مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱

سازوکار مجلس برای اجرای مفاد قانون جهش تولید مسکن

عصر ساختمان- نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز وکاری را برای اجرای موارد دیده شده در قانون جهش تولید مسکن در سال آتی پیش بینی کردند.

سازوکار مجلس برای اجرای مفاد قانون جهش تولید مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 1401، بندهای الف و ب در تبصره 11 لایحه را بررسی کرده و آن ها را به تصویب رساندند.

    بر اساس بند الف در تبصره 11؛ به دولت اجازه داده می شود، برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرحهای بازآفرینی شهری و احیای بافت های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده، مصلای تهران، طرح های مسکن و سایر موارد پیش بینی شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب 17/ 5/ 1400 اقداماتی را به شرح زیر را به عمل آورد:

    1 -وزارت راه و شهرسازی (از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران) مجاز است تا سقف دویست و سی هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت های فوق الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با ساز و کار گردش خزانه، از طریق صندوق ملی مسکن صرف اجرای طرح های فوق کند. بیست هزار میلیارد ریال برای تکمیل عملیات اجرائی مصلای تهران و مصلای های نیمه تمام کشور هزینه می شود.

    همچنین مبلغ نوزده هزار میلیارد ریال برای احداث حوزه های علمیه و مبلغ هزار میلیارد ریال برای احداث خانه های عالم در روستاها هزینه می شود.

    2 - در اجرای ماده(68 ) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2 )در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینه ای اجاره ای نود و نه ساله متعلق به خود می باشند. منابع حاصل پس از واریز به حساب صندوق ملی مسکن نزد خزانه داری کل کشور، صرف اجرای طرح های فوق خواهد شد.

    3 - وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمینه ای متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف پنج هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک های عامل و صندوق های تأمین مالی در رهن آن قرار داده و متناسب با آن، تسهیلات لازم برای اجرای طرح های جامع، تفصیلی، بافت های فرسوده و آماده سازی مصوب را أخذ و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرح ها نماید و از محل فروش عرصه و اعیان طرح های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانک های عامل تسویه کند و باقی مانده را به اجرای طرح های صدرالذکر این جزء اختصاص دهد.

    4 - مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی می باشند موظفند تا پایان خردادماه سال 1401 برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه نمایند. بانک مسکن مجاز است در صورت
    عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (هجده درصد (18 درصد)اقدام نماید.

    5- مالیات مسکن مهر(شامل آماده سازی، محوطه سازی، زیربنایی و روبنایی)در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می گردد، معادل سه میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می گردد. سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

    بر اساس بند ب در تبصره 11؛ به منظور توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ارتقای سطح بهره وری در این بخش، وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت ها و سازمان های تابعه مجاز به مولدسازی اموال منقول و غیرمنقول خود و همچنین تغییر کاربری و فروش زمین های مازاد در اختیار تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال است. تهاتر اموال مذکور با طلبکاران طرح های این بند مجاز است.

    منابع حاصله پس از واریز به حساب صندوق توسعه حمل و نقل نزد خزانه داری کل کشور صرف تکمیل، توسعه و نگهداری زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و تجهیزات و ناوگان می شود. مبلغ هزار میلیارد ریال از این منابع صرف احداث راه عشایر می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار