مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهادات رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران برای رونق احیای بافت فرسوده تهران

عصر ساختمان- رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: عمده مکانیزم تشویقی موجود در احیای بافت فرسوده، معافیت های عوارض ساختی است که از سال ۹۳ ملاک عمل بود که عملا کارکرد تحول آفرین خودش را از دست داده است. اگر بخواهیم تحول و تحرکی را رقم بزنیم باید، مکانیزم های تشویقی جدیدی را تعریف نمائیم که محرک نوسازی بافت فرسوده بشود.

پیشنهادات رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران برای رونق احیای بافت فرسوده تهران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، میثم مظفر امروز در شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران پس از استماع گزارش معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ، گفت: مسئله کلیدی در ایجاد انگیزه و تحرک در نوسازی بافت فرسوده، میزان سطح اشغال و تراکم تشویقی و مازاد است. در این زمینه باید فصل 15 ضوابط طرح تفصیلی هرچه سریعتر با شرایط مناسبی توسط شهرداری تهیه و به تصویب کمیسیون ماده 5 برسد.

    وی افزود: اگر کف طبقات برای نوسازی بافت فرسوده 4 طبقه در نظر گرفته شود، می توان امید داشت موج جدیدی برای احیای بافت فرسوده ایجاد گردد.

    عضو شورا ادامه داد: در ضوابط موجود اگر پلاک ثبتی واقع در بافت فرسوده دارای مساحت حدنصاب زیرپهنه و عرض گذر ملاک عمل را توأمان نداشته باشد، عملاً 2 طبقه کسر می شود و حداکثر 3 طبقه به پلاک های کوچک و متوسط تعلق می گیرد که صرفه اقتصادی برای مالک جهت مشارکت در ساخت را ندارد.

    مظفر با اشاره به اینکه عمده ضوابط تشویقی برای بافت فرسوده برای پلاک های بالای 120 متری و 150 متر است افزود: پلاک های 70 الی 80 متری واقع در بافت فرسوده بسیار زیاد است، باید با رعایت اصول شهرسازی، کمی هم نگاه واقع بینانه و پیشگیری از خطرات ناشی از بحران های طبیعی مانند زلزله و خطر آسیب جانی برای ساکنین این بافت ها را داشته باشیم.

    وی پیشنهاد داد طرحی را به کمیسیون ماده 5 ارائه دهیم که حداقل 4 طبقه را برای عمده پلاک های بافت فرسوده بتواند لحاظ نماید.

    رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به آنکه هزینه های عوارض شهرداری در قیمت تمام شده ملک در حدود 2 الی 3 درصد هزینه کل است، لذا در هزینه های جاری احیای بافت فرسوده نیز باید مکانیزم های حمایتی لحاظ گردد.

    مظفر پیشنهاد داد با توجه به اینکه در حساب سازمان نظام مهندسی بیش از 1500 میلیارد تومان از محل حق الزحمه مهندسین ناظر پلاک های فرسوده، موجودی ریالی وجود دارد لااقل بر مبنای محاسبه سود بانکی این سپرده مالی جبران هزینه و تخفیفاتی برای هزینه های مالکین در قبال هزینه های نظام مهندسی  شود.

    مظفر در پیشنهاد چهارم گفت: حق الزحمه مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی 50 درصد کمتر از تعرفه و هزینه های عادی ناظر در سایر پلاک ها است و مهندسین ناظر نیز توسط سازمان نظام مهندسی برای یک پلاک انتخاب می گردند که این مهندسین به کرات انصراف می دهند چون سهمیه نظارت آنها با نصف حق الزحمه و تعرفه عادی محاسبه می شود، سازمان نظام مهندسی اجازه بدهد در بافت فرسوده، ناظر دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی با انتخاب مالک تعیین شود و ارجاعی توسط نظام مهندسی نباشد.

    همچنین احمد صادقی نیز پس از گزارش معاون شهر سازی شهرداری تهران در سخنانی به مشکلات محله نفرآباد شهر ری اشاره کرد و  گفت: محله نفرآباد یکی از محله هایی است که باید برای آن فکری عاجل کرد. سال گذشته  شورا مصوبه ای در خصوص تامین منابع مالی برای محله نفرآباد داشت که متاسفانه تاخیر در اجرای این مصوبه  توسط شهرداری تهران سبب شد این بودجه هم در زمان خود به این محله اختصاص داده نشود و هم اینکه کم شود.

    وی افزود:  مستحضر هستید وقتی بودجه در زمان خود  تخصیص نیابد تاثیر گذاری چندانی نخواهد داشت. این تاخیر سبب شد این بودجه در جاهای دیگر کشور هزینه شود و این در حالیست که محله نفر آباد سالیان سال است با مشکلات عدیده ای مواجه است و ضرورت نوسازی بافت فرسوده در این محله مورد تاکید است.

    صادقی تاکید کرد: شهرداری تهران می بایست با در اولویت قرار دادن این محله در اقدامات مر بوط  به خدمات دهی و نوسازی بافت فرسوده این کسری بودجه را جبران کند. ما همواره گفته ایم محله نفر آباد ساخته نمی شود جز با مشارکت مردمی که در  محله ساکن هستند، و این در حالی است که نه نخبگان و نه کسبه ونه  اهالی این محله خیلی در جریان امور و اقدمات نیستند و قرار نمی گیرند و ما این آمادگی را اعلام می کنیم که برای مشارکت این عزیزان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار