مدیران خودروعصر اعتبار

یک هشتم متقاضیان نهضت مسکن پول دادند

عصر ساختمان- جدیدترین آمار ارایه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.

یک هشتم متقاضیان نهضت مسکن پول دادند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، همچنان مثل گذشته تناسبی بین متقاضیان واجد شرایط با میزان آورده وجود ندارد. بر اساس آخرین آماری که بانک مسکن ارایه داده تا کنون 281 هزار نفر به حساب خود در این طرح پول واریز کرده‌اند، در حالی که تعداد افراد تایید شده 2 میلیون و 300 هزار نفر است؛ یعنی فقط یک هشتم متقاضیان موثر، آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند. بر این اساس بیم آن می‌رود که تعلل متقاضیان در واریز آورده، پروژه را با تورم‌های آتی مواجه و به سرنوشت مسکن مهر دچار کند.

    فرآیند پرداخت آورده به چه صورت است؟

    روند احداث واحدهای نهضت ملی مسکن به این شکل است که پس از تایید متقاضیان و تکمیل پرونده آنها پروژه‌شان مشخص و برای واریز وجه اولیه به بانک معرفی می‌شوند. پرداخت آورده در چهار مرحله انجام می‌شود. یک مرحله موقع ثبت نام است. مرحله دوم بعد از فونداسیون، مرحله سوم بعد از اسکلت و سفت‌کاری و مرحله آخر آورده هم در زمان نازک کاری توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

    تسهیلات واحدها نیز در سه مرحله پرداخت می‌شود. مرحله اول در زمان فونداسیون، مرحله دوم در زمان اسکلت و ‌سفت‌کاری و مرحله سوم حین نازک‌کاری است. در واقع متقاضیان یک مرحله پیش پرداخت دارند که در تسهیلات نیست.

    بنا به گفته محمود محموزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی، هیچ سازنده‌ای اجازه ندارد بیش از آنچه تعیین شده از متقاضیان وجهی دریافت کند. پول را بدون قاعده نمی‌توانند بگیرند بلکه صرفا با پیشرفت پروژه منابع تزریق می‌شود. اگر غیر از این عمل می‌شود متقاضیان به ما اعلام کنند.

    درخصوص آخرین وضعیت تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن، محمود شایان ـ مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است: در مجموع 16 هزار و238 میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده است که از این میزان 8800 میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان و 7438 میلیارد تومان از محل تسهیلات است.

    وی تصریح کرد: تاکنون474 هزار و 14نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کرده‌اند که از این میزان 281  هزار و 403 نفر آورده خود را به حساب طرح نهضت ملی مسکن واریز کرده‌اند.

    مدیرعامل بانک مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: جمع آورده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن 16 هزار و 200 میلیارد تومان است که از جمع آورده متقاضیان تاکنون 8 هزار و 800 میلیاردتومان به حساب سازندگان واریز شده و مابقی نیز نزد بانک است تا بنا به درخواست دستگاه‌های متولی به سازندگان پرداخت شود. از محل تسهیلات نیز تاکنون 7 هزار و 438 میلیاردتومان به حساب سازندگان پرداخت شده است.

    مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: تعداد 255 هزار و 479 واحد در قالب 21 هزار و 949 پروژه به بانک برای انعقاد قرار داد معرفی شده که از این تعداد،  79 هزار و 900 واحد قراردادهایشان منعقد شده است و مبلغ تسهیلات منقعد شده 27 هزار و 14 میلیاردتومان است.

    نهضت ملی مسکن در یک نگاه

    بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب 17 مردادماه 1400 یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ارایه داده تا روز 28 فروردین 1401 تعداد 530 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن، 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن و 108 هزار واحد طرح خودمالکی که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده، در حال اجرا است. تا روز نهم خرداد 1401 برای 2 میلیون و 800 هزار واحد تامین زمین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کردند که 2 میلیون و 300 هزار نفر از شرایط لازم برخوردارند و تایید شدند.

    رستم قاسمی - وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تا پایان مردادماه 1401 تعداد 2 میلیون واحد به مرحله اجرا برسد. وام این واحدها در تهران 450 میلیون تومان، دیگر کلانشهرها 400 میلیون، مراکز استانها 350 میلیون، سایر مناطق شهری 300 میلیون و روستاها 250 میلیون تومان با نرخ سود حداکثر 18 درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن 4 میلیون و 750 هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه 18 تا 24 ماه تعیین شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو