مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس خبر داد:

آغاز مرمت درب‌ شبستان‌های‌ شمالی و جنوبی مسجد جامع قدیم فردوس

تکمیل جداره‌سازی نمای جبهه شرقی امامزادگان فردوس

عصر ساختمان- مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس از آغاز مرمت درب‌ شبستان‌های شمالی و جنوبی مسجد جامع این شهرستان خبر داد.

آغاز مرمت درب‌ شبستان‌های‌ شمالی و جنوبی مسجد جامع قدیم فردوس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»به نقل از فارس در فردوس،اقدس کرم‌‍‌پور اظهار داشت: مسجد جامع تون که امروزه بیشتر مسجد جامع قدیم نامیده می‌‌شود از جمله نقاط دیدنی شهر فردوس است که در محوطه باستانی تون و جنوب غربی این شهر قرار دارد.

    وی گفت: مسجد جامع تون متعلق به دوره سلجوقیان و از مساجد دو ایوانی سبک خراسانی است که ایوان شرقی و پایاب مسجد در زلزله‌‌ای مهیب در اوایل دوره صفویه فرو ریخته و به جز ایوان قبله و گنبد خانه‌های طرفین آن، سه ضلع دیگر در دوره صفوی با کمی عقب‌‌نشینی از هر ضلع، مجدداً بازسازی شده است.

    مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس افزود: معماری و تزئینات آجرنمای ایوان غربی این بنا متعلق به قرن پنجم و ششم هجری قمری و دوره سلجوقی است و در جبهه شرقی آن، در اوایل دوره قاجار شبستانی به نام شبستان آخوند ملااکبر احداث و این شبستان دارای صد ستون قطور بود که در زمین ‌لرزه سال 1347 به کلی تخریب شد.

    کرم‌پور تصریح کرد: مسجد جامع قدیم فردوس با شماره 1222 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده ‌است و امروزه یکی از بناهای زیبا و دیدنی شهرستان فردوس محسوب می‌شود که در کنار دیگر آثار تاریخی مجموعه شهر تاریخی تون مورد استقبال مسافران و گردشگران زیادی قرار گرفته است.

    وی یادآور شد: با هدف مرمت و ساماندهی مسجد جامع قدیم فردوس، عملیات مرمت درب‌ شبستان‌های شمالی و جنوبی این مسجد از محل اعتبارات ملی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی تون، آغاز و تا پایان مردادماه نیز به اتمام می‌رسد.

    مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و قنات بلده اعتبار هزینه شده در عملیات مرمت درب‌ شبستان‌های مسجد جامع قدیم فردوس را مبلغی بالغ بر 34 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در این عملیات، اقداماتی نظیر رنگ‌ برداری، جداسازی قطعات شکسته و آسیب دیده از حمله موریانه‌ها و بازسازی مجدد آن و جایگزینی یراق آلات فرسوده و همچنین تثبیت و استحکام بخشی درب‌ها در مقابل آسیب‌های وارده انجام می‌شود.

    تکمیل جداره‌سازی نمای جبهه شرقی امامزادگان فردوس

    کرم‌پور تعداد درب‌های شبستان‌های مسجد را 13 باب اعلام کرد و افزود: این درب‌ها پس از زلزله سال 1347 توسط سازمان حفاظت آثار باستانی کشور طراحی و نصب شده و تا پیش از آن، شبستان‌ها فاقد درب بوده است.

    وی همچنین از تکمیل جداره‌سازی نمای جبهه شرقی بنای امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) فردوس خبر داد و تصریح کرد: با هدف ساماندهی بنای امامزادگان شهر تاریخی تون از محل اعتبارات عمرانی سال 1394 اجرای نمای آجری جبهه شرقی بنا با توجه به طرح تهیه شده اجرا و در حال حاضر جداره‌سازی ضلع شرقی بنای امامزادگان به اتمام رسید.

    مدیر پایگاه شهر تاریخی تون و قنات بلده فردوس یادآور شد: در راستای ادامه کار بهسازی بنای امامزادگان، با توجه به طرح تهیه شده و تأیید آن از سوی کمیته فنی استان، اجرای دیواره جدید در ضلع شرقی بر اساس طرح پیشنهادی در دستور کار قرار گرفت.

    کرم‌پور، مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در جداره سازی ضلع شرقی بنا را شامل پی‌کنی و پی‌سازی، کرسی‌چینی دیوار جدید، ساخت سکو، دیوارچینی و بازسازی طرح‌های آجرکاری نما عنوان کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو