مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰میلیون تومان

عصر ساختمان- رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر داد، وام این طرح در زمان حاضر ۴۵۰میلیون تومان است.

پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰میلیون تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه جهان‌آرا با یادآوری این‌که طی 10 سال گذشته به‌دلیل عدم توجه به بخش مسکن بین عرضه و تقاضا فاصله زیادی به‌وجود آمده است‌،‌ اظهار کرد: در کشور 8 میلیون مستأجر داریم، ضمن این‌که با توجه به ازدواج‌ها،‌ سالانه نیازمند ساخت 700 تا 800 هزار واحد مسکونی هستیم.

    وی ادامه داد: برای رفع این نیازها، رئیس‌جمهوری دستور ساخت 4 میلیون مسکن را داد که البته اگر سالانه یک میلیون مسکن را هم بسازیم باز با کمبود مواجه خواهیم بود.

    وی با اشاره به ثبت‌نام 5.4 میلیون متقاضی در نهضت ملی مسکن و پالایش 3.2 میلیون نفر از این تعداد،‌ افزود:  تاکنون اراضی یک میلیون و 500 هزار واحد تأمین شده است و تا شهریور اراضی 3.2  میلیون واحد تعیین تکلیف خواهد شد.

    وی با یادآوری این‌که همه زمین‌های واگذارشده به مردم در نهضت ملی مسکن 99ساله و رایگان است، بیان کرد: در دولت نهم و دهم برای 1.6 میلیون مسکن زمین تأمین شد اما در نهضت ملی مسکن زمین 3.2 میلیون واحد تأمین می‌شود و 800 هزار واحد نیز مسکن روستایی است.

    هزینه 7میلیون‌تومانی ساخت هر مترمربع نهضت ملی مسکن

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه با ابراز این‌که به‌دلیل تورم امکان پیش‌بینی قیمت تمام‌شده ساخت وجود ندارد، تصریح کرد: هزینه ساخت هر مترمربع 6 تا 7 میلیون با تورم امروز تمام می‌شود اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان برسد بخشی از مشکل رفع می‌شود که ما این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده‌ایم.

    قاسمی گفت: اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن 20ساله و پلکانی است و براساس 50 درصد از هزینه‌های درآمدی خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.

    تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن از شهریور

    وزیر راه و شهرسازی از تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا شهریور امسال خبر داد و با اشاره به این‌که اگر مردم در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت‌نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می‌شوند،‌ گفت: اکنون اطلاعات 72 میلیون نفر را در سامانه داریم و با وجود آنکه تکمیل نشده است جامع‌ترین سامانه اطلاعات مردم است.

    قاسمی با اعلام این‌که "برای 750 هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی قبض مالیاتی داده‌ایم"،‌ اضافه کرد: از این رقم حدود 60 هزار مالک اعتراض کرده‌اند. هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می‌خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می‌پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می‌شوند.

    وی با تأکید بر این‌که بانک‌های فعال در حوزه املاک در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد، اظهار کرد: قیمت‌گذاری مسکن در بسیاری از کشورها وقتی با بحران مواجه می‌شوند گرفته می‌شود و این مصوبه‌ها در دو سال گذشته هم وجود داشت، این مصوبه سقف 25 درصد در سران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره‌ای خود را تخلیه نکردند و تمدید کردند.

    مشاوران املاک ساماندهی می‌شوند

    وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که "حدود 300 هزار مشاور املاک در کشور داریم"، گفت: تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری قرار دارند اما در اتفاق جدید تمامی بنگاه‌های مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری متصل می‌شود و تمامی معاملات رصد و بررسی می‌شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی خواهد شد.

    قاسمی درباره حق‌الزحمه مشاوران املاک گفت: نرخ جدید متناسب‌ با قیمت‌های منطقه‌ای است که هرساله توسط وزارت اقتصاد و دارائی تعیین خواهد شد و در کاهش قیمت‌ها تأثیر خواهد داشت.

    وی با بیان این‌که با طراحی بسته اجاره‌بها آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است، افزود: در بسته جدید اجاره مسکن تمدید قراردادها را بسیار پیگیری خواهیم کرد و دغدغه جدید رئیس جمهور است.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین از هزینه آورده 10 هزار متقاضی مسکن مهر در زیرساخت‌ها خبر داد و گفت: رئیس جمهور دستور داده است این مشکلات برطرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی