغ 90 میلیارد تومان از جمله اقدامات در حوزه تعاون است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار