مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد از نرخ‌گذاری کاذب در بازار مسکن

پنت هاوس ۴۷۰ میلیارد تومانی در تهران!

عصر ساختمان- نرخهای دلخواهی که برخی فروشندگان برای خانه‌های عرضه شده به بازار مسکن تعیین می‌کنند، با انتقاد فعالان بازار املاک و برخی نمایندگان مجلس همراه شده است. بر این اساس عده‌ای معتقدند نمایش قیمت در آگهی‌ها برای سومین بار طی سه سال اخیر باید حذف شود و در سوی دیگر مدیران پلتفرمها و برخی کارشناسان، حذف قیمت را در تغییرات بازار مسکن بی‌تاثیر می‌دانند و می‌گویند علت اصلی رشد قیمت مسکن بین سالهای ۹۶ تا ۹۹ نوسانات اقتصاد کلان بوده است.

پنت هاوس ۴۷۰ میلیارد تومانی در تهران!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، فاصله ایجاد شده بین قیمت مسکن در معاملات با نرخهای پیشنهادی در سایتهای اینترنتی همواره محل بحث و مناقشه بوده است. در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حدود 33 میلیون تومان در هر متر مربع است؛ در حالی که میانگین نرخهای پیشنهادی آگهی‌ها در بهمن ماه به 50 میلیون تومان می‌رسد. این فاصله قیمتی در واقع می‌تواند نشان دهنده ایجاد حباب در بازار املاک باشد؛ هرچند از حدود یک سال قبل تا کنون متوسط قیمتهای ارایه شده در آگهی‌ها حدود شش میلیون تومان کاهش یافته است اما هنوز بین نرخی که مالکان و واسطه‌ها برای واحدها تعیین می‌کنند با آنچه عملا معامله می‌شود حدودا متری 17 میلیون تومان فاصله دارد.

    چند روز قبل، رییس اتحادیه مشاوران املاک به عنوان یکی از منتقدان ارایه قیمت در سایتهای فروش ملک به ایسنا گفت: در آگهی‌های ملکی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند. بارها اعلام کردیم نرخهای دلخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود اما کماکان شاهد قیمتهای کاذب در سامانه‌های ملکی هستیم.

    مصطفی‌قلی خسروی با بیان اینکه آرامش فعلی بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود گفت: معمولا سه گروه شامل افراد غیرکارشناس، مراکز آماری و سامانه‌های فروش ملک باعث ایجاد تنش در بازار املاک می‌شوند. تقاضای ما این است که افراد غیرکارشناس از انجام مصاحبه‌های تنش‌زا در رسانه‌ها خودداری کنند. سامانه‌های فروش نیز بعضا فقط به ضریب نفوذ و منافع خودشان فکر می‌کنند و برایشان اهمیت ندارد که با اعلام نرخهای نجومی چه بلایی بر سر بازار می‌آید.

    در سوی مقابل اما مدیران سایتهای اینترنتی معتقدند که حذف نرخ‌گذاری در واقع خاموش کردن تابلوی قیمت در بازار مسکن است و نه تنها کمکی به کاهش قیمتهای نمی‌کند بلکه منجر به فضای تاریک در بازار می‌شود و در رشد قیمت اثرگذار خواهد بود. این گروه معتقدند استدلال اشتباه مبنی بر حذف قیمتهای پیشنهادی در کاهش قیمت مسکن، در واقع به عنوان سدی در مقابل ریزش قیمت که از حدود یک سال قبل آغاز شده عمل خواهد کرد.

    تجربه حذف قیمت طی حدود سه سال گذشته دو بار امتحان شده است. یک بار در بهار 1398 و دفعه دوم در بهار 1399 به دستور دادستانی، انتشار قیمتهای پیشنهادی در استارت‌آپ‌های فضای مجازی ممنوع شد. بار دوم حذف قیمت‌گذاری از اردیبهشت تا دی ماه 1399 طول کشید اما تاثیر چندانی در کاهش قیمت مسکن نداشت و بعد از مدتی مجددا نمایش قیمت، آزاد شد.

    با این حال قیمتهایی که در سایتهای فروش مسکن در تهران مشاهده می شود بعضا خارج از عرف است. چند ماه قبل از نرخهای تا دو برابری بعضی پنت‌هاوس‌ها در تهران نسبت به منطقه بورلی هیلز آمریکا نوشتیم؛ نرخهایی که هنوز به وفور در سایتهای فروش ملک دیده می‌شود؛ به طور مثال امروز هفتم اسفندماه 1400 یک پنت هاوس 850 متری در نیاوران به قیمت 470 میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که نرخ هر متر مربع آن 552 میلیون تومان است! در حالی که خانه‌های بسیار گران قیمت در شمال تهران بین 100 تا 150 میلیون تومان در هر متر مربع قیمت‌گذاری می‌شود و متوسط نرخهای قطعی معاملات در منطقه یک پایتخت متری 70 میلیون تومان است. این نشان می‌دهد پنت‌هاوس مذکور بیش از هشت برابر عرف منطقه قیمت‌گذاری شده است.

    در آگهی دیگری که دو هفته قبل منتشر شده آپارتمان 640 متری واقع در طبقه هشتم یک برج 11 طبقه در خیابان فرشته با سن بنای یک سال طبق به نوشته آگهی‌دهنده دارای چشم‌انداز ابدی کوههای شمیرانات و شهر تهران، لابی مجلل و ارتفاع سقف 7 متر، دارای چهار طبقه مشاعات و دو لاین آسانسور به قیمت 210 میلیارد تومان با نرخ هر متر مربع 328 میلیون تومان به فروش می‌رسد. (عکس اصلی این گزارش).

    بازار مسکن از حدود یک سال قبل به آرامش رسیده و با وجود افزایش حدود 20 درصدی قیمتهای اسمی، قیمت واقعی مسکن تقریبا نصف شده است؛ چرا که طی یک سال اخیر تورم مسکن در شهر تهران تقریبا 50 درصد از تورم عمومی عقب ماند. فعالان کسب و کارهای اینترنتی با اتکا به این آمار، علت اصلی رشد حدود 650 درصدی قیمت مسکن از سال 1396 تا کنون را اثرپذیری این بازار از تحولات اقتصاد کلان و رشد قیمت ارز می‌دانند.

    با همه این اوصاف برخی فعالان بازار املاک و همچنین نمایندگان مجلس از قیمت‌سازی کاذب در پلتفرمهای معاملات مسکن ناخرسند هستند.

    رسول فرخی میکال ـ نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان ـ در این باره گفته است: بخش اعظمی از قیمت گذاری‌ها در پلتفرم‌های عرضه مسکن کاذب بوده که در همین راستا باید نهادهای نظارتی ورود جدی داشته باشند تا چنین اتفاقی نیفتد.

    این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که باعث ایجاد جو روانی در جامعه می شود قیمت گذاری و قیمت سازی های  مسکن در پلتفرم ها واملاکی ها است که برخی از این ها نیز با هماهنگی چنین اقدامی را انجام می دهند و همین موضوع باعث نگرانی مردم می شود ضمن اینکه این نرخ گذاری های کاذب باعث شده بخشی از مردم صاحب خانه نشوند و حتی به شکلی قیمت گذاری می کنند که توان پرداخت اجاره را هم نداشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار