مدیران خودروعصر اعتبار

یک راه خرید مسکن ناصاف شد

عصر ساختمان- با رسیدن نرخ اوراق تسهیلات مسکن به بالای ۱۰۰ هزار تومان استفاده از این اوراق برای متقاضیان مسکن سخت‌تر شده است.

یک راه خرید مسکن ناصاف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اوراق تسهیلات مسکن (تسه) که اوایل مردادماه در محدوده 92 هزار تومان قرار داشت، در حال حاضر به 101 هزار تومان رسیده که عملا این وام را گران کرده است.

    با این‌که به دلیل حباب قیمت مسکن، متقاضیان در سال گذشته و اوایل سال جاری برای خرید اوراق تسهیلات مسکن میل چندانی از خود نشان نمی‌دادند، طی هفته‌های اخیر مقداری تقاضا برای این امتیاز افزایش یافته که منجر به گرم شدن بازار تسه شده که نگرانی‌هایی ایجاد کرده اما رییس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس آن را موجی مقطعی دانسته که تا چند هفته آینده رفع می‌شود.

    علیرضا توکلی درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و عبور نرخ آنها از 100 هزار تومان گفته است: در واقع یک موج خرید شکل گرفته و برخی حاضر شده اند، این اوراق را با قیمت بالا خریداری کنند. گزارش ها نشان می دهد که حجم اوراق غیرمفید که برای دلالی استفاده می شود، پایین است.

    وی درباره راهکارهای کنترل نرخ اوراق مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت، اظهار کرد: قرار است به زودی اطلاعیه منتشر شود که بر اساس آن، مدت اعتبار آن دسته از اوراق مسکن که به سررسید ابطال خود نزدیک شده بودند، تمدید می شود. انتشار این اطلاعیه و تمدید مدت اعتبار این اوراق می تواند، تا حدی از فشار تقاضا در بازار اوراق بکاهد و قیمت ها را مقداری کاهش دهد.

    بنابراین گزارش زوج‌های تهرانی که تاریخ عقدشان از اول فروردین سال 1385 به بعد باشد در صورت عدم استفاده از تسهیلات طرح 92، می‌توانند با خرید 200 برگ از اوراق تسه هریک 50 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. ضمن اینکه به این مبلغ 10میلیون تومان وام جعاله نیز اضافه می‌شود و زوجین می‌توانند جمعا 110میلیون تومان وام دریافت کنند. متقاضیان به ازای هر 500 هزار تومان باید یک برگه اوراق خریداری کنند که هم‌اکنون حدود 101 هزار تومان قیمت دارد و عملا یک پنجم دریافت تسهیلات بابت خرید اوراق می‌پرد.

    هم‌چنین زوج‌هایی که در شهرهای بالای 200 هزار نفر زندگی می‌کنند می‌توانند با خرید 160 برگه تسه 80 میلیون تومان وام از طریق این امتیاز و 10 میلیون تومان وام جعاله بگیرند. زوج‌های ساکن در شهرهای زیر 200 هزار نفر نیز با خرید 120 برگه تسه می توانند جمعا 60 میلیون تومان وام به اضافه 10 میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند.

    البته خرید اوراق تسهیلات، تنها راه دریافت وام مسکن نیست. متقاضیان دریافت وام می‌توانند با سپرده‌گذاری در بانک مسکن پس از یک سال معادل رقم سپرده خود تا سقف 80 میلیون تومان با سود 11 درصد و مدت زمان بازپرداخت حداکثر 12 ساله برای هریک از زوجین در تهران، 60 میلیون تومان در شهرهای بالای 200 هزار نفر و 40 میلیون تومان در شهرهای زیر 200 هزار تومان دریافت کنند که بدین ترتیب وام خانه اولی‌های تهرانی 160 میلیون تومان است.

    متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی پایتخت در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند سال قبل به ترتیب 3.88، 3.8، 3.92 و 4.21 میلیون تومان بود. در فروردین ماه 1395 قیمت مسکن با افت همراه شد و به 3 میلیون و 990 هزار تومان رسید. در اردیبهشت ماه نیز متوسط قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران 4 میلیون و 10 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.7 و 2.8 درصد افزایش داشت. در خردادماه و تیرماه نیز قیمت مسکن پایتخت به ترتیب 4.22 و 4.23 میلیون تومان بود که نسبت به ماه‌های مشابه سال قبل به ترتیب 3.5 و 4.4 درصد افزایش داشت.

    اما وضعیت ساخت و ساز در شهر تهران چندان مناسب نیست. در زمستان 1394 تعداد 1810 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل قبل حدود 4 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن 25.1 درصد کاهش داشته است.

    از سوی دیگر با توجه به رشد چند مرحله ای وام مسکن که اصلی ترین نسخه دولت برای درمان رکود مسکن محسوب می شود و نیز کاهش سود تسهیلات انتظار می رود بازار مسکن تهران جنب و جوش بیشتری به خود گیرد؛ کما اینکه در سه ماه اخیر تعداد افرادی که برای دریافت وام مسکن به بانک مراجعه می کنند از روزانه 160 نفر به حدود 220 نفر افزایش یافته که این مساله دلیلی شد برای اینکه وزیر راه و شهرسازی بگوید «مسکن از رکود خارج شده است». با این حال کارشناسان نظر دیگری دارند و معتقدند بخش مسکن هنوز از خواب چهار ساله بیدار نشده است؛ چرا که تعداد معاملات کل کشور به سیر نزولی ماهیانه خود ادامه می دهد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به 11 درصد تقاضا برای دریافت تسه را افزایش داده و باعث گران شدن این اوراق شده است. نرخ امتیاز تسه در اوایل خردادماه حدود 80 تا 82 هزار تومان بود، اواخر خرداد به 88 هزار تومان رسید، اوایل مردادماه حدود 92 هزار تومان شد و در حال حاضر در محدوده 101 هزار تومان می‌چرخد.

    بدین ترتیب در فاصله 2.5 ماه قیمت تسه 20 هزار تومان افزایش داشته است که کارشناسان معتقدند این مساله واکنش طبیعی فرابورس به کاهش نرخ تسهیلات مسکن از 13 به 11 درصد بوده است؛ چرا که با کاهش نرخ سود وام مسکن تقاضا برای دریافت این وام بالا می رود و این بازار رونق می‌گیرد.

    کاهش یا افزایش تعداد معاملات مسکن در مناطق مختلف شهر تهران همواره باعث کاهش یا افزایش متوسط قیمت در سطح کل کشور می شود و بر همین اساس تحولات مسکن شهر تهران اهمیت می یابد.

    در شرایطی که بخش مسکن هنوز از خواب سه ساله بیدار نشده و پیش بینی می‌شود تا زمانی نامعلوم در رکود باقی بماند، وضعیت رشد معاملات و نیز قیمت مسکن در شهر تهران نسبت به کل کشور مقداری بهتر است. در حالی که در تیرماه سال جاری تعداد معاملات کل کشور با افت 57 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود، مسکن شهر تهران اندکی افزایش در حجم معاملات را تجربه کرد و تعداد قراردادهای خرید و فروش 16 درصد نسبت به تیرماه پارسال بالا رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو