مدیران خودروعصر اعتبار

بهبود بازار آپارتمان‌های لوکس در تهران

عصر ساختمان- با توجه به نزدیک شدن قیمت پیشنهادی خریداران و فروشندگان، بازار فروش آپارتمان‌های لوکس پایتخت در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی پررونق تر بود.

بهبود بازار آپارتمان‌های لوکس در تهران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، با این‌که معاملات مسکن شهر تهران به طور کلی در رکود قرار دارد و تعداد فروش آپارتمان‌های لوکس نیز تحت تاثیر این رکود است، نسبت فروش این واحدها از وضعیت ناامید کننده‌ای در مقایسه با کل معاملات برخوردار نیست.

    آپارتمان‌های دارای دامنه قیمتی بیش از 8 میلیون تومان در تیرماه سال جاری 7.4 درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده که 1.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد صرف‌نظر کردن سازندگان از قیمت‌های معمول و نزدیک کردن انتظارات آنها به قیمت پیشنهادی خریداران، در فروش این واحدها بی‌تاثیر نبوده است.

    هم‌چنین بازار آپارتمان‌های با قیمت 5.5 تا 8 میلیون تومان در هر متر مربع با این‌که چنگی به دل نمی‌زند ولی نسبت به سال قبل اندکی گرم‌تر است. این واحدها در تیرماه سال جاری 14.1 درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. این رقم در مدت مشابه سال قبل 7.3 درصد از کل معاملات بود.

    4

    با این وجود آپارتمان‌های کوچک و متوسط متراژ تهران مشتری‌پسندتر هستند. واحدهای 60 تا 70 متر با سهم 15.7 درصد، واحدهای 70 تا 80 متر با سهم 13.7 و واحدهای 50 تا 60 متر با سهم 13.2 درصد به ترتیب بیشترین تقاضا را در بین معاملات شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند. کمترین سهم نیز مربوط به واحدهای 190 تا 200 متر مربع با سهم 0.4 درصد است. جالب آن‌که واحدهای مسکونی بیش از 200 متر مربع با سهم 2.1 درصد از کل معاملات بیشترین تقاضا را در بین آپارتمان‌های بالای 150 متر به خود اختصاص داده اند. این رقم در مدت مشابه سال قبل 2.2 درصد بود که در بین واحدهای بالای 140 متر بیشترین تقاضا را داشت.

    کارشناسان معتقدند یک شاخص برای بررسی وضعیت بازار مسکن، تقاضا برای املاک مسکونی لوکس در تهران است که به کف تولید رسیده، اما روند فروش آن طی ماه‌های اخیر اندکی بهبود یافته است. آپارتمان های لوکس که به عنوان املاکی با قیمت متری حداقل 8 میلیون تومان طبقه بندی شده، درصد بالایی از 250 هزار واحد خالی شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پیش رو تقاضا برای این واحدها روند افزایشی به خود گیرد. با این حال خسارتی که طی خواب بیش از سه ساله برخی از این واحدها در پی رکود مسکن به سازندگان تحمیل شده، غیر قابل کتمان است و شاید به همین دلیل باشد که عبده تبریزی - مشاور وزیر راه و شهرسازی - می‌گوید بازار مسکن ممکن است در ماه های آینده رشد کند، به شرطی که سرمایه گذاران انرژی خود را از املاک لوکس و تجاری به سمت بازار ساخت به قصد اجاره برای اقشار متوسط و کم درآمد معطوف کنند.

    بر این اساس به نظر می رسد که بخش مسکن برای خروج از رکود باید روشهای گذشته که مبتنی بر رشد فزاینده ارزش افزوده ساختمان بود را کنار بگذارد و از شمال و مرکز به جنوب شهر نقل مکان کند. البته سازندگان این بار باید به سودهای کم قانع باشند؛ چرا که امکان بازدهی بالای سرمایه از گروههای کم درآمد فراهم نیست.

    کارشناسان معتقدند سازندگان در طراحی ساختمان‌های مسکونی باید مساحت واحدهای مسکونی را متناسب با قدرت خرید متقاضیان و خانوارها تعیین کنند که طی سال‌های اخیر به این مساله کمتر توجه شده و بنا بر اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، اگر این مساله محقق شود، از یک طرف برای خانوارها امکان تامین مسکن در استطاعت مهیا و از طرف دیگر امکان فروش واحدهای نوساز عرضه شده توسط سازندگان تسهیل و از خالی ماندن واحدهای مسکونی نوساز و قفل شدن منابع مالی سازندگان جلوگیری می‌شود.

    یک کارشناس مسکن در این‌باره به ایسنا می گوید: بخش مسکن از تولید خانه‌های لوکس سیراب شده و باید به سوی تولید خانه‌های ارزان برای دهک‌های پایین جامعه برود.

    به گفته محمد عدالت‌خواه، نیاز فعلی بازار، مسکن ارزان قیمت و استیجاری است؛ بنابراین دولت باید تمرکز خود را برای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین بگذارد و خانه‌های ارزان‌قیمت تولید کند. یارانه‌های مسکنی و اجاره‌ای می‌توانند در این جهت سوق یابند.

    طی سال‌های اخیر الگوی ساخت و ساز (عرضه) به لحاظ مساحت واحدهای مسکونی جدید ساخت، با تقاضای موثر خانوارها تطابق ندارد که علاوه بر مشکل ایجاد شده برای خانوارهای ساکن در شهرها برای خرید و تامین مسکن مورد نیاز خود، سازندگان مسکن را به دلیل عدم امکان فروش سهل واحدهای تکمیل شده و خالی ماندن این واحدها، با حبس نقدینگی و تاخیر در سرمایه گذاری مجدد روبرو می شوند.

    قیمت آپارتمان های لوکس در تهران شاهد خوبی برای این ادعاست.

    5

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی