مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات عامل اتحادیه املاک تهران

فشار تقاضا در بازار اجاره با ساخت مسکن استیجاری کنترل می‌شود

عصر ساختمان- عضو هیات عامل اتحادیه املاک تهران، تبعات ۸ سال عدم ساخت‌وساز، خاک خوردن طرح‌ اجاره‌داری حرفه‌ای، ورود بانک‌ها به مسکن و بروکراسی اداری را عامل اصلی وضع فعلی بازار اجاره دانست و گفت: فشار تقاضا در بازار اجاره با ساخت مسکن استیجاری و هم‌زمان طرح نهضت ملی مسکن کاهش می‌یابد.

فشار تقاضا در بازار اجاره با ساخت مسکن استیجاری کنترل می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، «سعید لطفی» روز شنبه درباره راهکارهای کنترل بازار اجاره به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: اگر بازار عرضه و تقاضا را کنترل کرده بودیم، اکنون مجبور نبودیم با دستور و مصوبه قیمت‌ها را کنترل کنیم.

    وی توضیح داد: بازار اجاره نیازمند زیرساخت مناسب با تقاضا است در همین راستا سال 85 «اجاره‌داری حرفه‌ای» به‌عنوان طرحی آینده‌دار برای بازار اجاره طراحی شد که در آن ساخت واحدهای استیجاری با کمک شهرداری در نظر گرفته شده بود؛ اما از همان سال در حد طرح مانده است و حتی یک واحد آپارتمان استیجاری ذیل این طرح ساخته نشد.

    به گفته عضو هیات عامل اتحادیه املاک تهران اگر واحدهای استیجاری ساخته و تحویل داده شده بود فشار فعلی در بازار اجاره وجود نداشت.

    لطفی ادامه داد:  8 سال کاری نیز آجر روی آجر گذاشته نشد و اکنون مواجه شدیم با شرایطی که خطر عرضه کمتر از تقاضا، بازار را دچار تبعات سنگین کرده است.

    به گفته عضو هیات عامل اتحادیه مشاوران املاک تهران متوسط قیمت خانه در 5 سال پیش متری 5 میلیون بود  و اکنون در سال 1401 به 35 میلیون رسیده است بدین معنی که قیمت خانه حدود 500 درصد بالا رفته و 6 برابر شده است.

    وی توضیح داد: از آنجایی که قیمت اجاره تابع قیمت مسکن است با افزایش قیمت خانه قیمت اجاره افزایش می‌یابد، در کنار این موضوع مالکین افزایش هزینه‌ها را روی اجاره می‌کشند و بازار اجاره اکنون سنگینی تورم عمومی را نیز به دوش می‌کشد.

    به گفته سعید لطفی تبعات عدم ساخت‌وساز، خاک خوردن طرح‌های اجاره‌داری حرفه‌ای، ورود بانک‌ها به حوزه مسکن و بروکراسی اداری در شهرداری عامل اصلی وضع فعلی بازار اجاره است.

    لطفی در خصوص مشارکت بانک‌ها در ساخت‌وساز مسکن، افزود: قبلاً می‌شنیدیم که بانک‌ها ورشکسته شدند، اکنون چرا دیگر خبری از ورشکستگی بانک‌ها نیست؟ بانک‌ها در بسیاری از محلات برج ساختند، قیمت منطقه‌ای آپارتمان‌ها را بالا بردند.

    به گفته عضو هیات عامل اتحادیه مشاوران املاک تهران، ورود بانک‌ها به بخش ساخت‌وساز خطر افزایش قیمت‌ها و تورم مسکن را در پی دارد.

    وی درباره وظیفه شهرداری نیز گفت: شهرداری به‌جای اینکه در بافت فرسوده خانه‌سازی کند و یا امکانات ویژه به سازنده بدهد و با طرح‌های ملموس سرمایه‌گذار را برای ساخت مسکن تشویق کند، با بروکراسی اداری سازنده‌ها را از محیط ساخت‌وساز دور می‌کند.

    عضو هیات عامل اتحادیه مشاوران املاک تهران به برنامه دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن اشاره کرد و گفت: خبر ساخت‌وسازها انتظار تورمی را کاهش داده است و کار درست و قابل‌تقدیر دولت که طرح نهضت ملی را به مرحله خاکبرداری و فونداسیون رسانده عامل مهمی در کشیدن ترمز تورم مسکن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار