مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش مبلغ وام با تنها یک ضامن

عزم جدی دولت سیزدهم در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

عصر ساختمان- در حالی میزان پرداختی وام اجاره در نیمه نخست سال گذشته صفر بود که امسال در دولت سیزدهم ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

عزم جدی دولت سیزدهم در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایبنا، وام ودیعه مسکن با هدف تامین رفاه مستاجران و کمک در پرداخت هزینه‌های مربوط به اجاره مسکن به متقاضیان دارای شرایط تعلق می‌گیرد تا بتواند بخشی از هزینه‌های معیشتی را پوشش دهد؛ البته به شرط سهولت و جدیت در پرداخت وام‌دهی‌ها.

    در حالی میزان پرداختی وام اجاره در نیمه نخست سال گذشته صفر بود که امسال در دولت سیزدهم 17 هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است. ثبت نام وام ودیعه مسکن سال 1401 از تابستان آغاز شده و به احتمال زیاد تا پایان آذرماه ادامه دارد.

    امسال روند وام دهی اجاره مسکن سرعت گرفته چرا که منابع و مبالغ این وام با وام سال 1400 متفاوت بوده و به میزان 40 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای بخش مسکن در سال جاری، تخصیص یافته است. در واقع وام ودیعه مسکن که امسال مطرح شده ارتباطی با مبالغ و منابعی که سال گذشته برای وام مسکن تعیین شده بود نداشته و اعتبارات آن از محل منابع تسهیلات بانکی که بانک مرکزی باید به بخش مسکن بپردازد، دیده شده است.

    چندی پیش رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از اختصاص 40 هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ودیعه مسکن در سراسر کشور خبر داد که خوشبختانه شاهد افزایش مبلغ وام نسبت به قبل و همچنین سهولت در ارائه تضامین نیز هستیم.

    چهارم مردادماه نیز مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به 10 هزار متقاضی خبر داده و اعلام کرده بود که دستورالعمل وزارت راه که 6 تیر به بانک مرکزی رسید، همزمان به شبکه بانکی ابلاغ شد و تاکنون از 160 هزار متقاضی معرفی شده، برای 27 هزار نفر در بانک‌های مربوطه پرونده تشکیل شده و 10 هزار نفر هم (5600 میلیاردریال) وام خود را دریافت کردند.

    به تازگی نیز صحابی معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره آخرین آمار پرداخت وام ودیعه مسکن افزود: از ششم تیرماه امسال تا 26 مرداد هم به بیش از 28 هزار متقاضی به میزان 17 هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

    این در حالی است که صحابی چندی پیش آمار پرداخت تسهیلات اجاره مسکن تا 10 مرداد را 14 هزار و 850 نفر به میزان 8616 میلیارد ریال اعلام کرده بود که نشان از سرعت عملکرد بانک‌ها و در اختیار قرار دادن منابع از سوی بانک مرکزی دارد.

    متقاضیان وام چه شرایطی باید داشته باشند؟

    افرادی که قصد دریافت وام ودیعه مسکن را دارند، می‌توانند از طریق سامانه saman.mrud.ir، برای بهره‌مندی از تسهیلات ودیعه مسکن، به صورت غیر حضوری، اقدام کنند. البته کسانی که سال گذشته این وام را دریافت کرده‌اند، امسال در اولویت دریافت وام قرار ندارند.

    اگر متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن هستید باید دارای شرایط زیر باشید:

    درخواست کننده، می‌بایست متاهل و یا سرپرست خانوار باشد.

    زنان مجرد بالای 35 سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می‌باشند نیز می‌توانند جهت دریافت وام ودیعه مسکن، اقدام نمایند.

    همچنین، مردانی که در گذشته، سرپرست خانواده بوده اند، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می‌باشند نیز مشمول دریافت تسهیلات کمک ودیعه می‌باشند.

    متقاضی وام، باید اجاره نامه رسمی داشته باشد و یا اجاره نامه او، در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت گردیده و کد رهگیری دریافت کرده باشد.

    قرارداد اجاره متقاضی وام، باید حداقل تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

    پس از این که درخواست کننده وام، به شعبه بانک برای دریافت این وام معرفی شد، باید مدارک خود را تکمیل کرده و به بانک ارائه دهد و همچنین، ضامن خود را ظرف دو هفته به بانک معرفی کند، در غیر این صورت، درخواست او رد می‌شود.

    در صورتی که این شرایط را داشتید، می‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران 1401، از طریق سایت tem.mrud.ir، به صورت غیر حضوری، ثبت نام کنید. مستاجرین لازم است که ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان را از قبل انجام دهند. همچنین، افرادی که قصد دریافت تسهیلات جعاله مسکن را دارند، می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه loan.bank-maskan.ir، برای بهره‌مندی از تسهیلات جعاله بانک مسکن، اقدام کنند.

    سهولت در تضمین

    بنا به گفته مدیر اعتبارات بانک مرکزی، با برگزاری جلسات مختلف با کانون بانک‌های خصوصی و دولتی و همکاری شبکه بانکی بر انجام صحیح قانون مبنی بر اعتبارسنجی و دریافت یک ضامن از متقاضی تاکید شده است و علی رغم وجود مشکلاتی در ابتدای سال در حال حاضر پرداخت تسهیلات با یک ضامن در اکثریت بانک‌ها انجام می‌شود. از سوی دیگر حسب دستور ریاست بانک مرکزی، پس از تشکیل و تکمیل پرونده زمان پرداخت تسهیلات نباید بیشتر از 10 روز شود.

    برای ضمانت وام ودیعه مسکن می‌توانید از چک، سفته و ضامن معتبر استفاده کنید، توجه داشته باشید بر اساس قوانین بانک مرکزی، رتبه اعتباری ملاک تشخیص خوش حسابی یا بدحسابی افراد است و بانک براساس رتبه اعتباری شما و میزان شناختی که از شما دارد برای وام ودیعه شما ضامن تعیین می‌کند. در نتیجه نمی‌توان ملاک مشخصی برای تعداد ضامنین در نظر گرفت و دو عامل رتبه اعتباری و ضوابط بانک در تعداد ضامن‌ها تاثیرگذار است.

    چقدر می‌توانید وام بگیرید؟

    وام اجاره مسکن که پرداخت آن به مستاجران از سال گذشته آغاز شده، یکی از طرح‌هایی است که در راستای حمایت دولت، از مستاجران در سال جاری سرعت بیشتری گرفته و در این مدت، با استقبال گسترده مستاجران نیز مواجه شد، اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که درباره وام اجاره مسکن، برای مستاجران، وجود دارد این است که میزان وام اجاره مسکن چقدر خواهد بود؟

    سال گذشته، مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، برای شهر تهران، کلانشهر‌ها و همچنین، سایر شهر‌ها به ترتیب، 60، 45 و 35 میلیون تومان بود که با توجه به مساله تورم، میزان وام اجاره مسکن، نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته است به نحوی که در حال حاضر برای شهر تهران 100 میلیون تومان، برای کلان‌شهر‌ها 70 میلیون تومان (منظور از کلانشهر ها، در اطلاعیه‌های صادره از سوی وزارت راه و شهر سازی، در رابطه با وام اجاره مسکن، شهر‌هایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر است که شامل شهر‌های مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می‌شود.) و برای سایر شهر‌ها نیز 40 میلیون تومان است.


    میزان اقساط وام اجاره مسکن

    میزان مبلغ اقساط وام اجاره مسکن، بستگی به مبلغ وام دریافت شده دارد؛ به نحوی که با افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکن، میزان اقساط وام اجاره مسکن نیز افزایش می‌یابد.

    مبلغ اقساط این وام با توجه به سود 18 درصدی که باید حداکثر در 5 سال پرداخت شود، محاسبه خواهد شد.

    براین اساس، وام 100 میلیون تومانی برای تهران اقساط ماهانه 2 میلیون و 504 هزار تومانی، وام 70 میلیون تومانی کلان‌شهر‌ها اقساط ماهانه یک میلیون و 778 هزار تومانی و وام 40 میلیون تومانی برای سایر شهر‌ها با اقساط ماهانه یک میلیون و 16 هزار تومانی خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار