مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت زیر ساخت‌های مسکن مهر

عصر ساختمان- پس از یک دوره کوتاه مدت فرسایشی طرح مسکن مهر مراحل پایانی خود را طی می کند اما هنوز در توسعه زیرساخت ها با مشکلات جدی رو برو است.

آخرین وضعیت زیر ساخت‌های مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از ارکان توسعه شهری و ساخت شهرها و شهرک های جدید ساخت،اجرای زیرساخت است که توجه به این امر در یک پروژه عظیم و به قولی یک طرح ملی نظیر مسکن مهر بیش از هرجای دیگری احساس می شود.

    امروز قریب به یک دهه از آغاز این طرح می‌گذرد اما هنوز پس از طی شدن سه دوره  ریاست جمهوری،نتوانستند کلید این واحد ها را آنطور که باید و شاید  به مردمی که چشم انتظار خانه دار شدن هستند ،برسانند.

    حال پس از یک دوره کوتاه مدت فرسایشی این طرح مراحل پایانی خود را طی می کند اما هنوز در توسعه زیرساخت‌ها با مشکلات جدی رو برو است به طوریکه گفته می شود برای تکمیل تمام زیرساخت های مسکن مهر به بیش از پنج هزار میلیارد تومان نیاز است.

    همچنین گفته می شود که برای تکمیل واحد های امسال به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که هنوز ریالی از آن پرداخت نشده، متاسفانه تخصیص اعتبارات دولت به این پروژه قطره چکانی بوده و هنوز زمان دقیق اتمام آن نامشخص است.

    حال این سوال پیش می آید که واقعا دولت مشغول به چه کاری است، آیا مهمتر از مردم نیز مسائلی وجود دارد که به آن رسیدگی شود؟

    محمدرضا امیر کمالی،مشاور و نماینده وزیر نیرو در مسکن مهر در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص آخرین روند پیشرفت این طرح به ویژه در حوزه تامین زیرساخت ها اظهار داشت:وظیفه وزارت نیرو ایجاد زیرساخت های مربوط به آب، برق و فاضلاب در پروژه های مسکن مهر است.

    وی ادامه داد: طبق قانون مذکور سازمان مدیریت و برنامه ریزی بایستی منابع مالی لازم را برای اجرای این زیر ساخت ها در اختیار وزارت نیرو قرار دهد، اما تاکنون تخصیص ها بسیار اندک بوده به طوری که تا همین مرحله نیز شرکت های تابعه وزارت نیرو برای فعالیت و خدمات ارائه شده به منظور اجرای زیرساخت هایی نظیر لوله گذاری،ساخت تصفیه خانه، مخزن آب، پست انتقال و شبکه توزیع برق برای یک میلیون 150 هزار واحد مسکن مهر بیش از هزار میلیارد تومان به پیمانکاران خود بدهی دارند.

    وی تصریح کرد: در سال 93 به دستور ویژه معاون اول ریاست جمهوری کمیته سه جانبه ای با حضور نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نماینده وزارت راه شهر سازی(مهرآبادی) و نماینده وزارت نیرو (امیرکمالی) به منظور برآورد منابع مالی مورد نیازبرای تکمیل این پروژه، تشکیل شد که در نتیجه این گزارش اعلام شد در سال 93، پنج هزار 600میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اعتبار نیاز است.

    امیرکمالی افزود: رقم مذکور برای پرداخت بدهی های آن سال و  همچنین اجرا و تکمیل پروژه ها بود.

    وی تاکید کرد: در بسیاری از شهرهای جنوبی کشور شرایط آب و هوایی به گونه ای است که باید آب و برق همیشه پایدار باشد، ضمن اینکه مکان یابی پروژه ها به سبب ارزانی زمین در جاهایی واقع شده که باید حتما سیستم جمع آوری و تصفیه خانه آب و فاضلاب در آن منطقه احداث شود، چراکه در این مناطق یا سطح آب های زیرزمینی بسیار بالا ست(نظیر بیرجند)، یا امکان دفع فاضلاب وجود ندارد که این امر منابع مالی زیادی را می طلبد.

    مشاور وزیر نیرو در مسکن مهر با اشاره به کمبودهای مالی برای تکمیل زیرساخت های این پروژه اظهار داشت:طبق مصوبه هییت وزیران برای امسال 1650 میلیارد تومان برای اجرای پروژه ها درنظر گرفته شده اما این اعتبارات فقط روی کاغذ نوشته شده و حتی یک ریال هم تخصیص داده نشده است.

    وی همچنین اذعان داشت: در سال های گذشته نیز مصوباتی خوبی به تایید رسیده بود اما از این اعتبارات ناچیز تنها 20 تا 25 درصد آن پرداخت شده است.

    امیرکمالی در خصوص تکمیل زیر ساخت 300 هزار واحد که قرار است تا پایان سال به بهره برداری  برسد، گفت:اگر تخصیص 1650 میلیارد تومانی برای امسال به طور کامل پرداخت شود، تمام خدمات زیر ساختی این پروژه ها به پایان خواهد رسید.

    وی افزود: از مبلغ مذکور 250 میلیارد تومان از ردیف متفرقه محل منابع عمومی بودجه، 400 میلیارد از منابع مدیریت بحران و 1000 میلیارد آن اسناد خزانه اسلامی است،مابقی مبلغ مورد نیاز تا پنج هزار 600 میلیارد تومان نیز اگر طی سالهای آتی پرداخت شود، وزارت نیرو برای تامین زیرساخت های پایدار نظیر تصفیه خانه فاضلاب اقدام خواهد کرد.

    مشاور وزیر نیرو در مسکن مهر اظهار داشت: بدهی های وزارت نیرو موجب افزایش قیمت تمام شده اجرای پروژه ها شده، علت این است که پیمانکاری که پول خود را دیرتر دریافت می کند برای جبران ضرر و زیان خود در پروژه بعدی قیمت را افزایش می دهد.

    وی اظهار داشت:به دلیل کثرت تعداد پروژه ها و قرارگیری آن در مکان های مختلف و عجله در تسریع روند، در برخی از مناطق مکان یابی مناسبی صورت نگرفته، که این امر قیمت تاسیسات زیر بنایی و رو بنایی را برای وزارت راه و شهرسازی نیز بالابرده است.

    وی افزود: درحال حاضر امکان تامین آب برای 600 هزار نفر در شرق تهران(شهر پردیس) وجود ندارد و حتی در دولت قبل نیز طبق توافقات میان وزیران وقت که وزیر راه و شهر سازی دولت یازدهم(آخوندی) آن را امضا کرده بود نباید در این منطقه بیش از 180 هزار نفر ساکن شوند.

    وی ادامه داد: در این منطقه 4 مدول فاضلاب باید ساخته شود که سهم وزارت نیرو 2 تصفیه خانه است که که مراحل ساخت یکی از آن ها به پایان رسیده است.

    امیر کمالی در پاسخ به این سوال  که آیا برداشت از سهم زیر ساخت وزارت نیرو توسط وزارت راه و شهرسازی برای راه سازی صحت دارد، گفت: این صحبت ها را شنیده ام اما تایید یا تکذیب نمی کنم ضمن اینکه این مبالغ در حسابهای خود وزات راه بوده و ما بی خبر هستیم اما متاسفانه دیواری کوتاه تر از زیر ساخت وجود ندارد.

    وی با اشاه به کیفیت آب منطقه مسکن های مهر شهر پردیس گفت: تصور مسئولین وزارت راه و شهرسازی بر این بود که اگر در کارگاه از این آب استفاده می شود مردم نیز می توانند از آن استفاده کنند. بر همین اساس آن را برای مصرف 4500 نفر اختصاص دادند که با اقدام به موقع این امر به تعویق افتاد و در حال حاضر از مخازن آب آشامیدنی، آب شرب این منطقه تامین می شود.

    نماینده وزیر نیرو در مسکن مهر در خصوص همکاری شرکت های خارجی و تامین مالی پروژه ها توسط آن ها(فاینانس)، اظهار داشت:وزارت نیرو هموار سعی کرده تا از ماده 156 و موارد دیگر استفاده کند اما به سبب اینکه مسکن مهر در ردیف متفرقه بودجه قرار داشته، استفاده از سرمایه خارجی امکان پذیر نبوده، برهمین اساس در ساخت تصفیه خانه از روش هایB.O.T و  B.O.O  با پیمانکار داخلی انجام می شود.

    امیرکمالی در خصوص پیشرفت های مسکن مهر شهر تهران اظهار داشت: از 13هزار واحد شهر پردیس که تامین زیر ساخت های آن بر عهده وزارت نیرو است تنها سه هزار واحد باقی مانده است.شهر اندیشه تقریبا تکمیل شده و در پرند نیز 93 هزار واحد در اختیار این وزارت خانه است اما مشکل پرند نیز تامین منابع آبی است.

    وی ادامه داد: تامین آب پردیس از سد لتیان و چاه های پایین دست آن، همچنین در دراز مدت از فرار آب سد لار و نیروگاه کلان نیز به تامین آن کمک خواهد شد، آب رسانی به شهر پرند هم از رینگ آب تهران خواهد بود که عملیات اجرایی این امر نیز در مراحل پایانی است.

    وی تاکید کرد:هزینه انشعاب و کنتورها نیز به هیچ عنوان تغییری ندارد و ریالی نیز اضافه تر از تعرفه های قانونی دریافت نخواهد شد  و تمامی مبالغ پرداختی برای انشعاب آب، آب و فاضلاب همچنین کنتور های برق بر اساس مصوبات دولت دریافت می شود.

    امیرکمالی در پایان بار دیگر به بحران مالی وزارت نیرو برای تامین زیر ساخت مسکن مهر اشاره کرد و گفت: اگر تمامی تخصیص ها به طور کامل پرداخت شود، این وزارتخانه تمامی تعهدات خود را به موقع انجام خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو