مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی: ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشور در وضعیت بد مسکن قرار دارد گفت: بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شامل حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی: ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، محمد آیینی روز دوشنبه در همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران اظهارداشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که 10 میلیون نفر از مردم در مسکن‌های لرزان زندگی می‌کنند.

    وی با اشاره به آغاز نهضت ملی مسکن در کشور افزود: با انجام نوسازی هر پلاک فرسوده 6.7 پلاک جدید ایجاد می‌شود به عنوان مثال، در شهرداری تهران به ازای 100 هزار پلاک نوسازی شده 2.9 پلاک جدید ایجاد می‌شود و به عبارتی دیگر با هر نوسازی هم یک سقف لرزان نوسازی شده و هم واحدهای جدیدی در تهران ایجاد شده است.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: اکنون در تهران 2 میلیون و 570 واحد فرسوده وجود دارد که با نوسازی این واحدهای مسکونی، پنج میلیون واحد جدید به ازای آن تولید می‌شود.

    وی با بیان اینکه نوسازی در بافت فرسوده نیاز به انجام کار فرهنگی دارد افزود: سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه نیاز به بسته‌های جامع شهرسازی دارند و در حوزه تسهیلات اداری باید حمایت شوند.

    به گفته آیینی، بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای کوتاه شدن هر 6 ماه از روند اعطای مجوزها، 10 درصد به ارزش افزوده سرمایه‌گذاران افزوده می‌شود.

    کشور دچار عقب ماندگی در موضوع مسکن است
    اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در کشور یک عقب افتادگی تاریخی در بخش مسکن داریم در حالی که طبق قانون، باید مسکن برای مردم ساخته شود اما عملکرد نامناسب در سال‌های گذشته باعث شد که بیش از 12 میلیون تقاضای انباشته مسکن در کشور به وجود آید. 

    شاکری افزود: کسانی که در دوره گذشته افتخار می‌کردند که یک واحد مسکن نساختند باید پاسخگوی شرایط کنونی و مشکلات مسکن در کشور باشند. 

    وی ادامه داد: طرح نهضت مسکن، فقط یک اقدام اولیه در این موضوع است و تنها می‌تواند به خانه‌دار شدن برخی از اقشار کمک کند همچنین باید به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی که تعداد آن به 95 میلیون می‌رسد و مالیات بر عایدی سرمایه توجه شود تا به وسیله آن مسکن از کالای تجاری به مصرفی تبدیل و مشکلات حوزه مسکن کاهش یابد. 

    شاکری خاطرنشان کرد: صندوق ملی مسکن نیز می‌تواند به ساخت مسکن و کاهش تقاضا در این حوزه کمک کند؛ تشویق مالکان و ارائه تسهیلات به آنها به ویژه در بافت فرسوده می‌تواند راهگشا باشد. 

    به گفته وی، سه قانون نظام مهندسی، ماده 100 و مدیریت یکپارچه شهری که حوزه مسکن را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد، آماده ارائه به صحن مجلس است.

    اولین همایش الزامات و راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران در محل سالن همایش های باغ موزه دفاع مقدس در حال برگزاری است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار