مدیران خودروعصر اعتبار

یک ششم وام مسکن می‌پرد

عصر ساختمان- متوسط قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند افزایشی خود به ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که بدین ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت امتیاز وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کنند و در واقع یک ششم از مبلغ وام را برای خرید اوراق اختصاص دهند.

یک ششم وام مسکن می‌پرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، زمانی که سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق در اواخر شهریور ماه 1400 افزایش یافت و در تهران به 480 میلیون تومان رسید متوسط قیمت هر برگ اوراق حدود 50 هزار تومان بود که بعد از آن در مسیر صعود قرار گرفت تا جایی که در روز 27 بهمن ماه 1400 به میانگین 162 هزار و 925 هزار تومان رسیده است. فقط در یک روز منتهی به 27 بهمن ماه قیمت از حدود 155 هزار تومان به حدود 163 هزار تومان رسید.

    بعد از جهش قیمت مسکن طی چهار سال گذشته که به خروج متقاضیان مصرفی از بازار مسکن انجامید، وام خرید مسکن از طریق امتیاز اوراق، به نوعی مناسبترین تسهیلات برای خانه دار شدن محسوب می‌شد. در حال حاضر سقف این تسهیلات برای زوجین در شهر تهران 400 میلیون تومان است که قابلیت تجمیع با وام 80 میلیون تومانی جعاله را دارد. این رقم برای مراکز استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر 320 میلیون تومان به اضافه 80 میلیون تومان وام جعاله است. در سایر مناطق شهری نیز وام اوراق برای زوجین 240 میلیون تومان است. با این تسهیلات نیز می‌توان وام 80 میلیون تومانی جعاله را دریافت کرد. نرخ سود این تسهیلات 17.5 درصد، مدت بازپرداخت وام 400 میلیونی 12 سال و تسهیلات 80 میلیونی جعاله 5 سال است.

    از طرف دیگر بانک مسکن روز 23 آذرماه 1400 اعلام کرد که به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم 50 درصد کاهش یافته است.  مدت زمان استفاده از این مشوق تا یک ماه اعلام و البته سپس تا 15 بهمن ماه تمدید شد. به تازگی نیز مهلت استفاده از این طرح تا پایان اسفندماه تمدید شد.

    وام 480 میلیون تومانی اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند بخش قابل توجهی از قیمت خانه در جنوب تهران را پوشش دهد. در برخی مناطق جنوبی تهران می‌توان با رقم‌هایی بین 600 تا 800 میلیون تومان صاحب خانه شد.

    به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق تسه و همچنین نصف شدن تعداد برگه‌های لازم برای دریافت امتیاز این وام، تقاضا برای دریافت تسهیلات افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد همین مساله در رشد قیمت این نوع وام موثر بوده است؛ تا جایی که از شهریورماه تاکنون قیمت هر برگه اوراق حدود 225 درصد افزایش یافته و به نوعی مانع برای استفاده از این وام تبدیل شده است. در حال حاضر برای دریافت تسهیلات 480 میلیون تومانی مسکن باید 78 میلیون و 204 هزار تومان هزینه کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار