مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اوراق سلف، راهکار بورسی برای شفافیت بازار مسکن

عصر ساختمان- یکی از کارشناسان بازار سرمایه درباره راهکاری بورسی شفافیت بازار مسکن تاکید میکند: اوراق سلف مسکن به سبب تعیین نرخ قبل از تحویل، می‌تواند نوسان های بازار مسکن را کنترل و دست سودجویان را بسته نگه دارد.

اوراق سلف، راهکار بورسی برای شفافیت بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی بیات منش، کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت عرضه اوراق سلف مسکن گفت: با توجه به اینکه کشور ما دارای شرایط خاص تورمی است، در حال حاضر شرایط خرید کامل یک مسکن دشوارتر از قبل شده است. با اوراق سلف مسکن نخستین چیزی که فراهم می‌شود خرید قطعه‌های مسکن و بحث سرمایه‌گذاری خُرد در آن است. همچنین می‌توان از این اوراق در معاملات ثانویه استفاده و خریداران از نوسان های تورمی آن سود ببرند. مورد مهم‌تر اینکه نقدینگی مناسب برای سازنده مسکن جهت تامین مالی بدون درگیر شدن در پپچ‌وخم مراحل دریافت وام‌های بانکی، فراهم میشود.

    بیات منش گفت: تحویل به موقع واحدهای مسکونی نیز با توجه به نظارت‌های بورس کالا از دیگر ویژگی‌های این اوراق است. البته هنوز شرایط و نحوه انتشار این اوراق به طور کامل مشخص نیست، اما انتظار می‌رود مدیران طرح، در عملیاتی شدن آن اهتمام بیشتری داشته باشد که علاوه بر سازندگان، مردم نیز از شفافیت بورس کالا و این اوراق، حداکثر سود را را ببرند.

    او می‌گوید: اوراق سلف مسکن اوراقی است که از آن به عنوان پیش خرید یا همان پیش فروش یاد می‌شود. به این شکل که امروز به قیمت کنونی مبلغ کالایی (مسکن) را می‌پردازید و با دریافت رسید، فروشنده تضمین می‌کند که آن کالا (مسکن) را در یک سر رسید معینی، به شما تحویل دهد. بر اساس مراحلی که برای اجرایی شدن یکی از عقود اسلامی در بازار سرمایه لازم است، فرآیندهای این اوراق طی شده و بحث تصویب در کمیته فقهی سازمان بورس نیز به انتها رسیده است.

    پیش از این مجید پیره، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفته بود اوراق سلف مسکن در کمیته فقهی جمع‌بندی شده، اما نهایی شدن سازوکار استفاده از آن در بورس کالا، به تصمیم های هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس کالا بستگی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی