مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل فرابورس:

خرید اوراق حق تقدم مسکن با نرخ سود و قیمت تمام شده فعلی نمی‌‌صرفد

رایزنی برای احیای اوراق منقضی شده

عصر ساختمان- مدیر عامل فرابورس گفت: با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضای اوراق تسه هم اکنون با احتساب بهای تمام شده تسهیلات نسبت به نرخ سود اقساط پرداختی برای خرید خانه نمی صرفد.

خرید اوراق حق تقدم مسکن با نرخ سود و قیمت تمام شده فعلی نمی‌‌صرفد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس با وارد دانستن دغدغه مردم نسبت به گران شدن اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن گفت: بهای تمام شده این تسهیلات نسبت به نرخ سود اقساط پرداختی در فاصله زمانی 10 تا 12 سال به بانک مسکن برای هر متقاضی حدود 21 تا 22 درصد تمام می شود که با توجه به نرخ تورم و نرخ تنزیل اقساط این عدد برای تهیه اوراق در شرایط کنونی نمی صرفد.

    وی با اذعان به اینکه حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نسبت تقاضای موجود پاسخگو نیست، گفت:  برای عرضه بیشتر اوراق بنا است بانک مسکن اوراق تسه سررسید شده را دوباره احیا کند بطوری که اوراق منتشر شده در سال 93 به بعد که مهلت استفاده از حق تقدم آنها برای دریافت تسهیلات از بانک مسکن پایان یافته، دوباره در فرابورس عرضه می شود با این تفاوت که نسبت به سایر اوراق از سررسید شش ماهه برخوردار خواهد بود.

    هامونی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی اوراق مذکور در بازار فرابورس عملیاتی خواهد شد؛ پاسخ داد : نامه نگاری با بانک مسکن انجام شده و هم اکنون فرابورس در حال بررسی فنی این موضوع است تا بزودی 15 درصد اوراق منقضی شده حق تقدم تسهیلات مسکن به منظور کمک به حجم عرضه این اوراق دوباره در فرابورس فعال شود.

    به گفته این مقام مسئول مصوبه‌ای در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وجود دارد که بر اساس آن علاوه بر بانک مسکن سایر بانک ها نیز بتوانند از این اوراق استفاده کنند و امتیاز اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از طریق سایر بانک ها نیز در فرابورس عرضه شود.

    بر اساس این گزارش، در روز های پایانی هفته گذشته قیمت هر برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در فرابورس از یکصد هزار تومان فراتر رفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی