مدیران خودروعصر اعتبار

بی‌اعتنایی بازار اجاره به مصوبه سران قوا

عصر ساختمان- با وجود آن‌که مصوبه تعیین سقف و تمدید خودکار قراردادهای اجاره برای سومین سال پیاپی تمدید شده است، برخی شهروندان اجاره‌نشین می‌گویند که بدون لحاظ مصوبه ستاد کرونا حکم تخلیه مسکن برایشان صادر می‌شود.

بی‌اعتنایی بازار اجاره به مصوبه سران قوا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، گزارش‌هایی از برخی مستاجران می‌رسد که نشان می‌دهد شوراهای حل اختلاف، خارج از استثنائات 9گانه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص تعیین سقف مجاز 25 درصد اجاره بها و تمدید خودکار قراردادهای اجاره، دستور تخلیه صادر می‌کنند.

    در این خصوص یکی از شهروندان تهرانی به ایسنا گفت: من سه سال در یک خانه در منطقه 22 تهران مستاجر هستم. قراردادم اردیبهشت امسال به پایان رسید. مالک از چند ماه قبل به من اعلام کرد واحد را تخلیه کنم. بنده با استناد به مصوبه ستاد ملی کرونا خواستار تمدید قرارداد به صورت خودکار با نرخ افزایش حداکثر 25 درصد شدم که قبول نکرد. از من شکایت کرد و نهایتا راحت حکم تخلیه را گرفت و باید به زودی خانه را ترک کنم؛ در حالی که هیچ‌یک از شرایط 9گانه در شکایت مالک از بنده وجود نداشت.

    این شهروند افزود: دستور تخلیه با استناد به بند 11 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال 1387 و مواد 3 و 4 قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 صادر شده و اعتنایی به مصوبه ستاد کرونا صورت نگرفته است. در پایان دادنامه آمده که با توجه به نیاز شخصی و تمدید سه سال متوالی قرارداد مشمول مصوبه ستاد مقابله با کرونا نیست.

    وی اظهار کرد: «هم شعبه و هم سرپرستی  شورا اعلام کردند قانون کرونا تا پایان سال 1400 اعتبار داشته و تمدید نشده است. صحبت‌های شفاهی مسئولین ارزشی برای شورا ندارد. هم‌چنین گفتند قراردادهای اجاره طبق قانون فقط یک بار قابل تمدید است».

    این شهروند با بیان این‌که اجاره واحد مذکور 4 میلیون و پول پیش آن 130 میلیون تومان بوده است گفت: با این حساب رهن کامل این خانه حدود 300 میلیون تومان است. با صدور دستور تخلیه شروع به جست‌وجوی خانه در اطراف منزل خود کردم، اما هر چه می‌گردم این اطراف خانه‌ای با نرخ رهن کمتر از 500 میلیون تومان پیدا نمی‌کنم.

    بنابراین گزارش روز 28 خردادماه امسال سران قوا در نشست خود طرح تعیین سقف مجاز سالیانه اجاره بها در تهران و کلانشهرها به میزان 25 درصد و سایر شهرها به میزان 20 درصد را به تصویب رساندند. این قانون در راستای طرح وزارت راه و شهرسازی به منظور حمایت از اقشار اجاره‌نشین به تصویب رسید و در سال‌های 1399 و 1400 نیز اجرا شد.

    البته طرح تعیین سقف برای اجاره بها دارای استثنائات نه‌گانه‌ای است که به طور خلاصه شامل عدم پرداخت مابه‌التفاوت اجاره بها توسط مستاجر، قبول نداشتن سقف تعیین شده‌ی دولت، پرداخت نکردن اجاره بها، رفتار خلاف عرف، تغییر کاربری، عدم پرداخت هزینه‌های شارژ، نیاز مالک و افراد تحت تکفل وی به واحد مسکونی، فروش خانه و تخریب به منظور ساخت و ساز می‌شود.

    با روایتی که این فرد اجاره‌نشین بیان می‌کند ظاهرا مصوبات ستاد ملی کرونا در پیچ و خم برخی شعبات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. این در حالی است که بازار مسکن روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تیرماه امسال میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به 41 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. نرخ رشد سالیانه اجاره بها در تهران نیز 47 درصد و در کل کشور 52 درصد بود. آمار و ارقام توضیح می‌دهد که ظاهرا دستورالعمل و بخشنامه‌ی حد مجاز 25 درصد چندان جدی گرفته نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار