مدیران خودروعصر اعتبار

مکان یابی و معماری ایستگاه های راه آهن بررسی شد

عصر ساختمان- سومین نشست مکان یابی و معماری ایستگاه های راه آهن کشور با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی، کارشناسان و مهندسان مشاور در این حوزه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

مکان یابی و معماری ایستگاه های راه آهن بررسی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به ضرورت حفظ و احیای ایستگاه های راه آهن گفت: در این بخش برای توسعه و نوسازی به دنبال حفظ ارزش های موجود هستیم و از تجارب کشورهای موفق در این زمینه باید استفاده شود.
    وی با انتقاد از برخی الحاقاتی که در سالیان گذشته به ایستگاه های راه آهن در شهرها اضافه شد، اظهار داشت: گاهی این الحاقات هیچ تناسبی با معماری اولیه و طرح نخستین ایستگاه های راه آهن نداشته است.
    دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی افزود: با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مستند سازی و ثبت آثار، معماری ایستگاه های راه آهن با حذف الحاقات و اضافاتی که در سالیان گذشته و به صورت کارشناسی نشده به بنای نخستین افزوده شد برای نگهداری از میراث معاصر باید مورد بازنگری قرار گیرد.
    حناچی افزود: لایه های جدیدی در طراحی های ایستگاه های راه آهن در حال اضافه شدن است که به معنای حذف هیچکدام از لایه های قبلی نیست و اسنادی که راجع به ایستگاه راه آهن تبریز در خارج از کشور وجود دارد خیلی بیش از آن چیزی است که در ایران هست و این امر نشان از اهمیت موضوع دارد، به همین خاطر نیز باید شیوه برخورد خود را با آثار معماری گذشته و حتی معاصر تغییر دهیم و به شیوه جهانی آنها را ثبت و ماندگار کنیم.
    در این نشست مشاوران طرح های پیشنهادی، طرح های مورد نظر در خصوص توسعه ایستگاه مسافرتی راه آهن ساری و همچنین طرح معماری ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت را ارایه و جزییات لازم را در این دو طرح تشریح کردند.
    چگونگی طراحی اماکن مورد نیاز برای تعبیه فضاهای تجاری با هدف اجرای رویکرد خودکفایی ایستگاه های راه آهن، طراحی مکان مناسب ورود و خروج مسافران، انتخاب مسیر عبور و مرور مسافران عبوری برای استفاده از نمازخانه و سایر امکانات خدماتی در ایستگاه ها و فضای لازم برای سالن انتظار ایستگاه ها از مسایلی بود که محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این نشست ارایه کرد.
    به گزارش ایرنا، در این نشست محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید جواد حسینی و هوشنگ عشایری اعضای هیات مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مونا عرفانیان مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی، داودپور مدیرکل دفتر طرح های کالبدی وزارت راه وشهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری و طراحی شهری و وحید علی قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیربنایی راه آهن و تعدادی از کارشناسان و مشاوران طرح های ایستگاه های راه آهن حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی