مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی در گفت و گو با عصر ساختمان:

خروج بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی از رکود تا دو سال آینده ممکن نیست

عصر ساختمان- در سه سال اخیر گرایش مردم به خرید کالاهای داخلی افزایش یافته و روز به روز هم بیشتر می شود. قطعا عرضه کنندگان کالا یعنی اصناف نقش مهمی در این زمینه دارند و می توانند با توضیحات خود خریداران را به خرید کالای ایرانی تشویق کنند و با دادن ضمانت به مشتریان خیال آن ها را از بابت خرید کالای داخلی راحت کنند.

خروج بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی از رکود تا دو سال آینده ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳:۰۰

    حبیب اله توسلی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم بهداشتی و ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری عصر ساختمان به ارزیابی بازار لوازم بهداشتی و ساختمانی پرداخت و گفت: بازار لوازم ساختمانی روزهای آرامی را پشت سر می گذارد و با وجود تمام مشکلات و هزینه های بالای تولید به دلیل نبود تقاضا، قیمت ها رو به کاهش است.
    وی در پاسخ به این که این رکود چگونه از بین می رود؛ اظهار داشت: برای این منظور دولت ابتدا باید بدهی خود را به پیمانکاران بپردازد.دولت بدهی خود را به پیمانکاران نمی دهد،پیمانکاران بدهی تولید کنندگان را نمی پردازند و این زنجیره این صنعت را به سقوط می کشاند.
    وی ادامه داد: مشکل دیگری که باید حل شود؛ نرخ سود سپرده های بانکی است که باید کاهش پیدا کند. چنانچه این امر اتفاق بیفتد؛ می توان امید داشت شرایط تولید بهبود پیدا کند.در این صورت عده ای که علاقه مند به تولید هستند سرمایه های خود را وارد بازار کرده و شروع به فعالیت می کنند.اما تا زمانی که سود سپرده سالانه بیش از 20درصد داریم هیچ انگیزه ای برای ورود به بخش تولید وجود ندارد وتولید کنندگان نیز به دنبال راهی برای خروج از تولید هستند.
    توسلی ادامه داد: نتیجه این وضع، تعطیلی کارخانجات و وابستگی به کشورهای خاص است و در نهایت این دولت است که ضرر می کند.دولت باید به منظور تامین نیازهای داخل، ارز خود را به کشورهایی مانند چین سرازیر کند.
    وی با تاکید بر این که تولید کنندگان انگیزه ای برای تولید ندارند؛ تصریح کرد:بخش بزرگی از لوازم ساختمانی و بهداشتی از چین وارد کشور می شود و برخی به شکل محدود از اسپانیا و هند وارد می شود.
    رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ساختمانی و بهداشتی در پاسخ به این که گفته می شود؛ کالاهای وارداتی از چین ،کیفیت خوبی ندارند؛ اظهار داشت: چین تولیدات خوبی دارد و در سطح بالا به کشورهای آلمان، آمریکا و روسیه صادر می کند.اجناس بی کیفیت هم به وفور در این کشور تولید می شود.این تجار ایرانی هستند که باید در انتخاب کالا دقت کرده و کالاهای با کیفیت وارد کشور کنند.البته تولیدات داخل نیز از کیفیت خوبی برخوردار است و نیازی به واردات نیست.
    وی با بیان این که نتیجه تصمیمات اشتباه دولت، تعطیلی واحدهای تولیدی ما و ایجاد اشتغال برای دیگر کشورهاست؛ تصریح کرد: در سه سال اخیر گرایش مردم به خرید کالاهای داخلی افزایش یافته و روز به روز هم بیشتر می شود. قطعا عرضه کنندگان کالا یعنی اصناف نقش مهمی در این زمینه دارند و می توانند با توضیحات خود خریداران را به خرید کالای ایرانی تشویق کنند و با دادن ضمانت به مشتریان خیال آن ها را از بابت خرید کالای داخلی راحت کنند.
    توسلی با بیان این که توافقات هسته ای و رفع تحریم ها هیچ تاثیری در خروج بازار از رکود ندارد؛تصریح کرد:رفع تحریم ها باعث روانسازی  اقتصاد می شود و شاید به رفع خستگی ها کمک کند اما قطعا نقش تعیین کننده در خروج از رکود ندارد.همان طور که گفتم مهم ترین عامل در خروج بازار از رکود، پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران و کاهش سود سپرده های بانکی است.
    وی با توجه به نزدیک بودن زمان برگزاری نمایشگاه تخصصی سرویس های بهداشتی،شیرآلات ساختمانی و تجهیزات مدرن آشپزخانه،برگزاری نمایشگاه ها را بی تاثیر بر شمرد و گفت:نمایشگاه ها جنبه تجارتی پیدا کرده اند.چندی پیش هم که نمایشگاه لوله و اتصالات برگزار شد؛ شاهد استقبال اندک از این نمایشگاه بودیم.دلیل آن هم به عدم عرضه و تقاضا بر می گردد.وقتی کالاها در انبارها تلنبار شده اند برگزاری نمایشگاه هیچ کمکی به فروش نمی کند و فقط وقت چند تولید کننده گرفته می شود.البته ممکن است برای تازه کارها جنبه تبلیغاتی داشته باشد اما در فروش اثر چندانی  ندارد.
    وی افزود: در مجموع می توان گفت؛چنانچه طی دو سال آینده بازار ساخت وساز رونق بگیرد این صنعت هم تکانی بخورد. در غیر این صورت همچنان رکورد در بازار لوازم ساختمانی و بهداشتی ادامه خواهد داشت.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار